به گزارش ایرنا، انتشار خبر انتخاب زنجان به عنوان شهر پیشرو در بین کشورهای عضو اکو، نوید از وقوع رویدادهای جدید و پر از خبرهای مثبت برای این شهر داشت و دارد.
اینکه در بین 10 کشور عضو سازمان فرهنگی اکو ایران و از میان شهرهای کشورمان زنجان انتخاب می شود، جای شگفتی دارد، شهری که پیش از این با عنوان پایتخت شور و شعور حسینی شناخته می شد، گویا که بنا بود از این پس نام سرزمین رویدادهای فرهنگی و جشنواره های جهانی را با خود به یدک بکشد.
شهرداری زنجان در کنار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان، موضوع مباحث فرهنگی و گردشگری را چنان تنگاتنگ پیگیری می کنند که گاه حتی نمی توان تشخیص داد رویداد در حال وقوع ثمره تلاش کدام یک از این دستگاه ها است.
انتخاب زنجان به عنوان شهر پیشرو هم از جمله این رویدادها بود، بذری که میراث فرهنگی استان زنجان با راه اندازی جشنواره بین المللی غذاهای کشورهای عضو اکو – جاده ابریشم کاشته بود، در آخرین نشست وزرای خارجه کشورهای عضو اکو در دوشنبه پایتخت تاجیکستان جوانه زد و به بار نشست و سرانجام زنجان شهر پیشروی این کشورها شناخته شد.
شهرداری زنجان به مناسبت این انتخاب و اعلام آغاز دوران جدید توسعه برای این شهر، شامگاه یکشنبه سمپوزیومی در سازمان فرهنگی اکو برگزار کرد که در آن علاوه بر مسئولان کنونی استان زنجان، نمایندگان ادوار مختلف مجلس و گروهی از زنجانی های مقیم تهران در کنار حضور داشتند.
شهردار زنجان در همین مراسم اعلام کرد که با انتخاب زنجان به عنوان شهر پیشروی کشورهای عضو اکو از این پس تمام ساخت و سازهای این شهر بر اساس بسترها و الزامات فرهنگی و اجتماعی انجام می گیرد.
مسیح الله معصومی افزود: بسیاری از کشورهای توسعه یافته دنیا به ظاهر توسعه یافته اند اما فقط قالب فیزیکی رشد کرده و چندان خمیر مایه اجتماعی ندارند.
وی ادامه داد: برای آنکه به چنین ورطه ای نیفتیم چاره ای نداریم جز آنکه بستر توسعه فرهنگی و اجتماعی را فراهم کنیم.
شهردار زنجان خاطر نشان کرد: زنجان یک شهر فرهنگی است و حداقل دو روز در سال تمام دوربین های جهان به سمت زنجان تمرکز می کنند.
معصومی با بیان اینکه 10 محور توسعه شهر بر اساس این تفاهم نامه مد نظر قرار گرفته است اظهار داشت: از این پس در کنار تمام تلاش شهرداری و سایر مسئولان مباحث فرهنگی و اجتماعی هم باید مد نظر و در اولویت برنامه ها قرار گیرد.
وی افزود: این انتخاب در برند شدن زنجان برای جذب گردشگران و سرمایه گذاران داخلی و خارجی موثر خواهد بود.
استاندار زنجان هم یکی از سخنرانان این مراسم بود گفت: با توجه به توانمندی های کلان موجود در شهر زنجان، سازمان همکاری های اقتصادی اکو به درستی این شهر را به عنوان شهر پیشرو در میان 10 کشور عضو انتخاب کرده است.
اسدالله درویش امیری افزود: مردم نجیب و با فرهنگ و روشن ضمیر زنجان در بسیاری از زمینه ها ثابت کرده اند که پیشرو هستند و در عرصه علم و فقاهت دانشمندان بسیاری را به جامعه عرضه کرده اند.
وی اظهار داشت: امروز زنجان برابر بسیاری از شاخص های اجتماعی فرهنگی و امنیتی شرآمدترین استان در کشور است.
استاندار زنجان گفت: اعتقادات عمیق دینی مردم به زیبایی در کنار توانمندی های فرهنگی و اجتماعی آنان قرار گرفته است.
درویش امیری خاطر نشان کرد: مشارکت اجتماعی و احساس مسئولیت در وجود مردم زنجان نهادینه شده است و وجود 380 تشکل مردمی و رسیدگی به امور مردم و نیازمندان را بر عهده دارند.
وی ادامه داد: وجود خیریه های متعدد در زنجان باعث شده است که ایرانیان این شهر را به عنوان سرزمین کریمان بشناسند.
محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری که یکی از زنجانی های مقیم تهران هم دیگر سخنران این مراسم بود و در آن نوید آینده ای روشن را برای اقتصاد ایران اسلامی داد.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری با بیان اینکه اکنون کشور در شرایط سختی به سر می برد، اما این وضعیت سختتر از دوران هشت سال دفاع مقدس نیست، تاکید کرد: نباید فراموش کرد که تا همین 2 سال قبل، دولت موفق به مهار تورم، ایجاد رشد اقتصادی و بسترهای اشتغالزایی شده بود.
نهاوندیان چالش ها را فرصتی برای بروز و شکوفایی استعدادها خواند و هشت سال جنگ تحمیلی را نمونه بارزی از زمان شکوفایی استعدادهای کلانی در میان جوانان معرفی کرد.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری در ادامه به توانمندی های زنجان اشاره کرد و آن را شهری خواند که توانمندی مرکزیت پیدا کردن در کشور را دارد و پتانسیل های موجود در آن چنین موضوعی را ثابت می کند.
نهاوندیان اضافه کرد: برای توسعه و جهانی شدن زنجان باید مسیر همدلی در پیش گرفت و از سیاست زدگی خودداری کرد، آفتی که این روزها به جان اقتصاد کشور افتاده است.
معاون اقتصادی رئیس جمهوری خواستار همراهی تمام بخش ها و مسئولان برای ساختن آینده ای درخشان در شهر زنجان شد و این شهر را سرزمین فرصت ها نامید.
در ادامه مجری برنامه در حالی که از مسئولان برای رونمایی از تمبر زنجان شهر پیشرو دعوت می کرد، گفت: بناست نشست شهرداران کشورهای عضو اکو شهریور سال 98 در زنجان برگزار شود.
ادامه این مراسم همراه بود با اهدای لوح های حاوی مسئولیت های تعیین شده برای مسئولان زنجانی در سطح استان و کشور به منظور همراهی با شهرداری در بهره گیری از فرصت زنجان شهر پیشرو و رونمایی از نخستین نماد اشراق که بناست به مدیران و مسئولان همراه با توسعه این شهر اهدا شود.
نخستین نماد اشراق به نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری، اسدالله درویش امیری استاندار و حجت الاسلام علی خاتمی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان رسید.
این مراسم در حقیقت شروعی برای حرکت پر شتاب زنجان به سمت توسعه و جهانی شدن بود.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.