استفاده از اسپری برای نوشتن جملات تبلیغاتی و درج شماره تلفن شرکت ها، مغاره ها و آژانس ها درکنار جملاتی که گاه از لحاظ اخلاقی مناسب نیستند، امروز به رفتاری طبیعی تبدیل شده و هر کسی که بخواهد خبر تاسیس دکان، راه اندازی شغل جدید یا درد دلش را به سمع و نظر مردم برساند اسپری برداشته و بر تمام در و دیوارهای شهر می نویسد که این باعث زشتی و نازیبایی چهره شهر می شود.
اصولا دیوار نویسی یا نقاشی بر دیوارها برای درج جملات ارزشی و تصاویر زیبا به شکلی که سیمای مکان را به صورتی درست و صحیح زینت بخشد در همه شهرها رایج است ولی استفاده از دیوارها برای درج جملات عاشقانه و تبلیغات بی موردی که با اسپری نوشته می شود اصلا صحیح نیست و باید با آن ها مقابله کرد.

ممنوعیت دیوار نویسی
سرپرست سازمان سیما و منظر شهری زنجان درباره دیواری نویسی و آگهی های نصب شده بر روی فضاها و دیوارهای شهری اعلام کرد: به استناد ماده 92 قانون شهرداری ها مصوب 1334/4/1 نوشتن هر گونه مطلب و یا الصاق هر گونه نوشته ای به دیوارها بدون اخذ مجوز از شهرداری ممنوع است.
'سجاد خان مرادی' درباره یکی از موضوعات قابل پیگیری از طرف شهرداریها و به خصوص سازمان سیما و منظر شهری همین مقوله است اظهار می کند: نوشتن دیوارها و فضای شهری ممنوع و جرم محسوب می شود.
سرپرست سازمان سیما و منظر شهری زنجان ادامه می دهد: این جزا، شامل جزای نقدی می شود که بر اساس آن سازمان سیما منظر و فضای سبز شهری زنجان طبق وظایف ذاتی خود متخلفین این حوزه را شناسایی و اخطارهای لازم جهت جمع آوری را ارسال می کند.

تعریف سیما و منظرشهری
خان محمدی به تعریف سیما و منظر شهری اشاره می کند و می گوید: سیمای شهری همه عناصر و عوامل شهری است که چشم قادر به تماشای آن هست و در ذهن و خاطره انسان شکل می گیرد و منظر شهری از یکپارچگی بصری و ساختاری مجموعه ساختمان‌ها، خیابانها و مکان‌هایی است که محیط شهری را شامل می شود.
خان مرادی در ادامه از بهبود و ارتقای کمی و کیفی سیما و منظر شهر با محوریت سازمان زیباسازی و همکاری و هماهنگی سایر حوزه‌های شهرداری و مراجع مرتبط که در زمینه سیمای شهر انجام می شود می گوید و ادامه می دهد: متحمل شدن سازمان برای پاکسازی مناظره پر شده از آگهی ها و دیوار نوشته ها برای این امر تا منظر و فضای بصری شهر آرام و مورد قبول همشهریان باشد.
سرپرست سازمان سیما و منظر شهری زنجان با اشاره به برخورد با متخلفان این موضوع اظهار می کند: در صورت عدم تمکین متخلفین تشکیل پرونده شده و به کمیسیون ماده 77 با حضور قضات دادگستری ارسال کرده و حکم قضایی و جرائم نقدی صادر می شود.

ابعاد روانشناسانه آلودگی های بصری
یک کارشناس روانشناسی می گوید:اگر بخواهیم این موضوع را از منظر روانشناسی مورد توجه قرار دهیم باید بگوییم که روانشناسان بر این عقیده هستند که دیدن چنین صحنه هایی روی دیوارهای شهر موجب بیماری و روانی در بین شهروندان می شود.
شیوا محمدی می افزاید: زندگی شهری با همه امکانات رفاهی که فراهم می کند، معایبی هم برای شهرنشینانش دارد که ایجاد بیماری های روحی و روانی ناشی از آلودگی های روانی و محیطی و افزایش میزان افسردگی و استرس در جوامع شهری نمونه های آن است.
وی می گوید: بخش عمده ای از کیفیت زندگی انسان متاثر از کیفیت محیط شهری است که کمبود فضاهای بصری برای شهروندان، یکی از آنهاست.
محمدی با تاکید بر استرس های ناشی از شهرنشینی، بیماری های قلبی و عروقی را به طور فزاینده ای افزایش داده است ادامه می دهد: در عین حال توجه بیش از اندازه به فوتی و مرگ و میر و آگهی ها و بنرهای بزرگ و کوچک ترحیم و تسلیت خود افسردگی موقت افراد ببینده آن موضوع را فراهم می کند و نمی دانم چه کسی مسئول است؟
این کارشناس روانشناسی می افزاید: در جوامع شهری، در راستای کاهش استرس ها و افزایش سلامت روحی و روانی شهروندان، توجه به تعلقات محیط شهری شهروندان مانند عناصر طبیعی، اماکن تفریحی، پارک ها و ... و دعوت آنها برای حضور در این مکان های شهری از شاخص های اصلی، در برنامه ریزی است.
محمدی می افزاید: داشتن افراد سالم از نظر روحی و روانی به اندازه سلامت جسمی افراد مهم است ،پرداختن به سلامت روحی و روانی بخصوص از نظر بصری توجه خاص خود را می طلبد که شهرداری یکی از دستگاه های اجرایی در این خصوص است .
وی اضافه کرد: نوشتن مطلب کوتاه و بلند ، کاغذی و اسپر کردن دیوار های مکان های عمومی وبه خصوصی از طرف بعضی افراد، شاید در وهله اول کار ساده ای باشد ولی تبعات کوتاه مدت و بلند مدتی بر مخاطب خود خواهد داشت.
محمدی ادامه می دهد: خواندن گذرا یک مطلب در حافظه کوتاه مدت تاثیرکمی می گذارد ولی اگر آن مطلب محزون کنند و آسیب رسان باشد ذهن فرد را برای طولانی مدت درگیر خود خواهد کرد.
محمدی می افزاید: از نوشتن جمله عاشقانه و متنفر گونه یک نویسنده دیواری تا چسباندن اگهی های کوچک و بزرگ بر درب منازل و مغازه ها برای بازار یابی های ،همگی نشان دهنده جذب نگاه مخاطب می باشد و این عمل ایجاد مزاحمت و زحمت و رنجش و آلودگی بصری همشهریان می شود که از نظر قانون قابل پیگیری است.

* روزنامه همشهری زنجان، 1397،4،6.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.