به گزارش ایرنا، بخش دیالیز ساختمان جدید بیماران کلیوی شهر زنجان توسط یک خیر در زمینی به مساحت 800 مترمربع اسفند ماه سال 95 با 15 میلیارد ریال احداث شد.
به گفته مسئولان این مرکز طبق برنامه ریزی انجام گرفته بخش اداری، آموزشی و پیشگیری کلینیک تخصصی بیماران کلیوی زنجان 18 بهمن‌ 96 افتتاح شده و هم اکنون در ساختمان جدید (کلینیک شفا) طبقه اول به عنوان مرکز دیالیز و طبقات دیگر نیز به امور اداری، پیشگیری، آموزشی و غربالگری و یک طبقه دیگر نیز با 13 سوئیت برای بیماران مسافر در نظر گرفته شده است.
نارسایی کلیه بیماری بی سر و صدا بوده که بر اثر آن این عضو مهم بدن آهسته تخریب می شود و بیمار از آن بی خبر است و وقتی اقدام به درمان می کند که بیماری در مرحله پیشرفته تری قرار دارد.
هم اکنون یکهزار و 800 بیمار کلیوی اعم از دیالیزی، پیوند کلیه و مراقبتی در انجمن کلیوی استان زنجان تشکیل پرونده داده اند که از این تعداد 410 بیمار در 6 مرکز شهرستان استان شامل طارم، ماهنشان، ایجرود، خرمدره ، خدابنده و ابهر و 2 مرکز زنجان شامل بیمارستانهای بهمن و ولی عصر(عج) خدمات مورد نیاز را دریافت می کنند.
لیلا 22 ساله از جمله بیمار مبتلا به بیماری کلیوی است که علاوه بر معلولیت مادرزادی خود، رنج سفر از روستاهای دور افتاده را برای درمان به جان خریده و سه روز در هفته در بیمارستان ولی عصر(عج) زنجان دیالیز می شود.
وی در ارتباط با نحوه بیماری اش گفت: چند سال پیش با تنگی نفس، بی حالی و خستگی به پزشک مراجعه کردم و پس از مدتی انجام آزمایش های متعدد مشخص شد که 2 کلیه ام از کار افتاده و باید دیالیز شوم.

*** مرکز دیالیز زنجان در انتظار صدور مجوز بهره برداری است
به گفته مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی زنجان شمار مبتلایان به این بیماری در استان روبه افزایش است که ارائه خدمات مناسب اهمیت بسزایی دارد.
محمدرضا طهماسبی افزود: این انجمن برای خدمات رسانی بهتر به بیماران و گروههای هدف نسبت به ایجاد بخش دیالیز مرکز درمانی انجمن بیماران کلیوی اقدام کرده اما تا کنون به نتیجه نرسیده است.
وی، در ارتباط با بهره برداری نشدن به موقع بخش دیالیز این انجمن گفت: صادر نکردن مجوز بهره برداری از سوی دانشگاه علوم پزشکی، ارائه خدمات و پذیرش بیماران را با مشکل روبرو کرده است.
این مسئول اظهار داشت: بر این اساس این انجمن حتی الزامات اعلامی مربوط به دانشگاه علوم پزشکی را رعایت کرده و مشکلی در این ارتباط وجود ندارد.
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان ادامه داد: تجهیزات مربوط به بخش دیالیزی این انجمن توسط شرکت دیالیز تجهیز ایران مطابق با استاندارهای جهانی و الزامات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی انجام داده و حتی سازمان بیمه ای نظیر بیمه سلامت آمادگی خود را برای انعقاد قرار داد 19 کا (k) تعرفه خیریه ای اعلام کرده است.
وی یادآوری کرد: تحقق این همکاری با اداره بیمه سلامت در صورت صدور مجوز بهره برداری این بخش از دانشگاه علوم پزشکی استان بوده که این مهم تا کنون انجام نشده است.
طهماسبی اظهار داشت: متاسفانه عدم ارائه مجوزهای لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان خدمات رسانی به بیماران هدف را با مشکل مواجه کرده بطوری که تعدد مراجعه کنندگان برای دریافت خدمات لازم به ویژه در بیمارستان ولی عصر (عج) خدمات دهی را با مشکلات جدی مواجه کرده است.
این مسئول افزود: هم اکنون 25 دستگاه دیالیز در بیمارستان ولی عصر (عج) شهر زنجان وجود دارد که حدود 160 بیمار بصورت یک روز در میان پذیرش و تحت درمان قرار می گیرند.
وی اظهار کرد: این تعداد بیماران درطول هفته سه بار و به مدت چهار ساعت دیالیز می شوند که در صورت پایین بودن کیفت درمان و از طرفی نوبت دهی طولانی عوارض جدی برای بیماران بوجود می آید که حتی موجبات بستری آنان را فراهم کرده و حتی به کاهش عمر مفید آنان منجر می شود.
این مسئول بیان کرد: این در حالی است که بر اساس آمار مراکز دیالیز فعال استان طی سه ماهه اول امسال 24 بیمار دیالیزی در استان فوت شدند.
مدیر انجمن خیریه حمایت از بیماران کلیوی استان زنجان ادامه داد: ارتقای کیفی درمان و انجام دیالیز کافی برای بیماران، مرگ و میر ناشی از دیالیز را به مراتب کاهش خواهد داد.
طهماسبی افزود: در صورت صدور مجوز لازم از سوی دانشگاه علوم پزشکی زنجان و قرارداد بیمه ای، پذیرش و ارائه خدمات به بیماران بیش از گذشته ممکن خواهد شد.
وی اظهار داشت: در صورت بهره برداری از بخش دیالیز انجمن، شمار زیادی از بیماران دیالیزی تحت پوشش و درمان بیمارستان ولی عصر (عج) شهر زنجان به این بخش منتقل و مشکلات آنان به مراتب کاهش خواهد یافت.

*** ارائه مجوز بهره برداری بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است
دکتر علیرضا زراعتچی معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی زنجان نیز در ارتباط با عدم بهره برداری بخش دیالیز انجمن کلیوی استان گفت: وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در نحوه و اخذ مجوز بهره برداری بخش دیالیز توسط شرکت دیالیز تجهیز تعیین تکلیف کرده و بر این اساس به انجمن کلیوی استان نیز اجازه داده شده است نسبت به بهره برداری درمانگاه تخصصی و داخلی اقدام کند.
این مسئول ادامه داد: این انجمن ملزم شد که از طریق سامانه صدور پروانه موسسه های پزشکی نسبت به تکمیل فرآیند بهره برداری (تعیین و تکلیف، مالکیت موسسه اعم از خیریه تعاونی و یا خصوصی) را انجام دهد.
وی اضافه کرد: همچین مقرر شد معرفی ملک واجد شرایط، بارگذاری مستندات ملک، ارائه نقشه مورد تایید و جانمایی فضا و معرفی مسئول فنی و پرسنل حائز شرایط و ارسال درخواست به دانشگاه را از طریق سامانه انجام دهد.
این مسئول ادامه داد: بر این اساس به این موضوع باید توجه داشت، زمانی که ساختمان انجمن کلیوی در مرحله سفت کاری قرار داشت و در زمان معاون وقت بصورت ماهانه نسبت به بازدیدها لازم اقدام و در واقع دانشگاه علوم پزشکی زنجان توجه ویژه ای به این پروژه داشت.
وی بیان کرد: پس از مدتی راه اندازی تخت های دیالیز در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی پس از برگزاری مناقصه و توسط بخش خصوصی مورد توجه قرار گرفت.
این مسئول ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان پس از اعلام وزارتخانه این موضوع را به انجمن اعلام کرد که دانشگاه برای شتاب بخشی در اجرای این کار موافقت اصولی را صادر می کند.
وی ادامه داد: علوم پزشکی زنجان از سال 96 تا کنون با رایزنی های مختلفی با وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تلاش کرده با مساعدت هایی بخش دیالیز انجمن بیماری های کلیوی استان برای ارائه خدمات به بیماران به بهره برداری برسد.
این مسئول خاطر نشان کرد: باوجود همه این مسائل؛ دانشگاه علوم پزشکی 36 ماه به انجمن فرصت داد تا نسبت به راه اندازی بخش دیالیز اقدام کند، اما با وجود کارهای انجام گرفته این انجمن نسبت به طی فرآینده ها اقدامی نکرده است.
وی اظهار داشت: انجمن های خیریه های کمک حال دانشگاه علوم پزشکی در پیشبرد برنامه های حوزه سلامت هستند.
انجمن خیریه بیماران کلیوی استان زنجان از سال 63 با پوشش 5 بیمار دیالیزی فعالیت خود را آغاز کرد و هم اکنون 20 هزار خیر بصورت افتخاری با این انجمن همکاری می کنند.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.