دغدغه ها و نگرانی های امام خمینی-۲

چرا در دیدگاه امام(س) تخلف در دادگاه ها، صدمه به اسلام خوانده می شود؟

امام خمینی در جمع اعضای سمینار دادگاه های انقلاب، با خطیر شمردن مسئولیت قضاوت در اسلام، وقوع امر خلاف در دادگاه ها را ضربه به اسلام عنوان کردند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: امام خمینی (س) همه مسائل جامعه را با تیزبینی خاص خودشان و در جایگاه رهبر انقلاب اسلامی رصد می کردند و نسبت به آن نگرانی های ویژه یک راهبر را داشتند. به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی و در آستانه بیست و نهمین سالروز رحلت آن امام عزیز بخشی از این دغدغه و نگرانی ها را به تناوب در اختیار مخاطبان قرار می دهیم. از جمله اموری که ایشان نسبت به آن دغدغه داشتند، مسأله قضا و قضاوت در جمهوری اسلامی بود. 

ایشان در بخشی از سخنان خود در دیدار با اعضای سمینار دادگاه های انقلاب فرمودند: «مسئله قضاوت یک مسئله بسیار خطیرى است. شماها که قاضى هستید، بسیار برایتان خطرناک است. اگر ملاحظه روایات کرده باشید، مى‏ بینید که مسأله چقدر مشکل است. شما با اعراض مردم، با جان مردم، با اموال مردم، سر و کار دارید. چنانچه خداى نخواسته به طور دقیق؛ به طور شایسته عمل نشود، علاوه بر مسئولیت شرعیه نسبت به اصل قضیه، یک مسئولیت بزرگترى هم هست. و آن این است که شما قاضى در جمهورى اسلامى هستید، و ممکن است که جمهورى اسلامى در خطر بیفتد؛ یعنى وِجهه ‏اش یک وِجهه ناشایسته ‏اى بشود. شما مى ‏دانید که الآن اشخاص مختلف با اغراض شیطانى در صدد این هستند که این چهره اسلامى جمهورى را مُشوَّه کنند. یکى از راههاى مشوَّه شدن، همین دادگاههاست که اگر خداى نخواسته در دادگاهها یک امر خلافى واقع بشود، این فقط به دادگاه صدمه نمی‏ زند، به جمهورى فقط صدمه نمى ‏زند، به اسلام ضربه مى ‏زند؛ صدمه، صدمه به اسلام است. اگر صدمه به اشخاص بود، و لو آن هم صحیح نبود، اما باز مطلبى بود؛ اما شما مواجهید با اینکه در کارهایتان یا وجهه اسلام را وجهه نورانى- آن طور که هست- جلوه بدهید؛ یا خداى نخواسته بر خلاف آن طورى که اسلام هست جلوه بدهید. آن وقت دشمنها هم دامن ‏بزنند به آن و بگویند که‏ خوب، یکوقتى ما گرفتار رژیم سابق بودیم؛ حالا هم گرفتار عبا و عمامه هستیم.»

صحیفه امام؛ ج 10، ص 270-271‏

 

دیدگاه تان را بنویسید