به گزارش ایرنا، از دی ماه سال 95 گوشت گرم گوسفندی با افزایش 100 هزار ریالی در هر کیلوگرم به 350 تا 480 هزار ریال رسید، مسئولان مربوطه علت افزایش نرخ این فرآورده را قاچاق دام سبک به عراق و دیگر کشورهای عربی عنوان کردند.
از طرفی مسئولان در استان زنجان برای ثبیت قیمت گوشت گرم گوسفندی اقدام به واردات این فرآورده گرم از استرالیا و کشورهای آسیای میانه کردندکه در اسفند 95 این فرآورده 2 مرتبه در واحدهای قصابی با نرخ مصوب دولتی و پایین تر از قیمت آزاد توزیع شد.
و بعد از این سال گذشته شرکت پشتبانی امور دام استان زنجان برآن شد تا لاشه ها توسط یکی از شرکت های بسته بندی فرآورده خام دامی به صورت بشقابی بسته بندی و توسط فروشگاه های زنجیره ای بزرگ و شرکت های تعاونی مصرف کارکنان استان به منظور دسترسی همه شهروندان توزیع شود.
اما مدتی است که شهروندان زنجانی که متقاضی خرید گوشت گرم گوسفندی وارداتی تنظیم بازار هستند، از نبود این فرآورده در فروشگاه های زنجیره ای بزرگ گله مند هستند.

** سهمیه گوشت گرم گوسفندی استان زنجان 12 تن است
مدیرعامل شرکت پشتبانی امور دام سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: قبل از عید قربان 9 تن گوشت گرم گوسفندی وارداتی در فروشگاه های زنجیره ای استان توزیع شد.
به گفته علی عیوضی، توزیع این فرآورده بر اساس سهمیه استان ها انجام می شود که برای زنجان 12 تن در هفته پیش بینی شده است.
معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت،‌ معدن و تجارت استان زنجان اعلام کرد: چنانچه شهروندان با نبود و عدم توزیع گوشت گرم گوسفندی وارداتی تنظیم بازار در فروشگاه های زنجیره ای روبرو شدند در همان زمان با سامانه 124 تماس بگیرند.
امیرعلی مسیبی به خبرنگار ایرنا گفت: شهروندان سعی کنند تا رسیدن بازرسان صنعت، معدن و تجارت در همان فروشگاه حضور داشته باشند تا بر اساس قانون در صورت محرز شدن عدم توزیع این فرآورده با خاطیان برخورد قانونی شود.

** گوشت گرم گوسفندی وارداتی به فروشگاه ارسال نمی شود
یکی از کارکنان فروشگاه های زنجیره ای فعال شهر زنجان گفت: با وجود اینکه از یک ماه و نیم قبل تقاضای خرید گوشت گرم گوسفندی وارداتی را ثبت کرده ایم اما تا این لحظه خبری از این فرآورده نیست.
یکی از شهروندان زنجانی که در همین فروشگاه بدنبال گوشت گرم تنظیم بازار بود، اظهار داشت: نمی دانم این همه اطلاع رسانی درباره توزیع این فرآورده دارند، اما هر دفعه که به این فروشگاه و دیگر فروشگاه های زنجیره ای مراجعه می کنیم با نبود آن مواجه می شویم.
این خانم ادامه داد: این فرآورده که باید به خاطر رفاه حال مصرف کنندگان وارد و توزیع شود، محل توزیع آن کجاست که ما نمی دانیم و نمی بینیم.
یکی از فروشگاه های زنجیره ای زنجان که بر روی درب آن نرخ گوشت گرم گوسفندی وارداتی تنظیم را زده بودند، وارد فروشگاه که شدیم یکی از فروشندگان آن گفت: چند ماهی است که این فرآورده به این فروشگاه ارسال نمی شود.
این خانم فروشنده اظهار داشت: این نرخ نصب شده بر روی در ورودی از دوره های قبل مانده است.
یکی دیگر از فروشندگان فروشگاه های زنجیره ای زنجان گفت: با توجه به اینکه با شرکت بسته بندی فرآورده خام دامی قراردادی نداریم توزیع گوشت گرم گوسفندی نیز نداریم.
یکی دیگر از شهروندان زنجانی در فروشگاه اظهار داشت: آخرین دفعه ای که موفق به خرید این فرآورده شدم فروردین امسال بود که هم قیمت آن مناسب و هم کیفیت قابل قبولی داشت.
این شهروند افزود: هر دفعه که از توزیع گوشت تنظیم بازار مطلع شدم به چندین فروشگاه مراجعه کردم اما به خرید آن موفق نشد ام.
وی تاکید کرد: مسئولان مربوطه باید در این باره ورود و تشدید نظارت کنند که آیا این فرآورده در مبادی اصلی خود توزیع می شود.
خانم و آقای مسنی سبد در دست مشغول خرید در یکی از فروشگاه های زنجیره ای بودند گفتند: چند هفته گذشته موفق به خرید گوشت گرم گوسفندی تنظیم بازار شدیم که از کیفیت آن نیز راضی هستیم.
مدیر توسعه بازرگانی سازمان جهادکشاورزی استان زنجان نیز اعلام کرده بود: بدنبال افزایش نامتعارف قیمت گوشت قرمز و اهمیت این کالای پروتیینی در سبد غذایی خانوار، این سازمان با مباشرت شرکت پشیبانی امور دام به طور مستمر نسبت به تامین گوشت تازه گوسفندی از مبادی وارداتی استرالیا و کشورهای آسیای میانه اقدام کرده است.
عبدالله جعفری با بیان اینکه گوشت گرم به صورت لاشه و بر اساس نرخ مصوب ابلاغی از سوی کارگروه تنظیم بازار کشور در استان توزیع می شود، افزود: قیمت گوشت استرالیایی 360 هزار ریال و گوشت با مبدا آسیای میانه حدود 350 هزار ریال تعیین شده است.
به گفته وی، مراکز اصلی توزیع گوشت گرم گوسفندی در استان زنجان فروشگاه های زنجیره ای و تعاونی های مصرف داوطلب، برخی فروشگاه های صنفی مجاز و در شهرستان ها مباشران معرفی شده اند.
9505/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.