به گزارش ایرنا، این روزها وضعیت بازار، همه مردم اعم از بازاریان و خریدارارن را سردرگم کرده و نوسان قیمت کالاها هزینه های مضاعفی را بر شهروندان تحمیل کرده است.
بحث و گفت و گوی خریداران و فروشندگان بر سر قیمتهای جدید، صحنه آشنایی است که در هر فروشگاه و مغازه ای می شود آن را مشاهده کرد.
رضا که صاحب یک مغازه سوپر مارکتی است، می گوید: هر روز با مشتری ها سر افزایش قیمت ها بحث داریم چون برخی کالاها تا نزدیک 2 برابر افزایش پیدا کرده و بعضی ها دیگر از اجناس گرچه با همان با همان قیمت ولی در بسته بندی های کوچک تری عرضه می شوند.
محسن که برای خرید سری به بازار زده است، اظهار می کند: برخی کالاهایی که نیاز روزمره خانوار هستند ظرف دو سه ماه گذشته قیمتشان چند بار افزایش پیدا کرده است و ما الان مجبوریم بیشتر حساب دخل و خرجمان را داشته باشیم.
شهروند دیگری اظهار می کند: من قصد خرید وسایل خانه را داشتم ولی قیمت ها نسبت به قبل از عید خیلی تفاوت کرده است و همین امر باعث شد از خرید منصرف شوم و الان منتظرم تا قیمت ها کمی پایین بیایید.
گروهی از فروشندگان خرد منشا بخشی از گرانی ها را عمده فروش ها می دانند، در این رابطه محمود، صاحب یک مغازه الکتریکی در قیدار می گوید: چند روز گذشته برای آوردن جنس جدید مراجعه کردم ولی این اجناس جدید را با قیمت های بالا و جدیدی نسبت به دو سه هفته گذشته خریدم.
رسیدگپی به وضعیت بازار و برخود با سودجویان حرف مشترک همه شهروندان اعم از بازاریان و خریداران است؛ آنان انتظار دارند تا شرایط به وضعیت پایداری برسد و گرانی ها مهار شود.
استاندار زنجان در جلسه ستاد تنظم بازار استان با بیان اینکه در زمان حاضر هیچ کمبودی در تامین و توزیع کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم در این استان وجود ندارد، گفت: نباید وضعیتی پیش بیاید که مردم احساس کنند شهر بی کلانتر است و کسی پاسخگوی خواسته ها و مطالبات آنان نیست.
اسدالله درویش امیری خاطرنشان کرد: در شرایط حاضر دستگاه های بازرسی و نظارت و تعزیرات باید از کار عادی و روزمره بیرون بیایند و با پیگیری های شبانه روزی مانع از این شوند تا در این اوضاع و احوال در حق مردم اجحاف و ظلم شود.
سرپرست معاونت سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار زنجان هم معتقد است نباید در مواجهه با اتفاقات پیش آمده در سطح بازار منفعلانه برخود کنیم.
به گفته کریم الله شعبانی دستوراالعمل ابلاغی باید به صورت عملیاتی در کف بازار پی گیری شوند و مردم از نزدیک شاهد فعالیت دستگاههای بازرسی و نظارتی باشند.
شعبانی به لزوم همراهی و همکاری صدا و سیما برای بهبود وضعیت بازار و همراهی با اکیپ های بازرسی و نظارنت اشاره می کند ومی افزاید: همه باید دست به دست هم دهیم و تلاش کنیم تا شبکه داد و ستد به وضعیت طبیعی و عادی باز گردد.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری زنجان هم به لزوم پای کار بودن مدیران دستگاههای متولی برای کنترل بازار تاکید و می کند و می گوید: کالاهای مشمول دریافت ارز 4 هزار و 200 تومانی باید احصا و لیست آنها دراختیار شهروندان قرار داده شود.
فرامرز نیک سرشت به ضرورت اطلاع رسانی و فراهم کردن زمینه آرامش شهروندان تا کید می کند و می افزاید: دولت تامین کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم را تعهد کرده است، و مردم نباید از این جهت نگرانی داشته باشند چرا که کمبودی در تامین کاهالای مورد نیاز مردم وجود ندارد.
رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت استان زنجان با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا کنون بالغ بر 12 هزار مورد بازرسی از واحدهای صنفی سطح استان انجام شده است، اظهار می کند: از ابتدای تیر اکیپ های بازرسی با تعدا نفرات بیشتری در 2 نوبت صبح و بعدا ظهر در سطح بازار حضور دارند.
ناصر فغفوری تصریح می کند: هر کالایی که با ارز چهار هزار و 200 تومان تامین شده، مشمول قیمت گذاری است و مطابق قانون با کسانی که این نوع کالاها را با سودی بالاتر از سود متعارف بفروشند، برخورد می شود.
وی خاطر نشان می کند: با برنامه های پیش بینی شده قطع یقین از شرایطی که بازار در زمان حاضر با آن روبرو است عبور خواهیم کرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن تجارت استان زنجان می گوید: سامانه 124 آماده دریافت گزارشات و شکایات مردمی در خصوص تخلفات واحدهای صنفی است و از طرفی سامانه تلفنی 33144144 نیز برای اطلاع شهروندان از قیمت های توصیه ای برای کالاهای موردنیاز در اختیار شهروندان قرار دارد.
مدیرکل تعزیرات حکومتی استان زنجان نیز بر لزوم التیام بخشی به جو ایجاد شده در جامعه اشاره می کند و می افزاید : رسیدگی سریع و خارج از نوبت و فوق العاده به تخلفات گران فروشیو احتکار کالاها در دستور کار اکیپ های نظارتی است.
مرتضی ممیزی خاطرنشان می کند: مردم حق دارند نسبت به نوسانات قیمت ها در بازار گلایه داشته باشند با این وجود مراجع نظارتی با مشارکت شهروندان دست سود جویان از بازار را کوتاه می کنند.
7312/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.