پیام نوروزی امام به ملت ایران؛

امیدوارم مملکت ما در این سال، مملکتى باشد که قانون فقط حکم کند

در بخشی از پیام امام چنین آمده: آن روز مبارک است بر ما که سلطه جهانخواران بر ملت مظلوم ما و بر سایر ملتهاى مستضعف شکسته شود؛ و تمام ملتها سرنوشت خودشان را به دست خودشان بگیرند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، در پیامی که امام خمینی در اولین روز از سال 1360 خطاب به ملت ایران و مسلمان های مظلوم جهان صادر کردند، با تبریک سال نو و آرزوی ملت گفتند: آن روز مبارک است بر ما که سلطه جهانخواران بر ملت مظلوم ما و بر سایر ملتهاى مستضعف شکسته شود؛ و تمام ملتها سرنوشت خودشان را به دست خودشان بگیرند.

در بخش هایی از این پیام آمده است:                  

«من این سال نو را به همه مسلمین جهان و ملتهاى مظلوم تحت فشار ابرقدرتها و ملت شریف رزمنده ایران تبریک عرض مى‌ کنم. مبارک باد بر شما ملت بپاخاسته و بیدار که تمام توان خودتان را در مقابل قدرتهاى بزرگ، که همه بسیج شده‌ اند بر ضد شما، به میدان آوردید؛ و همان طور که در اول نهضت با هم همدست و متحد بودید، امروز هم در این سال جدید هم با هم هستید. و من امیدوارم که بیشتر از پیش با هم برادر و همفکر و هم رزمنده باشید.

آن روز مبارک است بر ما که سلطه جهانخواران بر ملت مظلوم ما و بر سایر ملتهاى مستضعف شکسته شود؛ و تمام ملتها سرنوشت خودشان را به دست خودشان بگیرند؛ و دولتها بیدار بشوند و ببینند که با داشتن آن همه ابزار و آن همه انسان و قواى انسانى و آن همه اراضى وسیع و ذخایر زیرزمینى، براى اینکه ما توجه نکردیم به دستورات اسلام که بین همه مسلمانها عقد اخوت بسته است و همه را دعوت به اعتصام به حبل اللَّه و پیروى از خط اسلام مى‌ فرماید نکردیم.

و من امیدوارم که در این سال جدید هم ملت ما و دولت ما و همه آنهایى که در اداره کشور دخالت دارند، از لشکریها و کشوریها، همه با هم برادر باشند. و این نعمت بزرگى که در قرآن کریم او را نعمت «اخوت» ذکر مى‌ فرماید، و همین نعمت اخوت را موجب این مى‌ داند که ما از همه گرفتاریها نجات پیدا کنیم، من در این سال جدید امیدوارم که همه با هم برادر باشند؛ و همه با هم در مصالح این کشور پیش بروند؛ و دست قدرتها را از کشور خودشان کوتاه کنند؛ و همه مسلمین جهان توجه بکنند به این آیاتى که در قرآن کریم براى وحدت مسلمین نازل شده است و مسلمین را دعوت به وحدت و اعتصام به حبل اللَّه، که همان اسلام است، فرموده است، همه توجه کنند؛ و این سال نو را با مبارکى و میمنت در زیر پرچم پر افتخار اسلام و دستورات نورانى خداى تبارک و تعالى مجتمع بشوند؛ و دست قدرتهاى بزرگ را که هیچ فکر نمى‌ کنند الّا براى مصالح خودشان و چپاول کردن ذخایر ملتهاى ضعیف، با هم باشند همه تا این دستهاى چپاولگر قطع بشود. و ملتها و دولتهاى اسلامى همه با هم مجتمع باشند؛ همه با هم برادر باشند؛ برابر باشند.

حکومتها در فکر سلطه بر ملت خودشان و سرکوبى ملت خودشان نباشند؛ و ملت در فکر خنثى کردن اعمال دولتها نباشند. اگر آنها به اسلام برگشتند و توجه به احکام اسلام کردند، همان طورى که ملت ما با دولتش، با همه ارگانهاى دولتى، دوست هست؛ و نه ارگانهاى دولتى مى‌ خواهند بزرگى به ملت بفروشند، سلطه‌ گرى کنند به ملت؛ و نه ملت درصدد این است که به دولت خودش یک کارى بکند که خنثى بشود اعمالش. همه با هم هستند. و همه با هم ان شاء اللَّه این کشور را به پیش مى‌ برند. و نمى‌ گذارند که قدرتهایى که در کمین نشسته‌ اند و تفاله‌ هاى آنها در بین کشور ما هم هست، [ملت‌] نمى‌ گذارند اینها بتوانند کارى انجام بدهند.

و ما امیدواریم که امسال سال اخوت ایمانى و وحدت کلمه و عود به اوایل نهضت‌ باشد. همان طورى که مى‌ بینیم که بحمد اللَّه هست، باز تحکیم بشود این وحدت. و تمام افراد این مملکت در صدد این باشند که براى این کشور خدمت کنند و خدمتگزارى به اسلام و کشور اسلامى داشته باشند؛ تا اینکه این سال بر همه ما نوروز باشد و بر همه ما مبارک باشد و پیروزى اسلام در این سال ان شاء اللَّه تحقق پیدا بکند؛ و تمام اقلیتهایى که در این کشور هستند، اقلیتهاى مذهبى که در این کشور هستند و رسمى هستند، در زیر لواى اسلام با رفاه و آسودگى زندگى کنند.»

«و خداوند متحول کند قلوب و ابصار ما را و بصیرت ما را به یک قلوب نورانى و یک بصیرت واقعى که مسائل را درست ارزیابى کنیم. و کسانى که مى‌خواهند این ملت را سست کنند و مى‌ خواهند به واسطه تبلیغات سوئى، که اخیراً بیشتر مى‌ کنند، که این مملکت در آن کارى نشده است. این مثل رژیم سابق است. مثل اوقاتى است که آنها بودند. این تبلیغات از کمبودها تبلیغ مى‌ کنند؛ از وضع اقتصادى انتقاد مى‌ کنند.»

«و من امیدوارم که خداوند این سال را سال رحمت، سال برکت، سال صفا، سال برادرى، سال برابرى قرار بدهد؛ و تمام ملت و دولت و دست‌اندرکارها تماماً مجتمع باشند و با هم این کشور را به سلامتى و سعادت، همه چیزهایى که احتیاج دارد تهیه کنند و کارسازى کنند و از کارهاى ناشایستى هم که در کشور واقع مى‌ شود، و این لازمه یک انقلاب است، جلوگیرى کنند؛ و مملکت ما در سال آینده و در این سال، در همین سالى که هستیم، مملکتى باشد که قانون فقط حکم کند. هیچ کس غیر قانون حکم نکند و تمام مجرى قانون باشند؛ و کسى در حدود غیر قانونى عمل نکند، و همه در حدود خودشان عمل کنند.»

 

 

صحیفه امام، ج‌14، ص 226-229

 

 

دیدگاه تان را بنویسید