دغدغه ها و نگرانی های امام خمینی_۳

تذکر پدرانه امام خمینی(س) به شوراى نگهبان برای در نظر گرفتن مصلحت نظام

امام خمینی در تذکر به شورای نگهبان با تأکید بر در نظر گرفتن عنصر زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم گیری ها، مصلحت نظام را به آنان یادآوری کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: نهضت امام خمینی و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها، دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که در آستانه بیست و نهمین سالروز رحلت آن بزرگوار و قرار گرفتن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به تناوب بخش هایی از این دغدغه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم. 

از جمله نگرانی های ایشان، نوع نگاه مسئولان و تصمیم گیری های آنان در مسائل مختلف کشور بود که آن را در قالب سخنرانی یا تذکر مستقیم به آنان یادآور می شدند. در بخشی از پیام امام خمینی به مجمع تشخیص مصلحت نظام و مشخص کردن اختیارات این مجمع، ایشان تذکری به اعضای شورای نگهبان به شرح زیر داده اند:

«تذکرى پدرانه به اعضاى عزیز شوراى نگهبان مى‏ دهم که خودشان قبل از این گیرها، مصلحت نظام را در نظر بگیرند، چرا که یکى از مسائل بسیار مهم در دنیاى پر آشوب کنونى نقش زمان و مکان در اجتهاد و نوع تصمیم ‏گیریها است. حکومتْ فلسفه عملىِ‏ برخورد با شرک و کفر و معضلات داخلى و خارجى را تعیین مى‏ کند. و این بحثهاى طلبگى مدارس، که در چهارچوب تئوریهاست، نه تنها قابل حل نیست، که ما را به بن‏ بستهایى مى ‏کشاند که منجر به نقض ظاهرى قانون اساسى مى‏ گردد. شما در عین اینکه باید تمام توان خودتان را بگذارید که خلاف شرعى صورت نگیرد- و خدا آن روز را نیاورد- باید تمام سعى خودتان را بنمایید که خداى ناکرده اسلام در پیچ و خمهاى اقتصادى، نظامى، اجتماعى و سیاسى، متهم به عدم قدرت اداره جهان نگردد.»

صحیفه امام؛ ج 21، ص 217-218

دیدگاه تان را بنویسید