به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی صبح پنجشنبه نخستین دیدار خود را به مزار شهدای زنجان برد و سری هم به شاعری زد که درباره اش حرف نمی زنند و همانجا به خبرنگاران گفت که حسین منزوی از حلقه های جدی ادبیات معاصر است و بدون او نمی شود شعر معاصر را تعریف کرد.
همین موضوع هم باعث شد تا از پیشنهاد برگزاری دوسالانه غزل منزوی در جمع هنرمندان زنجانی استقبال کند.
صالحی در دومین برنامه خود در جلسه شورای فرهنگ عمومی استان حاضر شد، جلسه ای که علاوه بر نوای فرهنگ، طعم آش هم می داد.
پای سیزدهمین جشنواره آش ایرانی هم به شورای فرهنگ عمومی باز شد تا با همین وسوسه، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نهایت خستگی در آخرین برنامه نخستین روز سفر خود به زنجان سری هم به گاوازنگ بزند و از شور و نشاط این مجموعه که سفره رنگی ایرانی را به پا کرده مطلع شود.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شورای فرهنگ عمومی استان زنجان سخن از لزوم استمرار وحدت در کشور گفت و خواستار تحلیل نگاه پایش گرانه این شورا از وضعیت فرهنگی شد و شورا را دیده بان فرهنگ عمومی خواند.
صالحی در ادامه همین جلسه تاکید کرد که در این شرایط آنچه مجموعه شوراهای فرهنگ عمومی باید به ساز و کارهای کمک به توسعه فرهنگ اجتماعی فکر کند و در این زمینه برنامه بدهد.
وی به لزوم تقویت فرهنگ در حوزه های کمک به دیگران، ایثار، کار و انضباط اجتماعی در جامعه تاکید کرد و افزود: این مفاهیم مقدمه توسعه اجتماعی هستند و سال های متوالی رهبر معظم انقلاب نام گذاری هایی برای سال ها داشتند که با همین نگاه فرهنگ عمومی بوده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در همین جلسه تفاهم نامه 430 میلیارد ریالی را برای انجام برنامه های فرهنگی طی سه سال با استاندار زنجان منعقد کرد تا ثابت کند با جیبی پر از پول به این استان سفر کرده است.
امضای این تفاهم پاسخی به سوال حسن تراخوانه نقاش زنجانی بود که در ابتدای صحبت هایش با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آقای وزیر با جیب پر از پول آمده اید یا جیب خالی؟
این تفاهم نامه طی 53 بند، توسعه فعالیت های فرهنگی، دینی، هنری در حوزه های مختلف با توجه به ظرفیت ها و قابلیت های فرهنگی، تاریخی و هنری استان زنجان را مد نظر قرارداده و حتی برای سازمان هم زیر مجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این استان مسئولیت تعیین کرده است.
برنامه دیگر نخستین روز سفر صالحی به زنجان دیدار با همکاران اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی و سپس حضور در جمع اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه زنجانی بود، دیداری که از گلایه گرفته تا تشکر و تعجب را در کنار هم رقم زد.
وزیر در این نشست گلایه هنرمندان در خصوص بالا و پایین های بیمه تامین اجتماعی و تکمیلی، تخصیص اعتبار مناسب برای انجمن های ادبی و هنری، مطالبه سینما، فعالیت تنهای سینمای استان، سرعت دهی به بازپرداخت حق بیمه، صدور مجوز مطبوعات و در نهایت یکسان بودن محل صدور جواز کسب نقاش هنری و صافکاری شنید و تمام سعی خود را برای پاسخ دادن به تک تک آنان به کار گرفت.
اما مهمترین سخنی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جمع زد، لزوم نشست معاون فرهنگی با تک تک گروه های هنری و پیگیری مشکلات آنان در وزارتخانه بود.
وزیر در برنامه بعد خود به مسجد امام علی (ع) آزادگان زنجان زد تا علاوه بر اقامه نماز جماعت در یادواره شهدای آزاده این شهر هم شرکت کند.
منزل آشیق مسلم عسگری، مقصد بعدی صالحی بود تا پس از سه سال این افتخار را داشته باشد که آشیق مسلم 80ساله ساز خود را پس از سه سال روی نوای دیوانه کوک کند و برای جناب وزیر ماهنا بنوازد.
این دیدار وعده خوبی برای آشیق مسلم عسگری رقم زد و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم انتشار آثار این هنرمند بومی تاکید کرد.
سرانجام وزیر در پایان برنامه روز نخست مهمان جشنواره آش شد تا در میان هیاهوی اقوام ایرانی و رنگ های دلنواز صنایع دستی تجربه جدیدی کسب کند و طعم آش زنجانی را بچشد و به تماشای رقص های محلی بنشیند.
برنامه روز دوم سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خلاصه تر از روز نخست بود، حضور در منزل نماینده ولی فقیه به بهانه صرف صبحانه و کمی هم صحبت های دوستانه، شروع روز جمعه آقای وزیر بود.
صالحی پس از این دیدار به جامعه القرآن مرکزی زنجان رفت و در جریان بخشی از فعالیت های قرآنی این شهر قرار گرفت و این فعالیت ها را زمینه ساز سلامتی روحی و معنوی جوانان خواند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در شهرستان ابهر هم به دیدار اصحاب فرهنگ و هنر رفت و به در دل آنها هم گوش فرا داد، صحبت هایی که برای آقای وزیر دور از انتظار نبودند.
آخرین برنامه سفر 2 روزه وزیر حضور در جمع پرسشگران رسانه ای بود.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.