به گزارش ایرنا، شاید از این لحظه های خطرناک برای شما هم کم پیش نیامده، که بعد از عبور موتورسیکلتی که انگار از آسمان افتاده وسط خیابان، خدا را صدها بار از بابت اینکه تصادف نکرده اید شکر کرده و از اینکه شخصی با جان خود و سه سرنشین دیگرش به این راحتی بازی می کند، به شدت شاکی شده باشید.
احتمالا این سوال هم برای خیلی ها بدون جواب و تحلیل مانده که چرا راکب موتور با بی قانونی اش ارزشی برای جان خود، بچه ها، همسر یا دوستانش قائل نیست که بدون هیچ نور و چراغ هشدار دهنده ای روی این وسیله و بدون کلاه ایمنی در سطح شهر و متاسفانه جاده های بین شهری یا روستایی در آن سیاهی شب حرکت می کند.
نیروی انتظامی اعلام کرده هم اکنون 33 میلیون وسیله نقلیه شامل 22 میلیون خودرو و 11 میلیون موتورسیکلت در کشور تردد می کنند.
وقتی آمار و اطلاعات 2 سال گذشته سازمان پزشکی قانونی کشور را درباره تصادفات منجر به فوت وسایط نقلیه را بررسی می کنیم، به رقمی بیش از 31 هزار نفر جان باخته می رسیم.
علاوه بر این مصدومیت نزدیک به 670 هزار نفری در کشور در همین مدت هم نشان از یک واقعیت تلخ دارد، 'بی دقتی و رعایت نکردن قوانین راهنمایی و رانندگی' توسط رانندگان وسایط نقلیه.
اما در این میان تعداد فوتی راکبان موتورسیکلت در استان زنجان نیز نسبت به کل تصادفات منجر به فوت قابل توجه است، به طوریکه طی 2 سال گذشته از مجموع حدود 470 فوتی تصادفات، بیش از یک چهارم آن مربوط به این وسیله نقلیه است.
از این رو به نظر می رسد بازنگری در برخی قوانین بازدارنده رانندگی و فرهنگ سازی در این زمینه یک ضرورت انکار ناپذیر باشد.
این آمار وقتی مهمتر می شود که مسئولان پلیس راه فرماندهی انتظامی استان هم در آماری از سهم حدود 20 درصدی موتور سیکلت در تصادفات رانندگی جاده ای و نقش 40 درصدی آنها در وقوع تصادفات درون شهری زنجان خبر می دهند.
طبق بررسی پلیس راه در تعداد قابل توجهی از این حوادث ناگوار راکب و ترک نشینان آن به علت نداشتن کلاه ایمنی جان خود را از دست داده اند.
کمتر روزی است که در ایرنا یا سایر رسانه های کشور خبری از تصادف موتورسیکلت و جان باختن یک تا چند نفر روی خروجی سایت ها و صفحات کاغذی نشریات منتشر یا چاپ نگردد.
از حسین راکب جوان یک موتورسیکلت به نسبت قراضه که نه بوقش کار می کرد نه چراغ هایش، پرسیدم که علت اینهمه بی دقتی تو نسبت به موتورت و رانندگی با آن چیست؟ حسین با تبسمی تلخ که انگار سوال بی ربطی از او پرسیده ام، جواب داد: 'کلاه گذاشتن سخته و موهارو می ریزه، در ضمن کی حوصله داره که چراغای موتور کهنه ای مثله اینو عوض کنه؟ بوقم که اصلا لازم نیست!'
او در رابطه با داشتن گواهی نامه و رعایت قانون راهنمایی و رانندگی می گوید: 'شاید خیلی ها گواهی موتورم ندارند، اما اوناییم که دارند همچین قانونو رعایت نمی کنن' خنده اش را نمی تواند کنترل کند، ادامه می دهد: 'وقتی هیشکی قانونه موتورسواریو رعایت نمی کنه و پلیسم خیلی گیر نمیده، چرا باید من خودمو به خاطر کلاه و قانون اذیت کنم؟ ایشالا که تصادفم نمی کنم!'
رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان زنجان دراین باره به خبرنگار ایرنا گفت: طبق قانون تمامی وسایط نقلیه ای که چراغ نداشته یا نقص در روشنایی داشته باشند بدون استثنا 750 هزار ریال جریمه می شوند.
به باور سرهنگ آفریدون تمام تلاش پلیس تا حد توان ممانعت از تخلف رانندگان و فرهنگ سازی در این باره است.
مهیار سجادیان مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در پژوهشی با موضوع واکاوی علل حوادث ترافیکی موتورسیکلت، موضوع نزدیک به این گزارش را بررسی کرده است.
او معتقد است: 'حوادث ترافیکی موجب آسیب ها و خسارات غیر قابل جبرانی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می شود.'
براساس تحقیق سجادیان مهمترین عوامل موثر بر حوادث ترافیکی موتورسیکلت را می تـوان بـه ساقه های عوامل فرهنگی و اجتماعی، اقتصادی، قانونی، شخصی، محیطی، مدیریت، نظام ارتباطات و در نهایت ترکیب عوامل مختلف تقسیم بندی کرد.
شاید خیلی از راکبان این وسیله دوچرخ در زنجان، نه به تندی حسین اما بسیاری از حرف هایش را علت عمل نکردن خود به قانون بدانند و توجیهی بر بی قانونی خود.
واقعیتی که هم پلیس می داند، هم مسئولان و هم مردم، همین بی اعتنایی اکثر موتورسواران به قانون است تا حدی که امکان دارد، به خاطر یکی از ارابه های مرگ بدون بوق و چراغ یک بی قانون در شب، یک راننده خودرو به خاطر فوت موتورسوار در تصادف و نبود امکان برای اثبات حقانیتش(نداشتن علائم هشدار و چراغ موتورسیکلت) گوشه زندان بیافتد یا چند صد میلیون دیه بدهد.
آیا راکبان موتور به این فکر کرده اند، که اگر در اثر تصادف فقط کودک چندین ساله و همسرشان جانشان را از دست داده و خودشان سالم بماند، چه پاسخی برای خانواده همسر و وجدان خودش خواهد داشت؟
آیا موتورسواران به فلج شدن احتمالی و زندگی روی چرخ های ویلچر بعد از تصادف هولناک، آنهم تا ابد اندیشیده اند، یا اینکه خود را برای چند روز به جای یک فرد فلج گذاشته اند؟ آیا زمان بی قانونی های پی در پی، به بی پدر شدن کودکانشان، بی سرپرست شدن همسرشان و داغدار شدن والدینشان فکر می کنند؟ دیر نشده، از همین الان شروع کن، قانون در مرحله نخست ضامن سلامتی خودت و خانواده ات است، بعد دیگران.
3216/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.