یکم ذی‌الحجه(22 مردادماه) مصادف است با سالروز ازدواج زیباترین پیوند آسمانی یعنی سالروز ازدواج مولای متقیان امام علی (ع) و همسر بزرگوار ایشان حضرت فاطمه زهرا (س).
پیوندی پر میمنت که فرشتگان آسمان در سرور و شادمانی و بهشتیان به زینت و زیور آراسته شده بودند.
به‌منظور بزرگداشت این روز فرخنده و الگو قراردادن زندگی این دو بزرگوار توسط جوانان، به‌سراغ وحید قنبری‌راد،استاد حوزه علمیه خراسان و آستان قدس رضوی و مسئول دفتر آیت ا... زنجانی در مشهد رفته و گفت‌وگویی در این خصوص انجام داده‌ایم که ماحصل آن‌را در ادامه می‌خوانید.

اول ذی‌الحجه منشاء خیر کثیر برای جهان اسلام
قنبری‌راد با اشاره به‌علت نامگذاری این روز بزرگ به‌عنوان روز ازدواجاظهار داشت: «روز اول ذی‌الحجه، بنابر نقل تاریخ اسلام، روز ازدواج مبارک حضرت فاطمه زهرا سلام‌ا... علیها و امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام است. این واقعه مهم که منشاء خیر کثیر برای جهان اسلام است، زیباترین گام در مسیر تربیت ائمه بزرگوار ما برای هدایت بشریت بود.
پیامبر عظیم‌الشأن اسلام در این روز مبارک، به امر خداوند متعال، خطبه عقد ازدواج این دو سرور کائنات را قرأئت فرمودند و بدین‌گونه، تفسیرسوره کوثر را بر جویندگان زلال معرفت، جلوه‌گر کردند. به‌همین دلیل و به‌یمن این پیوند پاک، روز اول ذی‌الحجه، روز ازدواج نام‌گذاری شده تا الگوی زیبایی برای ازدواج و آموزه‌های آن باشد.

ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت فاطمه (س) پیوندی سراسراز نکات آموزنده
استاد حوزه علمیه خراسان به نکات و آموزه‌هایاین پیوند مقدس اشاره می‌کند و می‌گوید: «این ازدواج پر از نکات آموزنده‌ای است که از مهم‌ترین آنمی‌توانبه موارد زیر اشاره کرد:
1. شیوه خواستگاری: ما در این خواستگاری مشاهده می‌کنیم حضرت علی علیه‌السلام با حالتی پر از حیا به محضر پیامبر مشرف می‌شوند و مستقیماً از خود حضرت زهرا خواستگارینمی‌فرمایند. بهترین سبک خواستگاری این‌گونه است زیرا در آن علاوه‌بر احترام به بزرگان، عزت و متانت دختر بیشتر ارج نهاده می‌شود و احساسات وی به بازی گرفته نمی‌شود.
2. دقت در انتخاب:پیش‌از حضرت علی علیه‌السلام افراد دیگری از حضرت زهرا خواستگاریکردند، اما پیامبر بی‌توجه به ثروت و جایگاه اجتماعی آنان، بهشایستگی‌های لازم برای ازدواج توجه داشتند.
3. توجه به نظر دختر:پیامبر صلی‌ا... علیه وآلهقبل از دادنجوابمثبت به خواستگاری، ابتدا نظر خود حضرت زهرا سلام‌ا... علیها را جویا شدند و اینگونه تعلیم فرمودند که ازدواج باید با رضایت دختر باشد نه با تحمیل نظر والدین.
4. تساهل در ازدواج:پیامبر(ص) در روایتی شریفمی‌فرمایند:بهترین دختران امت من زیباترین و کم‌مهریه‌ترینآن‌هاست. بر این اساس از دیدگاه رسول اکرم، دختری که مهریه کم را در ازدواج شرط می‌کندشایسته‌تر از دختری است که مهریه زیاد مطالبه می‌کند. درحقیقت، دختری که مهریه را ملاک زندگی و انتخاب قرار نمی‌دهد، روحیه قناعت بیشتری دارد و زندگی را جهت مناسب می‌دهد. پیامبر ما ضمن بیان این سفارش، در رفتار نیز، الگو بوده‌اند، تا جایی که مهریه سیدة النساء‌العالمین را مهریه کم قرار می‌دهند.
5. سبک برگزاری جشن عروسی:ازدواجوسیله‌ای برای حفظ جامعه از عصیان و حفظ عفت عمومی جامعه است.، پیامبر با برگزاری مراسم جشنی که درنهایت رعایت اصول شرعی و دینی صورت گرفت، نمونه زیبایی از برگزاری این‌گونهجشن‌ها را ارائه فرمودند.
6. مشارکت در زندگی: ‌با وجود آنکه از دیدگاه اسلام، زن حق کارکردن در منزل مرد را ندارد و می‌تواند مطالبه حق‌الزحمه کند، اما پیامبر اسلام، در زندگی این دو بزرگوار تقسیم کار فرمودند. به این صورت که کارهای بیرون از منزل با علی علیه‌السلام باشد و کارهای خانه با حضرت زهرا سلام‌ا... علیها. این تقسیم کار چنان موجب خشنودی حضرت زهرا سلام‌ا... علیها شد که این خشنودی را به پدر بزرگوارشان ابراز نمودند، چون از کارهای بیرون از خانه، رهایییافتند.

هدفدار نبودن ازدواج یکی از علل کم‌رنگ‌شدن ازدواج در میان جوانان
قنبری‌راد در ادامهبه علل عدم تمایل یاکم‌رنگ‌شدنازدواج در جوانان اشاره می‌کند و می‌گوید:«درحقیقت علت کم‌رنگ‌شدن ازدواج در نسل جوان رامی‌توان در دلایل متعدد خلاصه کرد:
1. هدفدار نبودن ازدواج
2. انتخاب‌های نادرست
3. اختلاط خارج از حد زن و مرد
4. مشکلات اقتصادی
5. عدم تساهل از ناحیه والدین
6. چشم و هم‌چشمی‌ها در ازدواج و مجالس عروسی

درک درست جوان و نیازهای او بهترین راهکار یک ازدواج آسان و موفق
قنبری‌راد به راهکارهای لازم برای آسان‌شدن و ترویج ازدواج از طرف خانواده‌ها و خود جوانان اشاره می‌کند و می‌گوید: «بهترین راهکار را در درک جوان و نیازهای ویمی‌توان دانست،اگر والدین متوجه فشارهای جسمی و روحی فرزندان خویش باشند، تلاش بهتری در انتخاب درست و ازدواج آسان خواهند کرد. نکته دیگر در این خصوص آن است که جوانان باید بین تشکیل زندگی و نیازهای غریزی خود مرزبندی داشته باشند و ملاک انتخاب را با احساس خود و گمان باسواد بودن، تغییر ندهند.
آموزش‌های فرهنگی مناسب در راستای ازدواجلازمه ازدواج موفق
استاد حوزه علمیه خراسان در پایان سخنان خود به فعالیت‌هایی که باید در مسیر ازدواج آسان صورت بگیرد اشاره می‌کند و می‌گوید: کاش بیشتر فعالیت‌های فرهنگی جامعه ما در مسیر ازدواج آسان صورت می‌گرفت و ای کاش در کنار تأکید برای آزمایش‌های مربوط به ازدواج، این بستر فراهم می‌شد که هیچ ازدواجی بدون نظر روانشناسان و متخصصان تربیتی، تأیید نشده و ثبت نگردد. ای کاش در نظام آموزشی دوره دبیرستان، اصول خانواده و مهارت‌های همسرگزینی و زندگیو معایب دوست‌یابی به‌طور شایسته آموزش داده شود تا شاهد آمار بالای طلاق در جامعه نباشیم. در پایانیادی از استاد مرحوم، حضرت آیت ا... العظمی حاج سید عزالدین حسینی زنجانی اعلی ا... مقامه می‌کنیم که همواره این تأکید را به مسئولانمی‌فرمودند: سمینارها و همایش‌های فراوان را تعطیل کنید و پول آن‌را صرف ساخت مسکن برای جوانان کنید.

* روزنامه مردم نو، 1397،5،22.
8068/3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.