معنای ضیافت الله در عوالم مختلف در کلام امام

در بخشی از سخنرانی امام به مناسبت عید سعید فطر آمده است: ضیافت اللَّه در عالم ماده، عبارت از این است که ما را پرهیز بدهد از تمام شهوات دنیوى.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، امام خمینی در سخنرانی که در صبح هشتم خرداد سال 66 و به مناسبت عید سعید فطر داشتند، با تبریک این عید بزرگ فرمودند: ضیافت اللَّه در عالم ماده، عبارت از این است که ما را پرهیز بدهد از تمام شهوات دنیوى. این مرتبه مادى ضیافت اللَّه است که همه کسانى که دعوت شدند به این ضیافت، بدانند که ضیافت خدا در این نشئه، چشمپوشى از شهوات است و ترک آن چیزى که قلب انسان؛ یعنى، روح طبیعى انسان بهش مایل است، آنها را باید ترک کند. 

در این سخنرانی که در جمع مسئولان نظام صورت گرفت، امام منشأ ایجاد جنگ ها را سرکشی نفس دانستند. در بخش هایی از این سخنرانی آمده است:             

«ان شاء اللَّه، امیدوارم که این عید سعید به همه مسلمین و همه مظلومان جهان، خصوصاً ملت شریف ایران، مبارک باشد. من فکر مى‌ کردم که این ضیافتى که شما مؤمنین دعوت برش شدید، که ضیافت اللَّه است، این چى است. دعوت شدیم به ضیافت اللَّه. و ضیافت اللَّه در عالم ماده، عبارت از این است که ما را پرهیز بدهد از تمام شهوات دنیوى. این مرتبه مادى ضیافت اللَّه است که همه کسانى که دعوت شدند به این ضیافت، بدانند که ضیافت خدا در این نشئه، چشمپوشى از شهوات است و ترک آن چیزى که قلب انسان؛ یعنى، روح طبیعى انسان بهش مایل است، آنها را باید ترک کند. این ضیافت خداست و این ضیافت سایه ضیافتهایى است که در طول عالم وجود تحقق دارد، منتها در عالم ماده به این صورت است که ترک شهوات طبیعى است، شهوات جسمانى است و در عالم مثال، ترک شهوات خیالى است و در عالم بعد از مثال، ترک شهوات عقلانى است، روحانى است.

شهوت در هر جا به یک صورت تحقق دارد. در این عالم به همین طورى [است‌] که مى‌ دانید و در عالم بعد از این عالم؛ عالم مثال، شهواتى که انسان در عالم مثال دارد بالاتر از شهواتى است که در عالم طبیعت دارد و جلوگیرى از آن هم مشکلتر است. و ضیافت اللَّه در آنجا این است که از آن شهوات انسان منصرف بشود از شهوات نفسانى، آن شهوات نفسانى‌اى که الآن عالم گرفتارش است. شهوات عقلانى هم که بالاتر از این شهوات است، ضیافت اللَّه در آنجا باز این است که از آن شهوات عقلانى هم باید دست برداشت. و در همه این مراتب هم شیطان وارد است که نگذارد شما در این ضیافت اللَّه استفاده کنید؛ در عالم طبیعت نگذارد، در عالم خیال نگذارد، در عالم عقل هم نگذارد.

و دست برداشتن از آن آمال عقلانى نیز مشکلتر از دست برداشتن از این آمال دیگر است. آمال نفسانى که پایینتر از آمال عقلانى است، عالم را به آتش کشیده.

تمام این جنگها و تمام این نزاعهایى که در این عالم واقع مى‌ شود، چه در یک عایله واقع بشود یا در همه عالم، که آن هم یک عایله است، تمام اینها از همین سرکشى نفس است. و ضیافت اللَّه در آنجا، که ما دعوت بر آن شدیم، این است که وارد بشویم در آنجا و ترک کنیم آن شهوات نفسانیه را، و این بسیار مشکل است. شهوات جسمانى آسانتر است ترکش تا شهوات بالاتر، تا برسید به شهوات نفسانى. تا آن آخر انسان مبتلاست به این شهوات نفسانى. و ضیافت اللَّه هم در آن عالم این است که ما دعوت شدیم که ترک کنیم اینها را. اینجا ظل آنجاست و آنجا روح اینجاست، و شهواتِ عقلانى هم که در بسیارى از تمام عالم پرتو انداخته است، این بالاتر از شهوات روحانى و نفسانى و جسمانى است، و ضیافت اللَّه هم در آنجاست که آن هم ترک بشود. ضیافت اللَّه به ترک این چیزهاست؛ براى اینکه ضیافت، رفتن در حضور آن کسى است که انسان را دعوت کرده است. خدا دعوت کرده است، ما هم در اثر این، در دنبال این دعوت وارد مى‌ شویم در ضیافت.

آیا ما در این ماه رمضان، در این ضیافت وارد شده‌ ایم و ترک کرده‌ ایم شهوات جسمانى را؛ فضلًا از شهوات خیالى و شهوات نفسانى و شهوات عقلانى؟ این دیگر هر کسى دست خودش است که خیال کند، ببیند چه کرده است. آیا در محضر حق تعالى است که دعوت کرده است ما را، ما رفته‌ ایم در این محضر؟ وارد شده‌ ایم در این محضر تا استفاده بکنیم یا وارد نشده‌ ایم؟ در مسائل بالاتر از اینجا هم هست. اینها مراتبى است از آن ضیافت، فوق این ضیافات که آن ضیافت اهل معرفت است. خدا همه را دعوت کرده است به این ضیافت، و اهل معرفت و کُمَّل از اولیا در آن ضیافت وارد مى‌ شوند و مى‌ توانند. البته نادرى مى‌ تواند از عهده برآید و فوق این همه مقامات، آن جایى است که دیگر ضیافتى در کار نیست؛ مضیفى و میهمانى و مهماندارى و ضیافتى در کار نیست.

آنچه در وهم تو ناید آن است که اصل مسأله دیگر مى‌ رسد به جایى که ضیافتى در کار نیست.

 

صحیفه امام؛ ج‌20، ص 266-268

 

دیدگاه تان را بنویسید