به گزارش ایرنا، در ماههای گذشته نوسانات بازار به نوبه خود به افزایش قیمت کالاهای پر مصرف مردم منجر شده و در این میان نیز خروج تعدادی اقلام دارویی مورد نیاز بیماران از تحت پوشش بیمه نیز رنج مضاعفی را به گروههای هدف تحمیل کرده است.
فاطمه نوروزی 27 ساله شاغل که چند ماهی است به علت بیماری کلیوی دیالیزی شده ، هم اکنون سه روز در هفته و به مدت سه ساعت خدمات لازم را در بیمارستان خصوصی بهمن شهر زنجان دریافت می کند، به خبرنگار ارتباط گفت: قبل از اینکه دیالیزی شوم، به عنوان بیمار مراقبتی تحت پوشش انجمن بودم و هم اکنون 6 ماه است که در بیمارستان یاد شده دیالیز می شوم.
وی اظهار داشت: ترولاک از جمله اقلام دارویی مورد نیاز بیماران دیالیزی است که هم اکنون قیمت آن روند افزایشی یافته و به مرز پنج میلیون و و 750 هزار ریال رسیده است که البته بیمه بخشی از آن را پوشش می دهد.
این بیمار ادامه داد: بیمار دیالیزی باید ماهانه 12 عدد از این قرص مصرف کند و خلل در مصرف آن معضلاتی را به دنبال دارد.
عشرت قلی زاده 58 ساله بیمار پیوندی کلیه نیز با اشاره به افزایش قیمت داروی راپامیون در ماههای گذشته ادامه داد: در چهارماه گذشته سهم پرداختی بیمار برای این دارو یک میلیون و 200 هزار ریال بوده که اکنون این رقم به هفت میلیون و 300 هزار ریال رسیده است که رقم بالایی را شامل می شود.
وی اظهار داشت: 21 سال پیش پیوند کلیه شده ام و از 10 سال گذشته نیز پزشک مربوطه راپامیون تجویز کرده، در صورتی که دارو های دیگر چندان موثر نبودند.
این بیمار خاطرنشان کرد: در مجموع با احتساب پرداخت سهم بیمه ای نیز قیمت این دارو به حدود 20 میلیون ریال می رسد که در واقع رقم بالایی محسوب می شود که حتی افراد غیر برخوردار از پوشش بیمه ای نیز برای تهیه آن با مشکلات عدیده ای مواجه هستند.

*** تخفیف دارویی برای بیماران خاص لحاظ می شود
مدیر دارویی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی زنجان نیز در این ارتباط گفت: این واحد دانشگاهی برای رفاه خاطر بیماران تحت پوشش خود به ویژه بیماران خاص تخفیف های دارویی را مورد توجه قرار داده است.
دکتر محمد جواد میانداری افزود: در این میان برخی اقلام دارویی مورد نیاز بیماران خاص تحت پوشش بیمه ای نیستند که در این ارتباط نیز طبق ارائه معرفی نامه از سوی موسسه های خیریه تحت پوشش تخفیف های لحاظ می شود.
وی بیان کرد: هم اکنون مشکلی در خصوص تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص وجود ندارد و موضوعی که باید به آن توجه داشت این است که در صورت بروز کمبودهایی این مهم تنها به این استان اختصاص ندارد بلکه در سطح کشور نیز وجود دارد.
میانداری افزود: طبق اعلام سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی 80 قلم داروی بدون نسخه به اصطلاح او تی سی مانند داروهای مسکن، سرماخوردگی و برخی ویتامین ها از پوشش بیمه ای خارج شده که این مهم یکهزار و 400 میلیارد ریال صرفه جویی منابع بیمه ای را به دنبال دارد.
وی اظهار داشت: صرفه جویی این میزان مبلغ مسیر بهتری را برای تامین داروهای مورد نیاز بیماران خاص فراهم می کند و تحقق آن به ارائه خدمات بهتر به گروههای هدف منتهی می شود.
این مسئول خاطرنشان کرد: البته پوشش داروهای بدون نسخه برای افراد زیر 12 سال منعی ندارد و این کار طبق روال گذشته انجام می شود.

*** شمار بیماران دیالیزی در زنجان روبه افزایش است
کارشناس امور بیماران انجمن کلیوی استان زنجان نیز در این ارتباط گفت: هم اکنون یکهزار و 758 بیمار ابتلا به کلیوی در این استان وجود دارند که از این تعداد 719 بیمار را پیوندی، 614 نفر را بیماران مراقبتی و 425نفر را دیالیزی تشکیل می دهند.
وی یادآوری کرد: این در حالی است که شمار بیماران مراقبتی زیر 12 سال تا پایان خرداد امسال به 45 نفر افزایش یافته که سال گذشته این رقم 31 نفر بود که روند افزایشی یافته و همچنین از این تعداد نیز هفت نفر زیر پنج سال هستند.
گلزار باباخانی افزود: این در حالی است که شمار مبتلایان به بیماران دیالیزی در این استان رو به افزایش بوده و حتی این روند طی ماههای گذشته روند صعودی نشان می دهد.
وی یادآوری کرد: بر این اساس از ابتدای امسال تا کنون 42 نفر بیمار دیالیزی جدید در استان شناسایی شده که این رقم در کل استان 425 بیمار را شامل می شود.
این کارشناس ادامه داد: آمارها نشان می دهد 41 درصد مبتلایان بیماری کلیوی در شهر زنجان به علت دیابت و 27 درصد فشار خون بوده که این رقم در روستاها 32 درصد دیابت و 33 درصد فشار خون بوده است.
کارشناس امور بیماران انجمن کلیوی استان زنجان ادامه داد: بیشترین مبتلایان به بیماری کلیوی در این استان را مردان تشکیل می دهند و این در حالی است این وضعیت در زنان نیز نمود بیشتری یافته است.
وی اظهار داشت: هم اکنون آمار پیوندی کلیه در افراد زیر 20 سال در این استان از آغاز تا پایان خرداد امسال 53 نفر را شامل می شود و این موضوع بیانگر توجه و انجام اقدامات درمانی لازم است.
باباخانی افزود: هم اکنون به دلیل نوسانات قیمت ارز داروهای تحت پوشش بیماران پیوندی و دیالیزی افزایش یافته و به نوعی هزینه های بیشتری را تحمیل کرده است.
باباخانی ادامه داد: داروی راپامیون، ترولاک حتی رناژل که برای بیماران پیوندی و دیالیزی از سوی متخصصان امر تجویز می شود، وجود همین نوسانات هزینه تامین آنها را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
وی اظهار داشت: در سه ماهه امسال 30 بیمار دیالیزی این انجمن به دلایل مختلفی فوت شده اند.
این کارشناس ادامه داد: هم اکنون بسیاری از بیماران دیالیزی که از مناطق مختلف برای دریافت خدمات مورد نیاز به مرکز استان مراجعه می کنند به دلیل نبود خدمات تخصصی در دیگر مناطق استان است.

*** داروهای گران قیمت از پوشش بیمه ای خارج شده است
مسئول کلینیک رادیوتراپی حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان گفت: بیماران مراجعه کننده به انجمن مهرانه در پنج رده تقسیم بندی می شود که متناسب با نیاز مالی هزینه های دارویی آنان پرداخت می شود.
جواد گرانمایه افزود: بر این اساس بیماران گروه اول در صورت توان مالی می توانند از تمامی امکانات مهرانه استفاده کنند که از گروه دوم تا پنجم نیز بین 80 تا 100 درصد هزینه ها پرداخت می شود.
وی بیان کرد: این در حالی است که به دلیل نوسانات قیمت ارز برخی داروهای گران قیمت بیماران به ویژه سرطانی از پوشش بیمه ای خارج شده و به رقم سرسام آوری تبدیل شده است.
این مسئول ادامه داد: با توجه به خارج شدن پوشش بیمه ای برخی داروهای سرطانی این انجمن کل سهم پرداخت شده به بیمار با توجه به درصد اعلام شده را پرداخت می کند.
وی یادآوری کرد: در صورتی که قیمت یک قلم دارو طی ماههای گذشته 20 میلیون ریال بود، درصدی را بیمه و سهم دیگری را بیمار پرداخت می کرد، اکنون از پوشش بیمه ای خارج شده است.
گرانمایه افزود: بر این اساس ماهانه سه میلیارد ریال هزینه های مربوط به داروی مبتلایان به سرطان توسط این مجموعه به بیماران مراجعه کننده ، تحت پوشش و مناطق تابعه پرداخت می شود که این میزان در ماههای گذشته یک میلیارد ریال بود.
وی اظهار داشت: این انجمن حتی برای نمونه های پیوند مغز استخوان که خارج از کشور انجام گرفته نیز و حتی هزینه های پروتز را نیز پرداخت کرده است.
مسئول کلینیک رادیوتراپی حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان ادامه داد: بیماری سرطان در این استان سیر صعودی ندارد و در خط مستقیم قراردارد و بر این اساس در حدود 12 سال از زمان فعالیت مهرانه برای 6هزار و 197 بیمار سرطانی پرونده تشکیل شده است.
وی اظهار داشت: طبق برنامه ریزی ها 55 درصد ظرفیت کلینیک رادیوتراپی معادل کل بیماران استان زنجان و مابقی ظرفیت خالی نیز از استانهای دیگر بصورت رایگان مورد پذیرش قرار می گیرند.
گرانمایه افزود: طی 45 ماه از فعالیت این انجمن حدود سه هزار بیمار در استان از خدمات رادیوتراپی بصورت رایگان استفاده کردند که در صورت اخذ سهم بیمار مبلغی بالغ بر 130 میلیاردریال را در بر می گرفت.
وی بیان کرد: حتی بیمارانی که از دورترین مناطق ایران برای دریافت خدمات به این انجمن مراجعه می کنند، هزینه اسکان ، پذیرایی و درمان رادیوتراپی رایگان بوده و مشکلی در این بخش وجود ندارد.
مسئول کلینیک رادیوتراپی حمایت از بیماران مبتلا به سرطان استان زنجان ادامه داد: طبق برنامه ریزی گرفته بیمار با مراجعه به این انجمن و بدون اتلاف وقت خدمات و درمان های لازم را دریافت می کنند و به عبارتی پشت نوبتی وجود ندارد.

*** پزشکان داروی جایگزین تحت پوشش بیمه تجویز کنند
سرپرست انجمن خیریه حمایت از بیماران ام اس استان زنجان نیز در این ارتباط ادامه داد: هم اکنون یکهزار و 500 بیمار مبتلا به ام اس در این انجمن تشکیل پرونده داده اند که شمار این بیماران در مقایسه با گذشته روند روبه رشدی را نشان می دهد.
مجتبی کریمیان افزود: طبق برآوردها پیش بینی می شود 2 هزار نفر آمار واقعی مبتلایان به بیماران ام اس در این استان باشد و در این میان اغلب مردم اطلاعات ناچیزی در مورد این بیماری دارند.
وی اظهار داشت: خوشبختانه ام اس جزو بیماری خاص مورد تصویب قرار گرفت و این مهم موجب شد بیماران مبتلا برای هزینه دارویی مورد نیاز کمتر از 10 درصد و 90 درصد دیگر را پوشش بیمه ای انجام می دهد.
کریمیان افزود: البته برخی داروهای بیماران از پوشش بیمه ای خارج شده که برای رفع این مشکل از پزشک و یا متخصص مربوطه درخواست می شود داروی دیگری را جایگزین کند.
وی عمده مشکل بیماران ام اس را نوسانات قیمت ارز در ارائه خدمات بهینه عنوان کرد و گفت: هم اکنون کلینیک این انجمن در حال ساخت قرار دارد و بیماران تحت پوشش برای دریافت خدمات مورد نیاز باید به مراکز خصوصی مراجعه کنند که هزینه را به مراتب افزایش داده است.
سرپرست انجمن خیریه حمایت از بیماران ام اس استان زنجان خاطر نشان کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی مشارکت مردمی برای حمایت از گروههای هدف خوب بوده و این انجمن با تشکیل کمیته ای نسبت به غربالگری بیماران هدف اقدام می کند.
9646/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.