به گزارش ایرنا، سید عباس صالحی روز جمعه در نشست خبری با اصحاب رسانه در ابهر در پاسخ به سوأل خبرنگار ایرنا افزود: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در مرحله اجرا تعویقی داشت که در نهایت در دولت تدبیر وامید اجرایی شد.
وی ادامه داد: تاکنون گام های رو به جلویی در اجرای این قانون طی شده و کمیسیون عالی ستاد دسترسی آزاد به اطلاعات آیین نامه های خوبی برای این قانون تهیه کرده است.
به گزارش ایرنا، قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات در سال 88 ابلاغ و در دولت یازدهم در سال 93 آیین نامه اجرایی آن تدوین شد.
خردادماه 96 سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات به صورت آزمایشی فعالیت می کرد که در تیرماه همان سال به صورت رسمی از آن رونمایی شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فهرست دستگاه هایی که به سامانه نپیوسته اند و یا پاسخگویی شان را با تاخیر انجام می دهند، در سامانه مشخص است و هر چند وقت یک بار هم دبیرخانه فهرست دستگاهها را اعلام می کند.
صالحی با بیان اینکه انتشار اطلاعات به شفافیت کمک می کند و شفافیت نیز زمینه ساز اعتماد است، تصریح کرد: مطالبه گری عمومی از طریق رسانه ها و مکاتبه با دستگاههای مختلف برای پیوستن به سامانه دسترسی آزاد به اطلاعات، به مثابه مرحله گذاری است که ما در حال طی کردن آن هستیم.
وی ادامه داد: در مرحله بعد، گزارش جامعی را از دستگاههایی که به سامانه نپیوسته اند به رئیس جمهوری ارائه خواهیم داد.

** ارز کافی برای تهیه کاغذ اختصاص یافته است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نوسان قیمت ارز حوزه رسانه را در رابطه با تهیه کاغذ و مواد اولیه تحت تاثیر قرار داده است، گفت: ما در ارتباط با این موضوع کارهای متعددی همچون قرار دادن کاغذ در فهرست کالاهای اساسی را انجام دادیم و ارز کافی نیز برای این منظور در نظر گرفته شده است.
صالحی افزود: برای نظارت بر فرایند تامین ارز کاغذ، کارگروهی متشکل از نمایندگان صنوف مختلف، نمایندگان دولتی و نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد ایجاد شده است.
وی خاطرنشان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کاغذ وظیفه خاصی نداشته و در کنار مصرف کنندگان بوده است، ولی به مرور که دیده شد فضای بازار کاغذ دچار تلاطم شد، به این حوزه ورود پیدا کردیم.
صالحی گفت: نقش وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حد سیاست گذاری بود و ودراین جهت تمام تلاشمان را کردیم تا کاغذ جزو کالاهای اساسی قرار گیرد.
وی افزود: با تدبیرهای انجام گرفته بازار کاغذ در حوزه نشر و مطبوعات شرایط آرامی را طی خواهد کرد.

** 13 فیلم با تولید مشترک با دیگر کشورها در ایران ساخته می شود
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه توجه به اقتصاد هنر مورد تاکید این وزارتخانه است، گفت: با همین نگاه حضور در بازارهای خارجی در حوزه فرهنگ و هنر مورد اهتمام ما است.
وی افزود: تولیدهای مشترک درحوزه سینما، فضای سینما از لحاظ بازار را گسترش می دهد و در این زمینه 13 فیلم را با تولید مشترک با کشورهایی که دارای اشتراکات فرهنگی با آنان هستیم در دستورکار داریم.
صالحی اظهار داشت: در حوزه هنرهای تجسمی و موسیقی نیز کارهایی در ارتباط با عرضه کالاهای فرهنگی کشور به شکل اقتصادی صورت گرفته است.
وی در بخش دیگری از سخنان خود به اساسنامه جدید کانون های فرهنگی و هنری مساجد اشاره کرد و گفت: بر طبق اسناسنامه جدید، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان مسئول شورای سیاست گذاری تعیین شده است.
صالحی ادامه داد: با اساسنامه جدید، خط ارتباطی ساختار کانون های مساجد به شکل های مختلف با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حفظ شده است.
وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه لایحه مالکیت فکری مراحل پایانی خود را در کمیسیون قضایی مجلس طی می کند، گفت: فکر می کنیم لایحه بسیار خوبی تهیه شده است و نمایندگان مجلس نیز کار خوبی را در تکمیل آن در کمیسیون انجام داده اند.
صالحی خاطرنشان کرد: تصویب لایحه مالکیت فکری معنوی در مجلس کمک می کند تا ما شرایط بهتری را در صیانت از فضای فرهنگی و هنری کشور داشته باشیم.

** عدالت فرهنگی به صورت جدی مورد توجه است
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در تشریح اهداف و دستاوردهای سفر خود به استان زنجان، گفت: امضای تفاهم نامه با استاندار زنجان شامل تعهدات نقدی از جانب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به ارزش 432 میلیارد ریال در کنار تعهدات غیر نقدی به منظور توسعه زیرساخت ها و فعالیت های فرهنگی در استان از برنامه های سفر بود که اجرای این تفاهم نامه به شکل جدی مورد توجه است.
وی دیدار و گفت و گوی حضوری با اصحاب فرهنگ و هنر را فرصتی برای آشنایی و درک بهتر مسائل و مشکلات عنوان کرد و افزود: گفت و گوها کمک می کند تا اعتماد نسبت به یکدیگر افزایش پیدا کند.
به گزارش ایرنا، حضور در نشست مشترک شوراهای فرهنگ عمومی استان و شهرستان های تابعه، نشست با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، از برنامه های عمده سفر 2 روزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان زنجان بود.
3088/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.