علمای نجف چگونه از امام استقبال کردند؟

به هنگام عزیمت امام به نجف، آیت الله حکیم دستور دادند که حدود 30 دستگاه اتوبوس و مینی بوس و سواری تهیه شود و طلاب تا خان نص به استقبال ایشان بروند.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: امام خمینی در تاریخ سیزدهم مهرماه سال 1344 از ترکیه به عراق تبعید شدند و ابتدا از بغداد به سمت کاظمین و سامرا و سپس به کربلا و نجف مشرف شدند. در این میان علما به دیدار امام رفته و با ایشان ملاقات کردند. حجت الاسلام و المسلمین سید هادی موسوی خاطرات خود از دیدارهای امام را اینگونه نقل کرده است:

 

علمای بسیار برجسته و نامدار در حوز ه های کاظمین و سامرا حضور نداشتند و تنها اساتید سطح به تعلیم اشتغال داشتند. آقای سید اسماعیل صدر (برادر آیت الله سید محمدباقر صدر) در کاظمین شاخص تر از دیگران بود. ایشان استقبال شایسته ای از امام کرد. در آن روزگار مرحوم شیخ نصرالله خلخالی نماینده حقوقی مرحوم آیت الله بروجردی در عراق بوده و سرپرستی طلاب را بر عهده داشتند. ایشان فردی ثروتمند و تاجر بودند و حسینیه آیت الله بروجردی را در کربلا و کاظمین و سامرا سرپرستی می کردند و پس از فوت آیت الله بروجردی، کارگزار مرحوم آیت الله سید عبدالهادی شیرازی شدند. ایشان در زمانی که امام وارد عراق شدند، در کاظمین و سامرا و کربلا برای آن بزرگوار خانه ای اجاره کردند. حضرت امام در سامرا و کربلا نماز جماعت برگزار کردند که عده ای از طلاب و زائران در آن شرکت می کردند. آن بزرگوار در آغاز ورود به کربلا در پشت بام حسینیه آیت الله بروجردی، اقامه نماز جماعت فرمودند. سپس با اصرار زیاد آقای [سید محمد] شیرازی که از طلاب و وارث مرحوم آقای سید مهدی شیرازی بود به مدت یک هفته به جای ایشان در صحن بزرگ حضرت سیدالشهدا(س) اقامه جماعت فرمودند. اما بعد از چند روز معلوم شد که آقای شیرازی قصد بهره برداری سیاسی دارد. این بود که آن حضرت نماز جماعت صحن بزرگ را تعطیل کرده و به جای او امامت نکردند. در مدت اقامت امام در کاظمین و سامرا و کربلا، علما و مردم کوچه و بازار به دیدار ایشان می آمدند و امام نیز به بازدید همه آن ها می رفتند.

به هنگام عزیمت امام به نجف، آیت الله حکیم دستور دادند که حدود 30 دستگاه اتوبوس و مینی بوس و سواری تهیه شود و طلاب تا خان نص به استقبال ایشان بروند. آقایان دیگر از جمله آیت الله شاهرودی، شیخ علی کاشف الغطاء، سید محمد حمامی، صدر، خویی و همچنین شیخی که اهل هند و نوه صاحب جواهر بود و الآن اسم شان را به خاطر ندارم هیأت هایی را برای استقبال از امام فرستادند. این بود که مجموعاً استقبال باشکوهی از آن حضرت شد که تا آن روزگار سابقه نداشته است.

حضرت امام وقتی که به خان نص وارد شدند نماز ظهر را در آنجا اقامه کردند. سپس یکی از طلاب به عنوان خیر مقدم سخنرانی کرده و اشعاری را در تجلیل از آن بزرگوار خواند. سپس آن بزرگوار از همه استقبال کنندگان تشکر فرمودند. آقای شیخ نصرالله خلخالی خانه ای را در حوالی شارع الرسول برای اقامت امام اجاره کرده بودند. آن حضرت در بدو ورودشان به نجف به زیارت حرم مطهر حضرت امیر(ع) شتافته و سپس در آن خانه اقامت کردند. آن بزرگوار تا آخر مدت اقامت شان در نجف در همان منزل زندگی کردند.

پس از استقرار امام، همه علما چه عرب و چه غیر عرب به دیدار ایشان آمدند و در روز اول و دوم آقایان حکیم، شاهرودی، خویی و صدر جهت خیر مقدم تشریف آوردند. پس از آن علما و فضلا و حتی طلبه ها با شور و شوق وصف ناپذیری به دیدار امام شتافتند. چنان که به مدت یک هفته حوزه تعطیل بود و مردم نیز به صورت گروهی برای عرض خیر مقدم به منزل آن بزرگوار می آمدند.

 

 

برشی از کتاب سال های نجف؛ ج 2، ص 172-174؛ ناشر: چاپ و نشر عروج؛ چاپ اول (1389)

دیدگاه تان را بنویسید