روایت انقلابی که ۴۰ ساله شد-۱۳

آیا ساواک توانست سرنخی از دیگر مبارزان به وسیله شهید عراقی پیدا کند؟

مقاومت حاج مهدی زیر شکنجه های ساواک بسیار زیاد بود و هر سختی حتی کشیده شدن ناخن هایش را تحمل می کرد و دم بر نمی آورد تا احدی از مبارزان را لو ندهد.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: ابوالفضل توکلی بینا از جمله انقلابیونی است که از نوجوانی با الفبای سیاست و مبارزه آشنا شد و بعدها با روشن شدن جرقه های نهضت امام خمینی به این نهضت پیوست. او از ایام مبارزه خاطراتی دارد که بخش کوچکی از آن در این مطلب آمده است. این خاطره مربوط به تحمل شهید عراقی زیر شکنجه های ساواک است.

 

س: پس از ترور منصور دستگیری‌ها شدت پیدا می‌کرد، در همین رابطه آقای عراقی دستگیر شد و گویا مساله تهیه اسلحه هم جزء اتهامات ایشان بود؟‌

‌‌ج: حاج مهدی عراقی قبلاً عضو نیرومند فداییان اسلام بود. دوران زیادی را در زندان‌ها و بازجوییها گذرانده بود. فردی نبود که بازجو بتواند به راحتی از او اقرار بگیرد، به طوری که وقتی در بازجوییها از او سوال می‌کنند که این اسلحه‌ها را از کجا آورده ای، شهید عراقی در پاسخ بازجوی اطلاعات شهربانی و برای رد گم کردن و منحرف کردن آنها گفته بود، اینها را مرحوم نواب صفوی به من داده است. ‌

‌‌در بازجوییها مرحوم شهید عراقی را تا آنجا شکنجه می‌کنند که ناخن‌های او را می‌کشند ولی او به هیچ وجه حاضر نمی‌شود حتی اسم من را در ماجرای پنهان کردن شهید صادق امانی ببرد،‌ البته من با برادران دیگر همرزم در زندان قزل قلعه در بازداشت بودیم، خدا را سپاس‌گزاریم که چنان قوتی به ماها داد که حاضر به اقرار نشدیم، تا کَسی از قِبَل ما بازداشت نشود. جمعیت‌های موتلفه اسلامی به لحاظ اینکه ‌‎‌امام تشکیل دهنده آن بود و با نفس امام شکل گرفته بود موجب شد که توان مقاومت برادران ما در شکنجه‌گاه‌های دژخیمان رژیم وابسته به شاه افزون شود.

 

 

برشی از کتاب دیدار در نوفل لوشاتو؛ ص 146-147؛ چاپ اول (1389)؛ ناشر: چاپ و نشر عروج.

 

 


 

 

دیدگاه تان را بنویسید