امجد باقری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: کیسه های نایلونی و ظروف یکبار مصرف را شاید نتوان بطور کلی از زندگی انسان ها حذف کرد اما می توان استفاده از آن را تا حد ممکن کاهش داد.
وی اظهار کرد: باید جایگزین های مناسب به مردم معرفی کرد تا افراد از این مواد مضر برای سلامتی و مخرب برای محیط زیست استفاده نکنند و کیسه های پارچه ای و ظروف یکبار مصرف گیاهی را جایگزین کنند.
باقری افزود: کیسه ها و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی، نه فقط صدها سال در طبیعت باقی می ماند، بلکه استفاده ناصحیح از آنها نقش بسزایی در بروز بیماری ها دارد و سلامت انسان ها را تهدید می کند.
وی اظهار کرد: باید کاهش استفاده از کیسه های نایلونی و ظروف یکبار مصرف پلاستیکی و جایگزین کردن کیسه های پارچه ای به منظور کمک به حفظ محیط زیست و جلوگیری از پیامدهای ناگوار آن ازجمله تخریب خاک، از سوی مردم و مسئولان ذیربط مورد توجه جدی قرار بگیرد.
باقری با بیان اینکه کیسه های پارچه ای و ظروف یکبار مصرف گیاهی با محیط زیست بسیار سازگار هستند افزود: قابل شستشو بودن، بادوام بودن و قابلیت استفاده مکرر از مزیت های کیسه های پارچه ای است و برای استفاده کنندگان صرفه اقتصادی نیز دارد.
مدیر روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: پلاستیک در صورت رها شدن در طبیعت از ماندگاری بیش از 500 تا یک هزار سال برخوردار است و پس از تجزیه نیز آلودگی خاک را موجب می شود.
باقری افزود: در سال 2002 بنگلادش نخستین کشوری بود که استفاده از کیسه های نایلونی را ممنوع کرد و این تصمیم نیز در راستای وقوع سیل ویرانگر سال 1988 بود که باعث مسدود شدن مسیر فاضلاب ها و در نتیجه افزایش خسارت ها شد.
وی ادامه داد: پس از بنگلادش نیز در کشورهایی چون یونان، چین، هنگ کنگ، ایتالیا، بلژیک، ایرلند، آلمان و هلند، قوانینی برای استفاده از کیسه های نایلونی وضع شد تا مضرات آن در محیط زیست به پایین ترین سطح برسد.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.