به مناسبت روز خبرنگار؛

امام خمینی: مطبوعات باید یک مدرسه سیار باشند

امام خمینی درباره نقش مطبوعات می فرماید: مطبوعات باید یک مدرسه سیار باشند تا مردم را از همه مسائل بخصوص مسائل روز آگاه نمایند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش جی پلاس، مطبوعات که در جوامع امروزی به عنوان رکن چهارم دموکراسی مطرح هستند در اندیشه امام خمینی(س) نیز از جایگاه و اهمیت ویژه ای برخوردارند که ایشان در بخش های مختلف سخنان و پیام هایشان به نقش مطبوعات و رسالت رسانه ها اشاره کرده اند. بخشی از این فرمایشات در متن زیر آمده است:

«مطبوعات در نشر همه حقایق و واقعیات آزادند. هر گونه اجتماعات و احزاب از طرف مردم در صورتى که مصالح مردم را به خطر نیندازند آزادند و اسلام در تمامى این شئون حد و مرز آن را تعیین کرده است.»

ج 4، ص 266

«مطبوعات باید یک مدرسه سیار باشند تا مردم را از همه مسائل بخصوص مسائل روز آگاه نمایند، و به صورتى شایسته از انحرافات جلوگیرى کنند، و اگر کسى انحرافى دید با آرامش در رفع آن بکوشد. بطور کلى مطبوعات باید یک بنگاه هدایت باشند، یعنى به صورتى که اگر دست مردم بیفتد مردم هدایت شوند، بخصوص روزنامه‌ هایى مثل اطلاعات و کیهان و جمهورى اسلامى و آزادگان، باز تکرار مى‌ کنم دنبال این نباشید که من از شما تشکر کنم، تقدیر و تشکر من فانى است و از بین مى‌ رود. آنچه که باید همگى در نظر بگیریم رضاى حق تعالى است، و آنچه وظیفه من است دعاست‌.»

ج 18، ص 61

«روزنامه‌ ها باید مسائلى که پیش مى‌ آید را نظر کنند، یک وقت انتقاد است؛ یعنى انتقاد سالم است، این مفید است. یک وقت انتقام است، نه انتقاد، این نباید باشد، این با موازین جور در نمى‌ آید. انسان چون با یکى خوب نیست، در مطبوعات او را بکوبد، کار درستى نیست. اما اگر کسى خلاف کرده است، باید او را نصیحت کرد، پرده درى نباشد، ولى انتقاد خوب است. باید در این امور خیلى ملاحظه بفرمایید تا مطبوعات مرکزى باشد براى استفاده عموم، و اینکه مردم بفهمند باید چه بکنند و باید چه بشود.

در مورد اخبار؛ اخبار روزنامه‌ ها تکرارى نباشد، آخر کى با کى ملاقات کرده، این چه‌ خبر مهمى است؟ این اصلًا قابل نیست بگوییم خبر، تا بگوییم مهم! اینکه بگویید من هر روز با کى ملاقات و به او چه گفتم، این تکرارى است. آخر هر روز من یک مسأله را مى‌ گویم، و هى تکرار مى‌ کنند که فلانى چه گفت، این چه فایده‌ اى دارد؟ من راجع به خودم مى‌ گویم که عکس من مطلقاً در صفحه اول نباشد، همان طور که گفتم. گاهى لازم است که گفته شود، مثلًا فرض کنید بناست ریاست جمهورى معرفى شود، خوب، این مسئله مهمى است و یا مثلًا هیأت دولت آمده است، خود این مسئله‌ اى است، ولى هر چند وقت یک بار از این مسائل پیدا مى‌ شود. اما هر روز کى آمد این جا و من چى گفتم و چى شد و یا کى با کى ملاقات کرد، این چه اثر و فایده‌ اى دارد؟

باید با اخبار مردم را تعلیم کرد و باید اخبار به صورتى باشد که مفید باشد، باید کارى شده باشد تا اخبار باشد. آن اشخاصى که در اطراف ایران زحمت مى‌ کشند، وقتى خبرشان را دادید تشویق مى‌ شوند. این طور نیست که همه للَّهِ کار کنند و چه بنویسید و چه ننویسید، فرقى نکند. ما مکلفیم تا افراد را در هر رشته تشویق کنیم تا امثالشان زیاد شود.

اگر مطلبى از این طبقه‌ ها در روزنامه‌ ها آمد، روزنامه‌ ها آبروى خوبى پیدا مى‌ کنند.

روزنامه‌ ها مال طبقه سوم است، مال طبقه اول نیست و این هم نیست که همه‌ اش مال حکومت باشد و از چیزهاى حکومتى بنویسید، این صحیح نیست. به نظر من روزنامه‌ ها براى همه مردم است و همه مردم در آن حق دارند و مى‌ شود گفت که گاهى جاى دیگران غصب مى‌ شود،- البته بدان معناى غصب نه! ولى نظیر آن- این عرض من است.»

صحیفه امام، ج‌19، ص: 362-363

«مطبوعات باید این توجه را داشته باشند که چیزهایى که براى ملت مفید نیست در روزنامه‌ ها ننویسند، کاغذ صرف این نکنند، وقت صرف این نکنند.»

ج 19، ص 375

«در این شرایط همه آحاد ملت ایران و همه روحانیون و دست‌اندرکاران کشور باید در کنار هم و دست در دست هم به راه مقدس خود ادامه دهند. و صاحبان قلم و سخن و مطبوعات نیز به طور جدّ مواظب نوشته‌ ها و گفته‌ هاى خود باشند.»

ج 21، ص 51

«در مقطع کنونى به طور جدّ از همه گویندگان و دست‌اندرکاران و مسئولین کشور و مدیران رسانه‌ ها و مطبوعات مى‌ خواهم که خود را از معرکه‌ ها و معرکه‌ آفرینیها دور کنند؛ و مواظب باشند که ناخودآگاه آلت دست افکار و اندیشه‌ هاى تند نگردند؛ و با سعه صدر در کنار یکدیگر مترصد اوضاع دشمنان باشند.»

ج 21، ص 94

 

 

 

 

 

 

دیدگاه تان را بنویسید