زهرا عابدینی روز شنبه در حاشیه برگزاری روز تشکل ها و مشارکت های اجتماعی در استان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع سازمان های مردم نهاد و تشکل های غیر دولتی بالغ بر 2 هزار و 500 مورد از ناجا، سه هزار مورد از بهزیستی و 2 هزار و 500 مورد دیگر نیز اعتبار نامه خود را از وزارت ورزش و جوانان اخد کرده اند.
وی اظهار داشت: تشکل های که تحت نظر سازمان تبلیغات اسلامی و یا وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فعالیت می کنند، تشکل مردم نهاد نیستند.
به گفته وی، تشکل های غیر دولتی سه ویژگی غیر دولتی، غیر سیاسی و غیر انتفاعی بودن دارند.
عابدینی افزود: بر این اساس رویکرد وزارت کشور توانمند سازی تشکل ها و سازمان های مردم نهاد است به طوری که طی 2 سال گذشته برای چهار هزار سازمان مردم نهاد بالغ بر 182 هزار نفر ساعت برنامه های آموزشی برگزار شد که بطور میانگین سهم هر استان 120 تا 150 تشکل بوده است.
این مسئول ادامه داد: طی سال جاری نیز طبق برنامه مشترک، آموزش های توانمندسازی برای سازمانها و تشکل های مردم نهاد در سطح کشور ادامه خواهد یافت.

** افزایش 100 درصدی تعداد تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در چهار سال گذشته
عابدینی افزود: طی چهار سال گذشته به لحاظ کمی شمار تشکل ها وسازمان های مردم نهاد رشد 100 درصدی و طی 2 سال گذشته این میزان رشد 80 درصد بوده است.
وی ابراز کرد: بر این اساس شمار تشکل ها و سازمان های مردم نهاد در سطح کشور رشد خوبی داشت و وزارت کشور به دنبال کیفی سازی فعالیت آنهاست.
مدیر توانمند سازی و توسعه مشارکت های اجتماعی وزارت کشور ادامه داد: طی چهار سال گذشته در هر سال رشد 10 درصدی تشکل ها و سازمان های مردم در کشور به وقوع پیوسته است.
وی اظهار داشت: آمارها نشان می دهد بیشترین حوزه های فعالیت تشکل ها و سازمان های مردم نهاد به خیریه، اجتماعی و فرهنگی، بهداشت و درمان و محیط زیست اختصاص دارد که زمینه فعالیت آنها بیش از گذشته فراهم شده است.
عابدینی افزود: طبق مطالعه ای که به تازگی توسط دانشگاه تهران با همکاری وزارت کشور از پنج هزار و 17 تشکل مجوز دار در کشور انجام گرفته حضور زنان بیش از 30 تا 35 درصد و مابقی بصورت عمومی بوده است.
وی بیشترین سطح مشارکت در قالب سازمان های مردم نهاد را در استان ایلام و کمترین آن را در گلستان اعلام کرد.
به گزارش ایرنا، سازمان غیردولتی (NGO) به مجموعه ای از افراد هم هدف و داوطلب با گرایش های غیر سیاسی و غیر انتفاعی گفته می شود که برای تحقّق اهداف مشترک خیرخواهانه، گرد هم جمع شده و طبق ضوابط و قوانین خاصی به انجام فعالیّت های مشخص می پردازند.
فعالیّت داوطلبانه از مهم ترین ویژگی های سازمان های مردم نهاد (سمن ها) است. بنابراین این تشکل ها در کنار نظام مند کردن مشارکت اجتماعی شهروندان در تدبیر امور مربوط به جامعه، زمینه فعالانه شدن و اثربخشی بیشتر مشارکت را نیز فراهم می کنند.
9646/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.