امام خمینی:

دعای عرفه از نعمت های بزرگی است که برای بندگان خدا آمده است

در بخشی از کلام امام درباره دعای عرفه آمده است: این دعا اکثراً چیزهایى است که اکثر بینندگان از آن استفاده مى‌ کنند، لکن در بین آن یک چیزهاى دیگرى هست که استفاده از او مشکل است.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی در سخنرانی به مناسبت عید سعید قربان که در دهم ذیحجه سال 1403 هجری قمری در جمع مسئولان نظام داشتند، با اشاره به برکات ادعیه واردشده از ائمه علیهم السلام می فرماید: 

«ادعیه‌اى که از ائمه اطهار وارد شده است این هم یک سفره‌ اى است، پهن شده است براى اینکه همه از آن استفاده کنند، هر کس به مقدار فهمش. و اکثراً چیزهایى است که عامه مردم از آن استفاده مى‌ کنند و فقراتى در ادعیه هست که فلاسفه از آن استفاده مى‌ کنند. فقراتى هست که عرفا از آن استفاده مى‌ کنند. فقراتى هست که خاصه اولیا باید از آن استفاده کنند. همین در دعاى عرفه‌ اى که حضرت سید الشهدا- سلام اللَّه علیه- در روز عید خوانده، در روز عرفه خوانده‌ اند، این دعا اکثراً چیزهایى است که اکثر بینندگان از آن استفاده مى‌ کنند، لکن در بین آن یک چیزهاى دیگرى هست که استفاده از او مشکل است، حتى براى عرفاى بزرگ أَ یَکُونُ لِغَیْرِکَ الظُّهُورْ حتى اینکه ما لَیسَ لَکَ این تعبیر غیر از این است که هُوَ الْمُظْهِرُ، أَ یَکُونُ لِغَیْرِکَ الظُّهور ما لَیْسَ لَکَ یعنى ظهور همه از توست، ظهور توست مَتى‌ غِبْتَ حَتّى‌ تَحْتاجُ الى‌ دَلیل چه وقت غائب بودى؟ هیچ وقت غائب نبودى، از تو باید استدلال به دیگران بشود، نه از دیگران استدلال به تو، و هکذا. این از نعمت‌ هاى بزرگى است که براى بندگان خدا آمده است، و هر کس به اندازه خودش از او استفاده مى‌ کند. و بسیارى هم هستند که گمان مى‌ کنند استفاده کردند، لکن واقع مطلب بسیار مشکل است. یعنى بعضى امور است که تصدیقش آسان است لکن تصورش مشکل. بعضى از مسائل هست که تصور، انسان نمى‌ تواند بکند، لکن تصدیقش مى‌ کند، و مسائل که مال اهل معرفت است از این جور مسائل هستند، تصدیق مى‌ شود کرد به اینکه هو الظاهر، لکن تصور هو الظاهر یک تصورى است که بسیار مشکل است، مگر براى آنهایى که خاصه اولیا هستند.»

 

 

صحیفه امام؛ ج 18، ص 120

 

دیدگاه تان را بنویسید