سعید حقیقی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: تعداد 41 سنجاب درختی ایران، چهارشنبه شب /17 مرداد/ با همکاری یگان حفاظت محیط زیست و پلیس شهرستان خدابنده از یک دستگاه خودروی سواری به دست آمد.
وی اظهار داشت: در این رابطه 2 صیاد خاطی که غیربومی (اهل بانه) بودند دستگیر و برای اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شدند و سنجاب ها نیز که برای عرضه و فروش به مقصد تهران حمل می شدند به منظور رهاسازی به زیستگاه اصلی خود در جنگل های بلوط شهرستان بانه، انتقال داده شدند.
حقیقی تصریح کرد: سه بطانه از این سنجاب های ایرانی به دلیل شرایط نامناسب حمل و نقل، تلف شده بودند که به لحاظ جنبه حقوقی و ضرر و زیان وارده به محیط زیست مبلغ 24 میلیون ریال جریمه شدند و محکومیت از لحاظ جنبه کیفری جرم نیز با رای و نظر قاضی پرونده خواهد بود.
فرمانده یگان حفاظت اداره کل محیط زیست استان زنجان گفت: متاسفانه سودجویان، هر یک از این سنجاب های ایرانی را به قیمت بسیار پائین (300 تا 400 هزار ریال) به فروش می رسانند.
حقیقی، افزود: خرید، فروش و نگهداری سنجاب ها نیز بر اساس ماده 10 قانون صید و شکار که خرید و فروش اجزای زنده و مرده حیات وحش را ممنوع کرده است جرم محسوب می‌شود و دستگاه های مسئول، بدون اغماض و برابر قانون با خاطیان دستگیر شده برخورد خواهند کرد.
وی، میزان جریمه در نظر گرفته شده برای شکار هر بطانه سنجاب ایرانی را مبلغ هشت میلیون ریال اعلام کرد و اظهار داشت: هرچند این گونه جانوری به عنوان حیوان خانگی به فروش می رسد اما خریداران باید توجه داشته باشند که سنجاب ها در اسارت زنده نمی مانند.
به گزارش ایرنا، 17دی سال 96 نیز تعداد 42 بطانه سنجاب ایرانی توسط پلیس شهرستان خدابنده از توابع استان زنجان از درون یک دستگاه خودروی سواری پژو پارس کرایه ای در مسیر ارتباطی بیجار - خدابنده، کشف و با همکاری محیط زیست کردستان به زیستگاه اصلی خود بازگردانده شدند.
42 بطانه سنجاب های ایرانی از سوی متهم دستگیر شده به منظور قاچاق در درون گونی جای گرفته بودند که متاسفانه 15 بطانه از این سنجاب ها به علت شرایط نامناسب دچار خفگی و یا ضعف بدنی شده و شرایط لازم برای بازگشت به طبیعت را نداشتند که بر اساس قانون، متهم پرونده مجبور به پرداخت 45 میلیون ریال وجه نقد به عنوان ضرر و زیان به حساب محیط زیست شد.
سنجاب های سالم مانده نیز همراه متهم دستگیر شده به محیط زیست شهرستان خدابنده تحویل شد که سنجاب ها در طبیعت کردستان، زیستگاه شهرستان بانه، رهاسازی شدند و فرد خاطی نیز به منظور اعمال قانون به مراجع قضایی معرفی شد.
این صیاد خاطی، 27 آبان همان سال (96) نیز به همراه 2 همدست خود در حین قاچاق 53 بطانه سنجاب ایرانی، توسط پلیس شهرستان خدابنده، دستگیر شده بود که علاوه بر حبس به جریمه نیز محکوم شد و سنجاب ها نیز به زیستگاه خود در طبیعت کردستان رهاسازی شدند.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.