به گزارش ایرنا، در گذشته با بارش برف سفره های زیرزمینی ذخیره می شد اما در حال حاضر با مقطعی و شدید شدن بارش باران، آب جذب خاک نمی شود و تبدیل به روان آبها شده است و با این روند منابع آب های سطحی و زیرزمینی وضعیت مناسبی در استان زنجان ندارند.
میانگین بارندگی های دنیا 850 تا 900 میلیمتر و در کشور ما کمتر از 300 میلیمتر است و با وجود داشتن یک سوم بارندگی های جهان 2 برابر میانگین جهانی آب مصرف می کنیم.
** هر نفر در شبانه روز 6 هزار لیتر آب مصرف می کند
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: هر نفر در شبانه روز 6 هزار لیتر بطور مستقیم و غیرمستقیم آب استفاده می کند که متاسفانه وضعیت مناسبی در مصرف این مایع حیاتی نداریم.
علیرضا جزء قاسمی با بیان اینکه ایران کشوری نیمه خشک است و به سرعت به سمت خشکی می رویم، اظهار کرد: بین 300 تا 320 لیتر در شبانه روز آب از منابعی که نداریم، مصرف می کنیم.
وی با بیان اینکه منابع خالی شده از آب و خشکسالی بسیار به ما نزدیک شده است، خاطرنشان کرد: پاییز سال گذشته خشک ترین فصل در 50 سال گذشته بود و بارندگی اریبهشت امسال مقداری کمی از این خشکی را جبران کرد اما بازهم وضعیت مناسبی نداریم.
جزء قاسمی تاکید کرد: قرار بود سد تهم منبع تامین آب آشامیدنی شهر زنجان باشد که در حال حاضر ظرفیت آن نصف شده و تصفیه خانه آن با کمتر از 500 لیتر در ثانیه برداشت می کند که این رقم باید یکهزار و 270 لیتر در ثانیه برسد.
وی ادامه داد: حجم سد تهم نسبت به سال قبل 13 درصد کاهش یافته است.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان گفت: در برخی از شهرهای استان هر نفر 300 لیتر در شبانه روز آب مصرف می کند و وضعیت مناسبی در صرفه جویی نداریم.
جزء قاسمی با بیان اینکه در حال حاضر 90 درصد از آب استان زنجان در بخش کشاورزی، 6 درصد برای آشامیدنی و بهداشتی و چهار درصد نیز در صنعت مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: این رقم در کشورهای توسعه یافته 60 درصد در بخش صنعت، 30 درصد کشاورزی و 10 درصد آشامیدنی و بهداشتی است.
** بسیاری از رودخانه های اصلی زنجان خشک شده است
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان زنجان نیز پیش از این گفته بود: بسیاری از رودخانه های اصلی ما در انتهای سال آبی خشک شده اند و باید این مسئله را جدی گرفت.
یوسف رضاپور تاکید کرد: سطح آب های زیرزمینی در دشت های استان زنجان افت چشمگیری دارد.
وی ادامه داد: بیشتر قنات ها و چاه های کم عمق این استان خشک شده و آبدهی چاه های عمیق در اثر خشکسالی ها با کاهش زیادی روبرو است.
** همه باید برای صرفه جویی در آب متحد باشیم
یکی از شهروندان زنجانی با بیان اینکه در اسلام اسراف حرام است، گفت: باید همه دست به دست هم داده و به سمت صرفه جویی حرکت کنیم.
محمد بازرگان افزود: نباید تعدادی از شهروندان در مصرف آب صرفه جویی و عده ای دیگر بیش از حد نیاز مصرف کنند ، برهمین اساس صرفه جویی در مصرف آب آشامیدنی باید توسط همه مردم انجام شود.
وی با بیان اینکه 20 سالی است که سفره های زیر زمینی زنجان خالی از آب است، گفت: باید عموم مردم برای کاهش در مصرف این مایع حیاتی بسیج شوند.
یکی دیگر از شهروندان زنجانی گفت: تاکنون اسرف در مصرف آب آشامیدنی و سایر حامل های انرژی نداشتم و به اندازه نیاز و درست استفاده کرده ام.
جملیه باقری اظهار کرد: حتی نوه هایم از کم آبی در زنجان مطلع هستند و در صدد صرفه جویی و پرهیز از اسراف هستیم.
مهمترین منبع آب های سطحی در استان زنجان رودخانه های دایمی و فصلی هستند که رودخانه های قزل اوزن ، زنجان رود ، ابهررود و شاهرود را می توان مهمترین رودهای دایمی این استان برشمرد.
به گزارش ایرنا، شرکت آب و فاضلاب شهری استان زنجان نزدیک به 270 هزار مشترک با بیش از 730 هزار نفر در 21 شهر دارد.
7325/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.