به گزارش ایرنا، محمد محمدی قیداری روز چهارشنبه به مناسبت هفته بهزیستی در نشست با خبرنگاران افزود: بر این اساس 19درصد خانوارهای استان زنجان به تعداد 24 هزار و 813 خانوار تحت پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد هفت هزار و 86 خانوار معادل 31 درصد آن مستمری بگیر و 69 درصد مابقی نیز از سایر خدمات این سازمان استفاده می کنند.
وی یادآوری کرد: سازمان بهزیستی کشور از مهمترین نهادهای حمایتی دولتی است که از طریق بودجه عمومی به افراد معلول و محروم جامعه کمک می کند و پس از پیروزی انقلاب اسلامی، این سازمان از ادغام سازمان های خیریه و حمایتی که در این بخش فعالیت می کردند، آغاز بکار کرد.
محمدی افزود: بهزیستی تلاش دارد تا با اتخاذ تدابیر و ارائه خدمات و حمایت های غیر بیمه ای با حفظ ارزش ها و کرامت والای انسانی و تکیه بر مشارکت های مردمی و همکاری نزدیک سازمان های مربوطه، در جهت گسترش خدمات توانبخشی، حمایتی، بازپروری و پیشگیری از معلولیت ها و آسیب های اجتماعی و کمک به تامین حداقل نیازهای اساسی گروه های کم درآمد، اقدام کند.
این مسئول ادامه داد: طی سال گذشته شمار مددجویان اشتغال یافته این اداره 730 نفر بود که طی سه ماهه اول امسال نیز برای 147 نفر شغل ایجاد شده که امیدواریم این رقم تا پایان سال وضعیت روبه رشدی داشته باشد.
وی بیان کرد: تا کنون تعداد پرونده های واگذار شده به کلینیک های مددکاری اجتماعی 2 هزار و 459 مورد بوه و شمار دانش آموزان خانوارهای نیازمند تحت پوشش نیز به یکهزار و 412 نفر رسیده است.
مدیرکل بهزیستی استات زنجان با تشریح برنامه های هفته بهزیستی از افتتاح 25 واحد مسکونی مددجویان این دستگاه خبر داد و گفت: طی این هفته هشت مرکز و موسسه تحت نظارت بهزیستی در راستای ارائه خدمات بهینه به گروه های هدف در این استان افتتاح می شود.

** 1.7 درصد از جمعیت استان زنجان معلولان دارای پرونده هستند
معاون توانبخشی بهزیستی استان زنجان نیز گفت: هم اکنون 19 هزار و 796 معلولیت ثبت شده با 19 هزار و 287 پرونده تحت حمایت این اداره کل هستند که 1.7 درصد از جمعیت کل استان را شامل می شود.
فرهاد میرزایی افزود: از مجموع معلولیت های ثبت شده در بهزیستی استان 26 درصد به تعداد چهار هزار و و 646 نفر از معلولان و بیماران اعصاب و روان مستمری بگیر هستند.
وی اظهار کرد: بر این اساس 57 مرکز غیردولتی ( روزانه، شبانه روزی، ویزیت در منزل و مرکز مراقبت در منزل و کلینیک) در حوزه توانبخشی وجود دارد که در مجموع 7.2 درصد معلولان شامل هفت هزار و 224 معلول از خدمات ارائه شده این مراکز بهره مند هستند.
میرزایی افزود: از مجموع معلولان 303 نفر ضایعه نخاعی می باشند که به این افراد خدمات ویژه شامل خدمات توانپزشکی، حق پرستاری و سایر خدمات مددکاری ارائه می شود.
وی خاطرنشان کرد: مابقی معلولان تحت پوشش نیز شامل 69 درصد با توجه به عدم احراز شرایط دریافت مستمری از خدمات مددکاری، مشاوره های تخصصی و سایر برنامه های سازمان بهره مند هستند و در این معاونت از 920 دانش آموز و 229 دانشجوی معلول نیز حمایت می شود.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان نیز ادامه داد: این معاونت مسئول ارائه خدمات اجتماعی مانند قادر سازی به افراد و گروه هایی است که بنا به دلایل اقتصادی، اجتماعی، تربیتی و فرهنگی از روال عادی زندگی بازمانده و در وضعیت اضطراری قرار دارند.
سلمان حسینی افزود: اهداف این معاونت شامل توانمند سازی جامعه تحت پوشش سازمان، توسعه خدمات سازمان به افراد در معرض آسیب، گسترش برنامه های تربیتی و پرورشی پیش از سن دبستان، توسعه خدمات بیمه ای برای افراد تحت پوشش است.
وی افزایش کیفیت ارائه خدمات، گزارش پوشش جغرافیایی ارائه خدمات، ارتقای حضور سازمان در سیاست گذاری مرتبط با آیین و لوایح مرتبط، تقویت و توسعه فرهنگ فرزند خواندگی، تقویت حضور افراد تحت پوشش در برنامه های فرهنگی، علمی، ورزشی و هنری را از دیگر اهداف این معاونت برشمرد.
معاون امور اجتماعی بهزیستی استان زنجان ادامه خاطرنشان کرد: هم اکنون هفت هزار و 608 پرونده مددکاری در این حوزه وجود دارد که از این تعداد پنج هزار و 433 مورد مربوط به زنان و خانواده است و 2 هزار و 440 خانوار نیز در این حوزه مستمری بگیر هستند.
وی بیان کرد: یکهزار و 501 دانش آموز و 161 دانشجو تحت حمایت این معاونت بوده و با توجه به اینکه مرکز اورژانس اجتماعی در راستای شناسایی و کاهش آسیب های اجتماعی با حضور تیم کارشناسی و متخصص فعالیت می کند در سال جاری یک هزار و 393 نفر مورد پذیرش قرار گرفته اند.
به گزارش ایرنا، هفته بهزیستی از 21 تا 29 با شعار بالندگی و صیانت اجتماعی با توسعه به زیستن در کشور آغاز می شود.
7320/ 6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.