اولین چیزی که امام در ترکیه تهیه کردند چه بود؟

سه ماه از تبعید امام به ترکیه می گذشت که آقا مصطفی نیز به ایشان پیوست، اولین سوالی که امام از وی کرد این بود: خودت آمده ای یا به زور آوردنت.

لینک کوتاه کپی شد

جی پلاس: امام در آغاز ورود به ترکیه (13 آبان 1343) یک جلد کتاب مثنوی مولوی و خودآموز ترکی تهیه کردند و به فراگیری زبان ترکی پرداختند. سه روز بعد به پیشنهاد ایشان، همراه ماموران ساواک و ماموران دولت ترکیه با اتومبیل از خیابان ها و مراکز دیدنی شهر بازدید کردند. سه روز پس از آن نیز تحت الحفظ به دیدن بلوار آتاتورک و قسمت قدیمی شهر آنکارا و مساجد و موزه های شهر قدیمی استانبول و مزار چهل تن از علمای ترک که به فرمان آتاتورک شهید شده بودند، رفتند. ماموران ساواک برای ضعیف ساختن روحیه ایشان، وادارشان کردند که پالتو بپوشند و کلاه شاپو بر سر بگذارند. امام پالتو به تن کردند ولی کلاه را قبول نکردند. روز 21 آبان 1343 یعنی هشت روز پس از تبعید، ساواک از ترس دیدار خبرنگاران با امام، ایشان را به شهر بورسا واقع در 460 کیلومتری غرب آنکارا نزدیک دریای مرمره برد و در یک ساختمان در جنوب شهر اسکان داد. 

سه ماه بعد فرزند بزرگ امام، مرحوم حاج آقا مصطفی(ره) نزد ایشان آمدند. امام به گمان آنکه فرزندشان به رژیم متوسل شده و به ترکیه آمده است از ایشان سوال کردند تو را به زور آوردند یا خودت آمدی؟ ایشان اظهار داشتند که مرا به زور آوردند. بنا بر اظهار فرزندشان غذایی که برای امام می آوردند بسیار بدمزه بود اما ایشان آن را رد نمی کردند. امام در مدت اقامت خود در ترکیه، که یازده ماه طول کشید، کتاب تحریرالوسیله را که در فقه است تصنیف کردند. امام در سیزدهم مهر 1344 به عراق تبعید شدند.

 

 

برشی از کتاب برداشت هایی از سیره امام خمینی، جلد چهارم؛ ص 116-117؛ چاپ سوم (1388)؛ ناشر: موسسه چاپ و نشر عروج.

دیدگاه تان را بنویسید