به گزارش ایرنا، گروههای مختلف پزشکی در دیدار صمیمانه با استاندار و امام جمعه زنجان به بیان دیدگاههای خود پرداختند و خواستار توجه دولت به مسائل مطروحه شدند.
رئیس سازمان نظام پزشکی استان زنجان در این جلسه گفت: در ارتباط با مالیات جامعه پزشکی اظهار نظر کارشناسی دقیق انجام نمی گیرد و آمارها نشان می دهد این قشر هنوز از سازمان بیمه های گری مطالبات خود را دریافت نکرده اند و بروز این مساله مشکل ساز شده است.
دکتر حسین بابایی افزود: بر خلاف مطالب مطرح شده، جامعه پزشکی فرار مالیاتی ندارد و این موضوع در حوزه های تجارت نمود دارد و بیان جز به جز این مسائل افکار عمومی را تحریک می کند و پاسخ دادن منفعلانه هجمه ها را بیشتر می کند.
وی بیان کرد: جامعه پزشکی به سیاست های کلان نقد دارند و به عنوان نمونه پزشکان عمومی در طرح نظام سلامت دیده نشده اند و به این مسائل باید بیش از گذشته توجه می شد.
بابایی اظهار داشت: جامعه پزشکی در قبال آراستگی و مبلمان شهری مسئوول نیستند بلکه مدیریت شهری است و باید به این موضوع توجه شود .
وی یادآوری کرد: جامعه پزشکی جزئی از مردم هستند و با صبوری شنونده گلایه های مردم هستند و در راستای خدمات رسانی بهتر تلاش می کنند.
یک متخصص کودکان که از بدو تاسیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان به کار درمان گروههای هدف مشغول است، در این ارتباط گفت: مشکلات متعددی در بخش های مختلف بویژه حوزه پزشکی وجود دارد که توجه به آنها امری مهم و ضروری است.
دکتر سد علی نقی کاظمی افزود: هم اکنون پس از سال های متمادی با پیشرفت های که در حوزه پزشکی حاصل شده به لحاظ کمیت فارغ التحصیلان زیادی تربیت و وارد بازار کار شده اند و نیازها را برطرف کرده است.
وی اظهار داشت: انتظار می رود به جای کمیت به کیفیت مسائل پزشکی پرداخته شود و این موضوع از ابعاد مختلف اهمیت دارد و این مهم مورد غفلت واقع شده است.
این متخصص کودکان افزود: پزشکان و متخخصان ایرانی دردنیا حرفی برای گفتن دارند و این موضوع بیانگر جایگاه والای این قشر بوده و نباید ان را به راحتی از دست داد.
وی بیان کرد: تداوم پرداختن به کمیت تربیت دانشجویان حوزه پزشکی نگرانی های دارد و تحقق این امر کیفیت کاری را کاهش داده و معضلاتی را بوجود می اورد.
کاظمی افزود: در امر درمان 2 طرف موضوع یعنی بیمار و پزشک باید در نظر گرفته شود و این قشر با وجود مشکلات متعددی هیچ گله ای از بیماران ندارند و فعالیت در این حرفه مایه افتخار است.
وی بیان کرد: بیماران با درد و مشقت به نزد متخصص و پزشک برای درمان مراجعه می کنند،این موضوع آثار روحی دارد که در مدت زیادی نسبت به نوبت دهی اقدام می کند که برا ی رفع این موضوع مدیریت لازم از سوی این قشر باید گیرد.
وی خاطر نشان کرد: به دلیل کثرت مراجعه مردم به درمانگاههای بیمارستانی امکان مدیریت بهینه در این بخش وجود ندارد و بیماران باید با صبر و حوصله نسبت به نوبت گیری اقدام کنند.

**نقص در عملکرد بیمه ها مانع طرح تحول نظام سلامت است
یک چشم پزشک زنجانی نیز در ادامه با بیان اینکه جامعه پزشکی و علم این حوزه پیشرفت شگرفی داشته است، ادامه داد: متاسفانه درعمل آنگونه که باید و شاید این پیشرفت ها نصیب مردم نشده و چندان مشاهده نمی شود و این در حالی است که اقشا ر مختلف مردم از حوزه درمان ناراضی هستند.
دکتر جمشید وفا افزود: هم اکنون ضعف مدیریتی در حوزه پزشکی نیز وارد شده و یکی از نابسامانی ترین حوزه خدمتی را در بخش درمان رقم زده و این موضوع بسیار عمیق تر است.
وی بیان کرد: اگر حاکمیت نتواند رابطه پولی بین پزشک و بیمار را حذف کند این مسئله در حرفه پزشکی بیشتر نمایان می شود و چنین مساله ای نیز نمود دارد.
این متخصص ادامه داد: چاره رفع این موضوع در گرو تدابیر مجلس شورای اسلامی و دولت است و به عبارتی دیگر باید بیمه های دولتی تقویت و واقعی شوند واین در حالی است در کشورمان بیمه های درمانی مانند مراکز دیگر به بنگاههای اقتصادی تبدیل شده است.
وی بیان کرد: هم اکنون بیمه منافع سازمانی خود را در نظر می گیرند و مسئولیتی در قبال سلامت جامعه ندارند و در واقع می توان مانع اصلی پیشرفت در برنامه های طرح تحول نظام سلامت را نقص عملکرد بیمه ها دانست.
وفا افزود: اگر پزشکان این استان بدون در نظر گرفتن هیچ خدمتی در حوزه درمان سرمایه گذاری کردند که بسیار زیان ده بوده قابل ستایش است و این گروه می توانستند این کار را در حوزه های دیگری انجام دهند.
این متخصص افزود: مشکلات اقتصادی اخیر نیز آخرین میخی بر تابوت بخش خصوصی شهر زده است و این مراکز باید تجهیزات پزشکی و غیر پزشکی و اقلام نجومی را خریداری و در خدمت بیماران بکار گیرند وسپس مبلغ آن را 2سال بعد به نرخی که سازمان بیمه گر تعیین می کند، دریافت کنند.
وی تاکید کرد: تداوم این وضعیت جز ورشکستگی بخش خصوصی چیزی به دنبال ندارد در حالی که بخش خصوصی بخش عظیمی از درمان شهر را به دوش می کشد و بی توجهی به این امر نابودی را به دنبال خواهد داشت.
پیشکسوت عرصه دندانپزشکی استان زنجان نیز در این نشست گفت: متاسفانه هجمه های که به گروهای مختلفی پزشکی در جامعه به طرق مختلف می شود، صحیح نیست و در این ارتباط باید روشنگری لازم انجام گیرد.
دکتر مریم رستگار افزود: به تازگی از طرف ذیصلاح های مالیاتی به گروه پزشکی هجمه های وارد شده که مردم بدانند در تمامی گروهها و فعالان خاطی وجود دارد اما این قشر در استان بهترین هستند.
وی ابراز کرد: متاسفانه سازمان های بیمه گری هزینه های درمانی مربوط به دندانپزشکی را پوشش نمی دهند و مواد مصرفی ان گرانقیمت بوده و این موضوع موجب گله مندی مردم و پزشکان در این حوزه شده است.
این دندانپزشک ادامه داد: آمار سازمان نظام پزشکی استان نشان می دهد خطا و اشتباه در جامعه پزشکان بسیار پایین است و با هجمه های بی دلیل مواجه هستند.
یک پزشک عمومی نیز گفت: پزشکان عمومی مظلوم ترین قشر جامعه پزشکان را تشکیل می دهند چرا که با مشکلات متعددی مواجه هستند.
دکتر فرزانه محمدیان افزود: پزشکان عمومی پس از فارغ التحصیلی می توانند نسبت به انجام وظایف تعیین شده خود اقدام کند و این در حالی است که ابلاغ دستور العمل های متعدد مانع انجام امور حتی تجویز دارویی شده و این موضوع به بی اعتمادی مردم منتهی شده است.
وی بیان کرد: پزشکان عمومی پایه اصلی سلامت هستند و نقش بسزایی در تشخیص و راهنمایی بیمار به متخصصان مربوطه دارند اما جایگاه این گروه به فراموشی سپرده است.

**دولت 50 درصد بازار دارویی را در دست دارد
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان گفت: هم اکنون 200 داروساز در استان زنجان به عنوان مسئول فنی داروخانه ها، اعضای هیات علمی، شرکت های توزیع دارویی و بحث نظارت و پایش در دیگر حوزه های فعالیت می کنند.
دکتر مهدی بیگدلی افزود: 130 داروخانه دولتی، خصوصی و بخش بیمارستانی در استان زنجان امر خدمات رسانی دارویی را به مراجعه کنندگان ارائه می کنند و این قشر نیز با مشکلات متعددی مواجه هستند.
وی بیان کرد: داروسازان همانند دانش آموختگان رشته پزشکی حداقل 6 سال شبانه روزی در حوزه دارو سازی تحصیل می کنند و هم اکنون 80 درصد داروسازان کشور در حوزه های یاد شده 20 درصد در سایر بخش ها فعالیت می کنند.
این دارو ساز ادامه داد: در این میان برای اشتغال این قشر باید تمهیداتی جدی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان غذا و دارو اندیشیده شود.
وی ابراز کرد: انجمن داروسازان کشور نیز در قالب سند توسعه اشتغال 30 ساله داروسازان نکاتی را تدوین و به وزیر بهداشت و درمان و اموزش پزشکی ارائه کرده و امیدواریم با نظر مثبت مشکلات بوجود آمده در سال های بعد جلوگیری شود.
بیگدلی افزود: هم اکنون 24 هزار دارو ساز در کشور فعالیت می کنند و سالانه یکهزار فارغ التحصیل به این تعداد افزوده می شود و علاوه بر آن 12 هزار داروخانه بخشی خصوصی نیز در کشور خدمات رسانی می کنند.
وی بیان کرد: متاسفانه دولت در دارو و اقتصاد دارویی 50 درصد بازار دارویی را در دست دارد و این موضوع با واگذاری امور مبنی بر اصل 44 منافات دارد.
این دارو ساز ادامه داد: تشکیل داروخانه های بیمارستانی در قالب تعاونی ها یا گروههای داروسازی اهمیت داردو تحقق این مهم در بحث اشتغال و اقتصاد داروسازان اثر مثبتی داشته و باری از دولت را می کاهد.
بیگدلی افزود: صنف دارو سازان به لحاظ امور مالیاتی شفاف و دقیق هستند و تمامی فاکتورهای نسخه ای به اداره امور مالیاتی ارسال می شود و متاسفانه انها صرفا نگاه در آمدزایی دارند.
وی یادآوری کرد: سود دارویی بسیار پایین بوده و این درحالی است که دولت به این صنف نظر مثبت ندارد و حتی نظرات کارشناسان انجمن دارو سازان را لحاظ نمی کنند.
رئیس انجمن داروسازان استان زنجان خاطر نشان کرد: هم اکنون سازمان های بیمه ای هفت یا هشت ماه به داروخانه های بدهکار است د رحالی که دارو سازان مجبورند با توحه به شرایط کنونی اقلام دارویی را از شرکت های دارویی نقدی دریافت کنند که مشکلات متعددی دارد.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.