امام خطاب به واعظ زاده خراسانی: درس گوش می دهی یا تانک ها را می شمری؟!

با سادگی گفتم بله 15 تانک رد شد که آقا گفتند: درس را گوش می دهی یا تانک ها را می شمری؟!

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس ـ منصوره جاسبی: آیت الله واعظ زاده خراسانی حدود سال های 1321 با امام آشنا شد. ماجرای آشناییش اینگونه بود که آن زمان طلبه ای بود که در مدرسه سلیمان خان درس می خواند و هرگاه امام به مشهد مشرف می شد و چند روزی آنجا بود و دوستان برای امام مجلس دید و بازدیدی راه می انداختند، او هم در این جلسات شرکت می کرد و اینگونه با امام آشنا شد و بعدها یعنی در سال 1328 به قم آمد تا در کلاس فقه و اصول آیت الله بروجردی و آیت الله حجت شرکت کند. 

مدتی که گذشت باخبر شد که امام نیز کلاس درس فقه و اصول دارند که این کلاس به درخواست شهید مطهری و آیت الله منتظری برپا شده بود، موضوع درس هم ادله عقلیه جلد دوم «کفایه الاصول» بود. 

واعظ زاده از شهید مطهری پرسیده بود که آیا این کلاس خصوصی است یا او هم می تواند در این کلاس شرکت کند و وقتی با پاسخ مثبت روبرو شده بود، خود را به کلاس رسانده و دیگر تا حدود دو سال که این مبحث برپا می شد، در آن شرکت کرد. 

او در خاطراتش از روزهای تدریس امام اینگونه تعریف می کند: 

در یکی از روزهای تدریس امام، چندین تانک از مقابل در مسجد رد می شدند و امام هم گاه گاهی نگاهی به تانک ها می انداختند اما او محو تانک ها شده و آنها را شمارش می کرد. امام رو کردند به او و پرسیدند: آیا امروز خبری است و او هم با سادگی پاسخ دادند بله تا کنون 15 تانک از اینجا عبور کرده است که امام نگاهی به او انداخته و گفتند: شما به درس گوش می دهی یا تانک ها را می شماری.

 

برگرفته از یادنامه استاد شهید مطهری، جلد اول. 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید