دغدغه‌ها و نگرانی‌های امام خمینی‌ـ۲۴

قاضی باید مستقل و آزاد باشد و تنها خدا را ناظر بر خود ببیند

امام خمینی در گوشزد به قضات در اعتنا یا بی اعتنایی به سفارشات فرموده اند: اگر از من توصیه براى کسى آمد، از دفتر من براى کسى توصیه آمد، از کسانى که به من مربوطند توصیه آمد، بزنید به دیوار! قاضى نباید تحت تأثیر کسى باشد. قاضى آزاد است و باید در محیط آزاد عمل بکند.

لینک کوتاه کپی شد

به گزارش خبرنگار جی پلاس، نهضت امام خمینی و به دنبال آن پیروزی انقلاب اسلامی در سایه توکل و حمایت الهی، رهبری حکیمانه امام و وحدت و همدلی مردم کشور روی داد، انقلابی که می توان آن را معجزه نامید چرا که با هیچ یک از انقلاب های مردمی قابل مقایسه نبوده و نیست. مسلما پس از پیروزی در همه انقلاب ها دغدغه هایی وجود دارد که این در حکومت های دینی دوچندان شده و برای شخصیت بزرگی مانند پیر جماران که از درایت و تیزبینی خاصی برخوردار بودند، به مراتب بیشتر و بیشتر. ایشان در سخنرانی ها و پیام های مختلف به این نگرانی های خود اشاره کرده اند که با قرار گرفتن در چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی به تناوب بخش هایی از این دغدغه ها را در اختیار مخاطبان قرار می دهیم.

از دیگر دغدغه های امام خمینی که حساسیت ویژه ای را می طلبد، استقلال قاضی در امر قضاوت است که تنها باید خدا را حاضر و ناظر بداند چرا که با آبروی مسلمان روبروست و اگر خدای ناخواسته از بین برود دیگر قابل بازگرداندن نیست.

ایشان در  سخنرانی در جمع اعضای سمینار دادگاه های انقلاب که در روز بیستم مهر ماه 58 صورت گرفت، به این مهم اشاره کرده و فرموده اند:

«هم احتیاط باید در کار باشد؛ هم قدرت باید در کار باشد. کسى که مجرم است باید به جزاى خودش برسد و توصیه از احدى قبول نباید بشود. من این را کراراً گفته‌ ام، اگر از من توصیه براى کسى آمد، از دفتر من براى کسى توصیه آمد، از کسانى که به من مربوطند توصیه آمد، بزنید به دیوار! قاضى نباید تحت تأثیر کسى باشد. قاضى آزاد است و باید در محیط آزاد عمل بکند. توصیه‌ ها را هیچ به آن اعتنا نکنید. اگر یکوقت توصیه بحقى است که خوب، آن وقت شما البته باید توصیه بحق را رسیدگى بکنید. بر فرض که توصیه هم نشود، باید رسیدگى بکنید. اگر خداى نخواسته یک توصیه ‌اى است که ناحق است، هیچ نباید به آن اعتنا کرد. در هر صورت قاضى مستقل است و خودش باید نظر بدهد؛ لکن خدا را شاهد ببیند. این قلمى که دست مى‌ گیرد قلمى است که ممکن است که آبروى یک مُسْلِمى را از بین ببرد؛ و ممکن است احقاق حقى بکند. و همین طور در همه امور باید خداى تبارک و تعالى را ناظر و حاضر ببینید.»

صحیفه امام؛ ج 10، ص 272

 

 

دیدگاه تان را بنویسید