رضا ملایی، سخنگوی شورای شهر سلطانیه در پیگیری صدای زنجان از پروژه ساماندهی ورودی شهر سلطانیه با اشاره به این‌که متأسفانه میراثی بودن عرصه‌های این شهر همیشه مشکل‌ساز بوده و مانع توسعه و پیشرفت این شهر تاریخی شده است که ساماندهی ورودی شهر از سمت زنجان نیز در ردیف همین پروژه‌ها قرار دارد، تصریح کرد: بهمن ماه سال گذشته بود که جلسه‌ای با حضور مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان، عزیزی نماینده مجلس و اعضای شورای شهر سلطانیه در محل شهرداری این شهر به منظور بررسی موضوع ساماندهی ورودی شهر تشکیل شد که از جمله مصوبات این جلسه، تهیه طرح معماری و عمرانی مطابق با معیارهای میراث فرهنگی از سوی شهرداری سلطانیه برای ورودی شهر بود.
وی با بیان این‌که در جلسه مذکور مقرر شد تا با ارائه طرح مورد نظر میراث فرهنگی، پیگیر اخذ مجوز اجرای آن از سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باشد، خاطرنشان کرد: طرح و نقشه مورد نظر از سوی شهرداری سلطانیه طراحی و به میراث فرهنگی استان ارائه شد .
سخنگوی شورای شهر سلطانیه با تأکید بر این‌که هر چند قول یک ماهه برای بررسی و پیگیری تصویب طرح مذکور از سوی میراث فرهنگی استان داده شده بود، خاطرنشان کرد: تاکنون پس از گذشت چند ماه هنوز اجازه ساخت آن به شهرداری سلطانیه ابلاغ نشده است در حالی که یک هفته پس از دریافت مجوز، امکان ساخت آن برای شهرداری وجود دارد چرا که لازمه اجرای این پروژه منوط به دریافت مجوز از میراث فرهنگی دارد.
وی در پاسخ به این سوال که آیا طرح فعلی همان طرحی است که در شورای چهارم سلطانیه سخن از آن می‌رفت یا خیر، عنوان کرد: اطلاع از این‌که طرح مطرح در شورای قبلی طراحی و بر روی کاغذ پیاده شده است یا خیر، اطلاعی ندارم ولی طرح فعلی دوباره مورد بررسی قرار گرفته و مطابق با معیار‌ها و ضوابط میراث فرهنگی طراحی شده است.
مولایی در توضیح طرح ارائه شده برای ساماندهی ورودی شهر سلطانیه از سمت زنجان به این شهر با بیان این‌که در حال حاضر مسافران و گردشگرانی که به سلطانیه سفر می‌کنند در ابتدای ورود با خرابه‌هایی در سمت راست و چپ این شهر مواجه می‌شوند، ابراز کرد: پیشنهاد شورای شهر جداره‌سازی مسیر زنجان به سلطانیه بود به گونه‌ای که با طراحی‌ها و نقش و نگارهای قدیمی و سنتی مانع دید خرابه‌های اطراف مسیر شود.
وی با تأکید بر این‌که جداره‌سازی‌ها از سمت شهر سلطانیه شروع شده و تا امتداد جاده به طول یک کیلومتر ادامه می‌یابد، خاطرنشان کرد: با اتمام جداره‌ها در ورودی شهر سلطانیه سردر مخصوص با طراحی سنتی و نمای آجری که مخصوص عبور سواره و پیاده است را اجرایی می‌کنیم.

**سازمان مرکزی هیچ گاه عنوان ممنوعیت را برای عرصه‌ها عنوان نکرده بلکه همیشه از کلمه محدودیت یاد کرده است.
سخنگوی شورای شهر سلطانیه با اشاره به این‌که پاسخ میراث فرهنگی استان در پی پیگیری ما در زمینه تعیین تکلیف طرح این‌گونه است که می‌گویند براساس ضوابط میراث فرهنگی مرکز، هرگونه ساخت و ساز در عرصه‌های میراث فرهنگی را ممنوع اعلام کرده است، ابراز کرد: یکی از موارد قابل توجه در زمینه عرصه‌های میراث فرهنگی این است که سازمان مرکزی هیچ گاه عنوان ممنوعیت را برای عرصه‌ها عنوان نکرده بلکه همیشه از کلمه محدودیت یاد کرده است.
وی با بیان این‌که یکی از ایراداتی که بر میراث فرهنگی استان وارد است این‌که برای دوری از چالش با مردم و کم کردن کار خود می‌گویند ساخت و ساز ممنوع است و از کلمه محدودیت استفاده نمی‌کنند، تصریح کرد: مردم برای زمین‌های خود سند مالکیت دارند در حالی که اجازه هیچ‌گونه ساخت و سازی ندارند و چندین سال است که بلاتکلیف زمین‌هایشان رها شده است.
ملایی با تأکید بر این‌که ما نمی‌گوییم شهروندان سلطانیه در ساخت و سازهایشان خودمختار عمل کنند بلکه این فعالیت‌ها در قالب ضوابط میراث فرهنگی باشد، یادآور شد: بیش از 40 سال گذشته هیچ‌گونه ساخت و‌ساز و تغییری در شهر سلطانیه به سبب وجود عرصه‌های میراثی انجام نشده است.

**زمین 14 هکتاری اطراف گنبد سلطانیه به منبع ریزگردها تبدیل شده است
وی به عرصه‌های 14 هکتاری اطراف گنبد سلطانیه که چندین سال قبل توسط میراث فرهنگی از مردم که خانه‌هایشان در آن محل بود خریداری شده و خانه‌های مسکونی مورد تخریب قرار گرفت، اشاره کرد و گفت: میراث فرهنگی 14 هکتار زمین اطراف ارگ سلطانیه را دیوار‌کشی و رها کرده است که در حال حاضر تبدیل به منبع ریزگردها شده است.
سخنگوی شورای شهر سلطانیه با اشاره به این‌که میراث فرهنگی از زمان خرید زمین‌های اطراف گنبد تاکنون هیچ اقدامی برای ساماندهی آنجا انجام نداده است و این محوطه به علفزاری تبدیل شده است که چند هفته گذشته شاهد آتش‌سوزی در این محدوده بودیم، بیان کرد: در صورتی که این آتش به سمت گنبد سلطانیه، قلب پایتخت ایلخانی تسری پیدا ‌کرده و سبب بروز خسارت به گنبد می‌شد، چه کسی مسئول پاسخگویی بود؟
وی با بیان این‌که در طول 40 سال گذشته میراث فرهنگی استان حتی یک طرح نیز در شهر سلطانیه اجرایی نکرده است، خاطرنشان کرد: شاید میراث فرهنگی در واکنش به این موضوع عنوان کند که تاکنون طرحی در راستای توسعه و پیشرفت شهر سلطانیه به این نهاد ارائه نشده است در حالی که طرح ساماندهی ورودی شهر سلطانیه مثال نقضی بر این ادعا است.
مولایی با اشاره به این‌که چمن سلطانیه به وسعت یک هزار هکتار بوده که در صورت تبدیل این منطقه به مرکز ریزگردها، کل استان تهدید می‌شود، خاطرنشان کرد: مهر ماه سال گذشته در جلسه‌ای که موضوع تبدیل چمن سلطانیه به ریزگرد مطرح شد، مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان مدعی بود که خاک چمن سلطانیه اصلاً استعداد تبدیل شدن به ریزگرد را ندارد در حالی که منابع طبیعی و آبخیزداری استان خطر تبدیل شدن چمن سلطانیه به کانون ریزگردها را اعلام کرده است.
وی با تأکید بر این‌که چمن سلطانیه جزو آثار ملی ثبت شده ایران به شمار آمده و بنای گنبد سلطانیه و همینطور چمن آن با هم ارتباط تنگاتنگی دارند، بیان کرد: متأسفانه با رویکردی که میراث فرهنگی در ممنوع کردن ساخت و ساز در این شهر در طول چند سال گذشته اعمال کرده و همچنان نیز ادامه دارد، سبب پس رفت این شهر شده است.
سخنگوی شورای شهر سلطانیه با بیان این‌که عامل اصلی مهاجرت شهروندان سلطانیه به شهرهای مرکزی مشکلاتی است که به سبب میراثی بودن عرصه‌ها و املاکشان ایجاد شده است، افزود: سرمایه‌های مردم مسکوت مانده است و حتی اجازه ساخت و ساز با رعایت ضوابط و مقررات میراث فرهنگی نیز به آن‌ها داده نمی‌شود.
وی به گلایه‌ها و نارضایتی‌های مردم این شهر از وضع موجود اشاره کرد و گفت: شهروندان این شهر دیگر امیدی به توسعه و پیشرفت شهرشان ندارند چرا که در طول 40 سال گذشته حتی یک طرح در سلطانیه به دلیل عدم صدور مجوز از سوی میراث فرهنگی اجرایی نشده است.

**بدون مجوز سازمان میراث فرهنگی، شهرداری نباید طرح ساماندهی ورودی سلطانیه را اجرایی کند
در ادامه پیگیری موضوع و مشخص شدن سرانجام طرح ساماندهی ورودی شهر سلطانیه، مهرداد عسگری، معاون میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان در گفت‌وگو با صدای زنجان با اشاره به این‌که این طرح به سازمان مرکزی ارسال شده است و تاکنون نیز دستوری در این زمینه به اداره کل میراث فرهنگی استان ابلاغ نشده است، گفت: تا زمانی که این طرح از سوی سازمان مورد تأیید قرار نگرفته، شهرداری سلطانیه نباید اقدامی در راستای اجرای آن انجام دهد.
وی در پاسخ به این سوال که تا چه زمانی باید شهرداری منتظر دریافت مجوز تأیید از سوی میراث فرهنگی باشد، تصریح کرد: بخشی از این موضوع در اختیار میراث فرهنگی استان نیست چرا که عرصه‌ها حریم‌های مصوب دارند و باید از سوی نهاد مورد تأیید قرار گیرند.
عسگری با تأکید بر این‌که متأسفانه بدون مجوز میراث فرهنگی در بخش‌هایی از این شهر اقداماتی انجام شده است که در حال پیگیری این موارد هستیم، بیان کرد: وجود این پرونده‌ها در موضوع تأیید مجوز ساخت دروازه‌های شهر سلطانیه نیز تأثیرگذار بوده است و باید منتظر نظر نهایی سازمان مرکزی باشیم.
ملایی سخنگوی شورای شهر سلطانیه نیز در واکنش به این موضوع با بیان این‌که در زمین‌هایی که میراث مدعی تشکیل پرونده برای آن‌هاست موضوع ساماندهی ورودی شهر مطرح نبوده و ساخت المان ورودی شهر ربطی به این موارد ندارد، گفت: سازمان میراث طرح‌های ارائه شده را مسکوت گذاشته و پاسخی به آن‌ها نمی‌دهد نه طرح‌ها را رد و نه تأیید می‌کنند.
وی در پایان افزود: مسکوت نگهداشتن پرونده‌ها از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور به گونه‌ای است که مدیران و اعضای شورای شهر تغییر می‌کنند و باز هم شاهدیم که پروژه‌های قبلی با دیدگاه‌های جدید دوباره طراحی می‌شوند ولی هرگز به مرحله عملیاتی نمی‌رسند.
بهمن ماه سال 93 بود که کلانتری، شهردار وقت سلطانیه در گفت‌وگو با رسانه‌ها به طراحی دروازه‌های ورودی برای شهر سلطانیه اشاره کرده و خبر از احداث دروازه‌های ورودی برای این شهر داده و گفته بود احداث این دروازه‌‌ها سال آینده یعنی سال 94 در صورت تأمین اعتبار عملیاتی می‌شود.
وی عنوان کرده بود که معماری این دروازه الهام گرفته از معماری گنبدی بوده و در طراحی آن نیز مولفه تاریخی و استفاده از سبک معماری قرن 7 و 8 لحاظ می‌شود.
لحاظ کردن فرهنگ اجتماعی استان در طراحی دروازه سلطانیه از دیگر شاخص‌های مطرح از سوی این مسئول بود تا جایی که از این دروازه به عنوان شناسنامه‌ای برای معرفی شهر سلطانیه نام برده بود.
کلانتری منحصر بودن این دروازه را از ویژگی‌های آن عنوان کرده و گفته بود این دروازه در عین شباهت داشتن با دیگر دروازه‌های کشور، منحصر به فرد است.
وی با بیان این مطلب که دروازه ورودی می‌تواند به عنوان دروازه جنوب غربی کشور مورد استفاده قرار گیرد، بیان کرد: این دروازه در نقطه ورودی شهر و محل اتمام چمن سلطانیه قرار می‌گیرد.
در حالی شهردار سلطانیه 4 سال پیش از اجرایی کردن دروازه‌های ورودی شهر سلطانیه و ساماندهی آن سخن می‌گفت که در حال حاضر نیز این طرح در فروچاله‌های میراث فرهنگی به دام افتاده و خبری از اجرایی شدن آن نیست.

*روزنامه صدای زنجان، 1397،5،10.
3088
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.