به گزارش ایرنا، مجتبی اسکندری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه عملکرد متوسط این محصول در باغ های شهرستان در حال حاضر چهار تُن در هکتار است، تصریح کرد: از این میزان سطح زیر کشت، 127 هکتار بارور و 5 هکتار غیربارور است.
اسکندری تعداد بهره بردارانی که مشغول کشت و کار محصول انجیر در شهرستان طارم هستند را 550 بهره بردار با 2550 نفر روز در کار برداشت انجیر برشمرد و افزود: در سال زراعی جاری براساس پیش بینی ها 26 میلیارد ریال از راه برداشت انجیر، نصیب بهره برداران این محصول خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با بیان اینکه، انجیر شهرستان طارم از مرغوبترین انجیرهای کشور است، تشریح کرد: محصول انجیر تولیدی طارم از کیفیت مطلوبی برخوردار بوده و امسال نیز همچون سال‌های گذشته علاوه بر مصرف در استان زنجان به سایر استان‌های همجوار نیز صادر می‌شود.
وی در ادامه افزود: بیشتر انجیر تولیدی شهرستان به مصرف تازه خوری رسیده و مقدار ناچیزی از آن به صورت سنتی خشک شده مورد مصرف قرار می گیرد و با توجه به نبودن صنایع فراوری مناسب در شهرستان، سرمایه گذاری در این حوزه با توجه به کیفیت و کمیت محصول تولیدی می تواند بسیار سودآور برای سرمایه گذاران باشد.
به گزارش ایرنا، برداشت انجیر در شهرستان طارم از مرداد ماه آغاز و با توجه به زمان رسیدن ارقام مختلف تا اواخر شهریور ادامه دارد.
ارقام انجیر مورد کشت در این شهرستان شامل کشانی سفید، کشانی سیاه، نقلی، زرد کلوچ و محلی طارم است.
از جمله خواص درمانی انجیر می توان به کنترل فشار خون، کاهش وزن، کاهش انسولین و جلوگیری از انوع سرطان اشاره کرد.
انجیر از نظر طب قدیم ایران، گرم و تر است و قند زیادی دارد. 50 درصد انجیر خشک را قند تشکیل می دهد، همچنین منبع خوبی از پتاسیم، منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین های C , B , A بوده و منبع غنی فیبر غذایی و نیز منبع خوبی از منیزیم، کلسیم، فسفر و ویتامین های C , B , A است. لیگنین یک نوع فیبرغذایی غیرمحلول است که به مقدار زیاد در انجیر وجود دارد و نقش عمده ای در جلوگیری و رفع یبوست دارد.
از انجیر می توان در رژیم های غذایی خاص مثل رژیم کم چربی، کم سدیم، پرفیبر، کاهش وزن، دیابتی و حتی رژیم غذایی مدیترانه ای استفاده کرد. انجیر سدیم و چربی ندارد و مانند سایر میوه ها بدون کلسترول است.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت و 10 درصد مساحت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استان‌های قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.