به گزارش ایرنا، زنجان همانند سایر استان های کشور دارای محدوده تاریخی، سکونتگاه غیررسمی و بافت فرسوده به مساحت یکهزار و 102 هکتار است که 26 درصد جمعیت استان در آن ساکن هستند.
همه مسئولان کشوری و استانی به دنبال بازآفرینی این محلات در شهرها هستند تا دسترسی به خدمات مورد نیاز در این مناطق نیز فراهم شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران شامگاه چهارشنبه در جلسه هم اندیشی با شهرداران و اعضای شورای اسلامی شهرهای استان زنجان گفت: در حال حاضر توجه به نیاز اجتماعی محله مقوله ای در بازآفرینی شهری بشمار می رود که باید به آن توجه و پروژه ها براساس آن احداث شود.
هوشنگ عشایری ادامه داد: در گذشته شهرداران بدون برنامه اقدام مشترک به بازآفرینی محلات فرسوده در شهرها اقدام کرده اند درحالی که در برنامه اقدام مشترک بازآفرینی شهری سهم همه وزارتخانه ها و فعالیت آنها مشخص شده است.
به گفته وی، افرادی که در بافت فرسوده اقدام به ساخت و ساز کنند از تسهیلات بانکی 9 درصد و تخفیف مالیاتی برخودار می شوند.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت عمران و بهسازی شهری ایران ادامه داد: بر اسا ماده 20 وزارتخانه نفت و نیرو(آب، برق و گاز) نیز موظف به برقراری انشعاب هستند.
عشایری خاطرنشان کرد: این شرکت های خدمات رسان سالانه 35 میلیارد تومان تخفیف در سطح کشور در بازآفرینی بافت فرسوده اعمال خواهند کرد که این تخفیف ها در انتظار استان هایی است که زودتر اقدام کنند.
به گفته وی، براساس ماده 9 احیا، بازسازی و نوسازی مصوب 1389 که تعیین کننده اراضی مجهول المالک و زمین های دارای اختلاف است؛ کمیسیونی از سه نفر متشکل از قوه قضائیه، ثبت اسناد و راه و شهرسازی در سطح شهرها تشکیل خواهد شد و حکم قاضی عضو این کمیسیون حکم دادگاه محسوب می شود.

** چهار شهر استان زنجان بافت ناکارآمد دارد
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان گفت: شهرهای ابهر، خدابنده، خرمدره و زنجان دارای بافت ناکارآمد در محدوده تاریخی، سکونتگاه غیررسمی و فرسوده هستند.
کلیم الله وثوق اظهار کرد: از سال 93 تا سال گذشته یک میلیارد و 651 هزار و 325 میلیون ریال برای محلات هدف در استان زنجان هزینه شده است.
وی، سرای محله کتابخانه و کتابخانه حسین آباد در ابهر، آسفالت معابر، کتابخانه وسالن ورزشی شهید شهریاری را از پروژه های در دست اجرای بازآفرینی شهری در بافت ناکارآمد زنجان برشمرد.
مدیرکل راه و شهرسازی استان زنجان اعلام کرد: آسفالت معابر قیدار و اصلاح شبکه آب اسلام آباد زنجان نیز به پایان رسیده است.
وثوق خاطرنشان کرد: پارک، سرای محله، چمن مصنوعی، سالن ورزشی زیتون و کتابخانه منطقه نجف آباد در زنجان نیز از جمله پروژه های در دست اجرا است.

** قیدار 50 هکتار بافت فرسوده دارد
یکی از اعضای شواری اسلامی شهر قیدار(مرکز شهرستان خدابنده) گفت: 6 دانگ این شهر موقوفه و بیش از 50 هکتار شهر نیز بافت فرسوده است که هیچ کدام سندی ندارد.
محمد مرادی افزود: با توجه به موقوفه بودن نیز سرمایه گذاری در شهر قیدار اقدام به سرمایه گذاری نمی کند که موقوفه بودن آن مشکلاتی برای بازآفرینی شهری ایجاد کرده است.
7325/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.