محمدرضا کابلی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: شاخص بهره مندی در شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان 81.8 درصد است.
وی یادآوری کرد: روستای استان زنجان به این لحاظ شامل سطح یک، 2 و فاقد هستند.
به گفته مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان، روستاهایی که میزان تاسیسات فرسوده در آن کمتر از 30 درصد باشد، سطح یک به شمار می روند که در این بخش 457 روستا تحت پوشش بوده و 20 روستا نیز تحت پوشش نیستند.
کابلی اضافه کرد: در روستاهای سطح 2 میزان فرسودگی بالاتر از 30 درصد است که در این بخش نیز 91 روستا تحت پوشش بوده و 74 روستا نیز تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی نیست.
به گفته وی، روستاهایی که تاسیسات آب و فاضلاب دارند اما 80 تا 90 درصد آن فرسوده است، روستاهای فاقد به شمار می روند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان گفت: شاخص بهره مندی روستاهای شهرستان های زنجان، ماهنشان، خدانبده و سلطانیه پایین و عمده مشکلات و بحران آب نیز در این روستاهاست.
کابلی، قیمت بالای هزینه تاسیسات را یکی از عوامل اصلی در توزیع ناعادلانه آب آشامیدنی روستاها دانست و افزود: تاسیسات شبکه توزیع نیازمند تعمیر است.
وی اظهار داشت: در استان زنجان سدهایی برای تامین آب آشامیدنی مناطق شهری وجود دارد اما شرکت آبفار نمی تواند از آن استفاده کند.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان گفت: از 720 منبع تامین آب،332 حلقه چاه، 387 چشمه و قنات داریم، بیش از 55 درصد آب آشامیدنی از طریق قنات و چشمه ها تامین می شود که تحت تاثیر شرایط جوی بوده و طی چند سال اخیر با افت منابع آبی زیر زمینی نیز مواجه هستیم.
کابلی، از اجرای طرح مطالعه و بازنگری منابع آبی و تاسیسات شرکت آب و فاضلاب روستایی استان زنجان خبرداد و افزود: این طرح از گذشته آغاز و و امسال نیز توسط سه مشاور متخصص و مجرب همه این طرح ها به صورت اصولی بازنگری می شود تا با مدیریت درست منابع آبی بهره وری لازم در این زمینه انجام شود.
وی با بیان اینکه در استان زنجان 591 باب مخزن با ظرفیت 81 هزار و 557 مترمکعب داریم، گفت: 102 هزار فقره انشعاب داریم و استاندارد تامین آب به ازای هر مشترک حدود 150 مترمکعب است که هر مشترک حدود 250 مترمکعب آب آشامیدنی مصرف می کند.
به گزارش ایرنا، شرکت آب و فاضلاب استان زنجان 2 هزار و 435 کیلومتر خط انتقال، سه هزار و 178 کیلومتر نیز شبکه توزیع و 358 ایستگاه پمپاژ با ظرفیت 118 هزار متر مکعب دارد.
استان زنجان 907 روستا دارد که از این تعداد 595 روستا تحت پوشش آب و فاضلاب روستایی قرار دارد.
این شرکت دارای 104 هزار خانوار تحت پوشش با 341 هزار نفر دارد.
9505/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.