به گزارش ایرنا، روزانه میلیون ها خبر در جهان، هزاران خبر در ایران و صدها خبر در زنجان منتشر می شود، اما چه کسی تعیین می کند که این اطلاعات منتشر شده چه ارزش خبری و تفاوتی نسبت به سایر مطالب در دسترس مخاطبان دارد؟
خبرنگاران چندین ابزار در اختیار دارند که به کمک آن در رسانه ها می توانند به مردم آگاهی و اطلاعات منتقل و جامعه را از خطر، هشدار یا نویدی مطلع کنند.
هر خبرنگار پس از دریافت هر نوع اطلاعاتی فیلتر ارزش های خبری خود که شامل ارزش های دربرگیری، شهرت، برخورد و کشمکش، استثنا و شگفتی، مجاورت و نزدیکی، بزرگی و فراوانی و تازگی است را بر می دارد و به جان خبر می افتد.
با همین ابزارها رویدادهای خبری رنگ و رو می گیرند و در قالب های مختلف خبر، مصاحبه، گزارش و عکس در پنجره رسانه ها ظاهر می شوند.
حال همین رویدادنگاران در مورد مهمترین رویدادی که طی یک سال گذشته در زنجان رخ داده است، سخن می گویند که اغلب آنان حرف مشترکی دارند، 'در شهر خبری نیست'.
اکبر خدایی خبرنگار هفته نامه اقتصاد زنجان مهمترین رویداد یک ساله گذشته این استان را رکود شرکت های تولیدی اعلام می کند و می گوید: به تبع این مشکل قدرت خرید مردم کاهش و بیکاری گسترش یافته است.
خدایی ادامه می دهد: غیر از این موضوع که مشکلات اقتصادی زنجان تشدید شده است، رویداد مهم دیگری رخ نداده است.
یکی از روزنامه نگاران روزنامه مردم نو نظر دیگری دارد و می افزاید: طی یک سال گذشته جشنواره موسیقی برگزار نشد و جشنواره ای که پس از یک وقفه هفت ساله فعال شده بود بار دیگر با رکود مواجه شد.
فرناز محرر تاکید می کند: سال هاست بناست که بنای آرامگاهی حسین منزوی تاسیس شود اما یک سال دیگر گذشت و خبری نشد.
یکی از خبرنگاران ایسنا در زنجان هم می گوید: شاید مهمترین رویداد یک سال گذشته بیرون کردن خبرنگاران از جلسه شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی بود.
پریسا یوسفی معتقد است دولت بخشی از مردم است و در شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی، تصمیم ها و اقدامات برای بخش خصوصی مطرح می شود، مباحثی که در وضعیت اقتصادی و اشتغال جامعه موثر است.
وی تاکید دارد که باید سخنان چنین جلسه هایی منتشر شود و زمانی که خبرنگاران از این نشست حذف می شوند، اطلاع رسانی درستی هم نباید در این زمینه رخ دهد.
البته یوسفی برگزاری جشنواره های مختلف از جمله جشنواره غذای اکو را هم از رویدادهای خوب این استان خواند و علت آن را ایجاد فرصت تفریح و شادی برای مردم برشمرد.
این خبرنگار ایسنای زنجان ادامه می دهد: اینکه وزیر دفاع تصمیم گرفت هر ماه در ستاد اقتصادی این استان حضور داشته باشد هم اتفاق خوبی بود چرا که از نزدیک با مشکلات زنجان آشنا می شود.
دیگر خبرنگار مردم نو هم حضور مسئولان کشوری در استان را رویداد مهمی می خواند که پس از هر سفر بخشی از وعده های داده شده محقق می شود.
حمیده بلوری تاکید دارد که اتفاقاتی که محقق نشد، بزرگترین رویدادی است که در زنجان رخ داده است، چرا که بسیاری از مردم بابت انجام این کارها چشم انتظار ماندند.
مریم نوری دیگر خبرنگار ایسنای زنجان هم با بیان اینکه اتفاق چندان مهمی در یک سال گذشته رخ نداده است، می گوید: هیچ تغییری طی یک سال گذشته رخ نداده و شاید بتوان از میان رویدادها هم فقط به انتخاب زنجان به عنوان شهر پیشرو در بین کشورهای عضو اکو اشاره کرد.
بر اساس تفاهم نامه بین موسسه فرهنگی اکو و سازمان ملل متحد، برای توسعه فرهنگی شهرها از میان 10 کشور عضو اکو، ایران در سال نخست و از میان شهرهای جمهوری اسلامی زنجان به عنوان شهر پیشرو انتخاب شد.
وی تصریح می کند: طی یک سال گذشته تعداد قتل ها در این استان افزایش داشت، پیش این چنین اتفاقاتی در زنجان سابقه نداشت و با وجود آنکه اکنون هم زنجان استان امنی محسوب می شود اما آستانه تحمل مردم کاهش یافته است.
خبرنگار ایرنا هم در این زمینه می افزاید: طی یک سال گذشته رویداد مهمی که همه مردم از قبل آن منتفع شوند، رخ نداده است و شاید فقط بتوان به بهره برداری از پل سیدالشهدا اشاره کرد.
رویا رفیعی معتقد است که شاید رویدادهای خرد و مهم دیگری هم رخ داده باشد اما در اصل آن اتفاقی اهمیت دارد که مردم از آن در بلند مدت منتفع شوند.
مسئول پایگاه خبری و تحلیلی همدلی زنجان هم با بیان اینکه اتفاق خاص و چشم گیری که باید مطرح شود، رخ نداده است، ایجاد همگرایی بیشتر در میان مسئولان استان را با توجه به شرایط کشور رویداد قابل توجهی خواند.
احمد اسدی تاکید می کند که تلاش همه طی یک سال گذشته بر این بود تا مسیر توسعه استان فراخ تر شود و به همین علت هم بود که زنجان توانست گام های مهمی در حوزه اقتصادی و اجتماعی بردارد.
وی با بیان اینکه طی یک سال گذشته برنامه های فرهنگی مختلفی رخ داد که توانست شادی مردم را فراهم کند، این رویداد را زمینه ساز مطرح شدن زنجان در کنار پایتخت شور و شعور حسینی و شهر مذهبی بودن به استانی شاد اعلام کرد.
مسئول پایگاه خبری و تحلیلی همدلی زنجان می گوید که این استان در رشد شاخص های اقتصادی از جمله کاهش تورم و نرخ بیکاری موفقیت های خوبی داشته است.
یکی از روزنامه نگاران روزنامه صدای زنجان هم اعلام می کند: بزرگترین رویدادی که رخ داد این بود که اتفاق مهمی رخ نداده است.
مهدی سهرابی تاکید دارد که تمام اتفاقاتی که روی داد، در امتداد وعده و وعیدهایی ناکارآمدی بود که به هیچ جایی نرسید.
وی اضافه می کند که اتفاق آن است که باری از دوش ملت برداشته شود، مشکلات استان زنجان جدای از مسائل کشور نیست اما مسئولان زنجانی می توانند کاری انجام دهند که حداقل ضربه ای به مردم و تولیدکنندگان وارد نشود.
دیگر روزنامه نگار صدای زنجان هم اذعان می کند که هیچ اتفاقی که بخواهد در زندگی مردم تاثیرگذار باشد، رخ نداده است.
سمیه میناخانی می افزاید: موضوع آلودگی محیط زیست و بدتر شدن آلودگی رودخانه زنجانرود همچنان ادامه دارد و کسی هم پاسخگو نیست و در عمل پاسخ های غیر قانع کننده از محیط زیست دریافت می کنیم.
در شهر خبر نیست، این سر فصل صحبت اغلب افرادی بود که در رسانه های زنجان فعالیت کرده و به رویدادهای خبری ارزش می دهند و طبق ارزش های خبری آنها را دسته بندی می کنند.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.