به گزارش ایرنا، یحیی رحمتی شامگاه جمعه در مراسم اختتامیه جشنواره غذای استان زنجان افزود: برگزاری جشنواره های غذا در این استان تعمدی است چرا که پس از اسکان، نخستین دغدغه مردم غذاست.
وی یادآورشد: غذا طعم اقلیم و فرهنگ هر منطقه را در خود جای داده است و ریشه در آداب و مناسک هر شهر و محلی دارد.
رحمتی اظهار داشت: خطری ما را تهدید می کند، سفره ها از خانه ها جمع شده است، بهانه هایی که برای حضور خانواده ها در زمان شادی و غم جهت مطلع شدن از حال یکدیگر وجود داشت، به شکل سابق وجود ندارد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: بهانه سفره ها فقط سیر شدن شکم ها نبود، اما امروز شیوه های سرو غذا تغییر کرده است.
وی به رویدادهای مختلف در زنجان اشاره و خاطرنشان کرد: 18 ژوئن امسال، وزارت خارجه کشورهای عضو اکو، طی بیانیه ای حمایت خود از برگزاری جشنواره غذا در زنجان را صادر کردند و این افتخاری است که تاکنون نصیب هیچ شهری نشده بود.
رحمتی ادامه داد: زنجان در برگزاری جشنواره ها رکورد دارد و پخت آش برای 45 هزار نفر در روز، ثبت بیش از 120 هزار بازدید روزانه و حرکت قطار گردشگری فقط به مقصد جشنواره آش همگی به نام زنجان ثبت شده اند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: سال گذشته از محل برگزاری جشنواره آش 40 میلیارد ریال گردش مالی رخ داد و این رقم در نوع خود یک رکورد است.
رئیس هیات داوران این جشنواره هم در ادامه این مراسم بر لزوم خودداری آشپزها از اسراف در پخت و سرو غذا تاکید کرد و افزود: طق تحقیقات انجام شده ایران به اندازه سه کشور اروپایی دورریز غذا دارد.
محمد صارمی به برگزاری جشنواره غذا در استان زنجان اشاره کرد و اظهار داشت: این جشنواره در تلاش بود تا غذاهای سنتی و قدیمی را پیدا و آنالیز و روش های نگهداری آنها را ثبت کند تا در منوی هتل ها جایگزین شود.
وی یادآورشد: از دیگر اهداف مهم جشنواره استعدادیابی بود تا به میراث فرهنگی برای آموزش آنان معرفی شود و افراد بتوانند متناسب با توانمندی در رستوران ها یا هتل ها مشغول به کار شوند.
صارمی خاطرنشان کرد: از دیگر اهداف این جشنواره، رتبه بندی آشپزهای حرفه ای بود تا به آنان که در سطوح پایین تر قرار دارند آموزش ارائه و از صاحبان امتیازهای بالا برای آموزش استفاده شود.
رئیس هیات داوران گفت: معرفی رستوران های برتر و تجلیل از افراد منتخب در جشنواره ملی صنایع دستی در بهمن از دیگر اهداف این جشنواره بود.
وی اضافه کرد: تحقیقات نشان می دهد که قدمت پخت برنج در ایران به زمان هخامنشان بر می گردد اما برخی معتقدند که این موضوع قدمتی نزدیک 200 سال دارد.
صارمی تصریح کرد: جدای از قدمت پخت برنج در ایران باید گفت که این برنج درست دم نمی کشد و فقط به علت شیوه پخت غلط دور ریز بسیاری دارد.
رئیس هیات داوران تاکید کرد: آموختن شیوه های درست پخت غذا، استفاده از اندازه درست و لازم و آنالیز آن مانع از دور ریز غذا و افزایش سود در رستوران ها می شود.
در پایان این مراسم از افراد منتخب در بخش های آشپزی خانواده، رستوران های منتخب و آشپزهای حرفه ای تجلیل شد.
جشنواره غذا از 10 تا 12 مرداد در محل هتل پیام زنجان برگزار شد و 52 گروه در آن شرکت داشتند.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.