علی قره چه لو روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این بچه آهوان که در میان بوته های دشت سهرین پناه گرفته و از دید پنهان بودند، در حین شخم زدن زمین توسط کشاورز، براثر برخورد گاو آهن به شدت از نواحی مختلف بدن دچار آسیب و شکستگی شدند.
وی به کشاورزان توصیه کرد قبل از شخم زدن زمین از نبود حیات وحش در آن مکان اطمینان حاصل کنند چراکه ممکن است در میان بوته ها پرنده ای لانه کرده و یا جانوری آرمیده باشد.
قره چه لو، اظهار کرد: حدود 40 روز قبل نیز 2 بره میش از سوی یک چوپان به محیط زیست ماهنشان تحویل شد که یکی از آنها به علت ضعف و بیقراری تلف شد اما دیگری زنده است و در محیطی امن نگهداری می شود.
وی افزود: کاش این چوپان که از روی دلسوزی و ناچاری این کار را کرده است، این بره میش ها را از آن منطقه دور نمی کرد و شاید میش مادر از ترس جان پنهان شده بود تا با امن شدن محیط، جهت شیردهی به نزد بچه هایش بازگردد.
قره چه لو تصریح کرد: در زمان حاضر حال دیگر بره میش، خوب و مناسب است اما چون به صورت دستی تغذیه می شود بنابرین از شرایط رهاسازی در طبیعت برخوردار نیست.
رئیس نظارت بر امور حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در سه ماهه نخست امسال، چندین پرنده ازجمله سارگپه و دلیجه و یک قطعه لاک پشت از سوی دوستداران حیات وحش زنجان به محیط زیست این استان تحویل شد.
قره چه لو، افزود: از چهار بهله سارگپه تحویلی به محیط زیست، یکی تلف شد اما سه سارگپه دیگر هنوز زنده هستند که پس از تیمار و بهبودی کامل و پیدا کردن قدرت پرواز نسبت به رهاسازی آنها در طبیعت اقدام خواهد شد.
وی یادآور شد: قریب 2 هفته قبل (هفته آخر خرداد امسال) نیز شهروند زنجانی، یک قطعه لاک پشت زخمی را در یکی از خیابان های سطح شهر زنجان، مجروح و خونین پیدا کرد.
قره چه لو افزود: این دوستدار حیات وحش بلافاصله پس از مشاهده این لاک پشت، برای نجات این جانور وارد عمل شد و سپس آن را برای درمان به اداره دامپزشکی منتقل کرد.
وی با بیان اینکه این شهروند زنجانی پس از درمان، لاک پشت را به اداره کل محیط زیست تحویل داد، تصریح کرد: این لاک پشت که قسمتی از لاکش شکسته و بدنش زخمی و خونین شده بود رو به بهبود است که در صورت بهبودی کامل در طبیعت رهاسازی خواهد شد.
قره چه لو در پایان از افراد خواست هنگام مشاهده جوجه پرندگان و بچه پستانداران در طبیعت از دست زدن و جابجا کردن آنها خودداری کنند و یقین بدانند که مادر این جانوران از دور نظاره گر حال آنان است.
وی ادامه داد: اگر دوستداران طبیعت و حیات وحش با چنین صحنه ای مواجه شدند و نگران تلف شدنشان هستند می توانند با شماره تلفن های 33541001 33532005 مربوط به محیط زیست زنجان در میان بگذارند تا بلافاصله اقدمات لازم صورت گیرد.
6084/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.