دکتر محمد رضا صائینی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از روش های پیشگیری از بیماری تب کریمه کنگو نگهداری گوشت تازه ذبح شده قبل از مصرف به مدت 24 ساعت در یخچال می باشد و دلیل این امر نیز انجام فرآیند جمود نعشی است.
وی یادآوری کرد: جمود نعشی با سفتی عضلانی، به حالتی اطلاق می شود که چند ساعت پس از ذبح رخ می دهد و در پی آن بافت ماهیچه ای، سفت و سخت می شود.
صائینی افزود: در واقع جمود نعشی در گوشت دام پنج تا هفت ساعت پس از ذبح به اوج خود می رسد و پس از آن حالت نزولی می یابد.
وی بیان کرد: اگر دام در کشتارگاه صنعتی ذبح شده باشد، مطابق مقررات برای انجام عمل جمود نعشی در گوشت و کاهش فرآیند های لازم دیگر به مدت 24 ساعت در زنجیره سرمایی نگهداری می شود.
این مسئول بهداشتی ادامه داد: در صورتی که دام در کشتارگاه سنتی فاقد پیش سرما کشتار شده باشد، برای انجام عمل جمود نعشی بعد از خرید باید بلافاصله تا 24 ساعت در یخچال نگهداری شود.
وی بیان کرد: یکی از فواید نگهداری گوشت تازه ذبح شده در یخچال به مدت 24 ساعته این است که ویروس و باکتری های خطرناک به ویژه ویروس تب کریمه کنگو در آن از بین می رود.
صائینی افزود: بر این اساس به عموم مردم توصیه می شود، برای پیشگیری از ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو گوشت مورد نیاز را از قصابی های مجاز تهیه کرده و خودشان گوسفند ذبح نکنند.
وی اظهار کرد: افرادی که در کشتارگاه های سنتی و صنعتی فعالیت می کنند، نیز باید علاوه بر رعایت مسایل بهداشتی از پوشش مناسب بهداشتی و حفاظ های لازم استفاده کنند.
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: دامداران و دامپروران نیز در صورت بهسازی واحدهای خود به میزان قابل توجهی از بروز این بیماری جلوگیری می کنند و علاوه بر آن به این موضوع باید توجه داشت که در صورت مشاهده کنه در بدن دام نباید آن را له و یا کشت.
وی خاطرنشان کرد: هنگام کوتاه کردن پشم گوسفندها نیز احتمال انتقال بیماری تب کریمه و آلودگی افراد وجود دارد که به این مهم نیز باید توجه کرد.
7320/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.