به گزارش ایرنا، سفر معاون وزیر راه و شهرسازی روز چهارشنبه بهانه ای شد تا تعدادی از مسئولان عمرانی شهر زنجان سری به خانه های قدیمی و تاریخی در دست مرمت شهر بزنند و حتی از تصور بهره برداری از چنین خانه هایی لذت ببرند.
خانه حکیمیان نخستین مقصد این مسافران شهری بود، بنایی که مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آن ها را تنها خانه تلفیقی از معماری زمان قاجار و دوره پهلوی معرفی کرد.
خانه حکیمیانی که از 2 سال قبل عملیات مرمت آن آغاز شده بود، به گفته یحیی رحمتی، گنجینه ای از اطلاعات پزشکی شهروندان زنجان در زمان قاجار را در خود جای داده بود.
رحمتی به علت حضور این پرونده ها در این خانه اشاره کرد و گفت: مالکان این خانه پزشک بوده اند و حتی شجره نامه آنان به خانواده بوعلی سینا می رسد، اوایل دهه 40 پزشک معین شهر در این محل سکونت داشت و مجموعه ای از پرونده حجاج را در همین خانه دفن می کند.
وی نکته قابل توجه در کشف این پرونده را یافتن آنها از سقف خانه حکیمیان اعلام کرد و این خبر خوش را داد که اکنون گنجینه ای از پرونده های پزشکی قدیمی در اختیار میراث فرهنگی قرار گرفته است.
رحمتی در توضیح علت احداث حوض وسط حیاط خانه حکیمیان به معاون وزیر گفت: برای آنکه نسبت و طرح دقیق این حوض ها به دست آید، 20 خانه قدیمی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته است.
خبر خوش مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان به معاون وزیر راه و شهرسازی این بود که این خانه تا شهریور امسال به بهره برداری می رسد و مردم می توانند آداب و رسوم قدیمی این شهر از جمله شال سالاماق، خواستگاری و شب چله را در این خانه که به عنوان موزه فرهنگ عامه شناخته خواهد شد، تجربه کنند.
مقصد دیگر این مسافران، یکی از مرکزی ترین و ناشناخته ترین نقاط شهر بود، مکانی که مجموعه ای از پنج خانه تاریخی و ارزشمند هر کدام با معماری منحصر به فرد و دیوار به دیوار هم را در یک جا قرار داده است.
خانه معینی، میرزایی ها و مسعودی، پنج خانه ای بودند که در پس کوچه سیدلر شهر زنجان در سکوتی آرام بخش مرمت می شدند و ناظر فنی مهمترین علت این سکوت را دیوارهای خشتی این خانه ها اعلام کرد.
سید موسی امیران این خانه ها را محلی از مجموع وقایع تاریخی شهر زنجان خواند، خانه هایی با بافت معماری ایرانی، هشتی های ورودی، درهای اندرونی و بیرونی، حیات های سرشار از گل محمدی با حوضی در میانه آن و سردرهای خاص منطقه زنجان در آن قابل مشاهده خواهد بود.
مهمترین وجه همه این 6 خانه لمبه هایی بود که زندگی کنونی آن را به فراموشی سپرده است، سقف هایی با طرح های جذاب و تماشایی که بناست در تمامی آنها احیا و اجرا شود.
لمبه یا همان سقف هایی با لایه های طراحی مینیاتوری مهمترین شاخصه معماری خانه های زنجانی است، این موضوع را مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت و ادامه داد که حتی در خانه حکیمیان لمبه های دارای ارزش تاریخی منحصر به فردی هم به دست آمده است که سعی می شود تمامی آنها اصلاح و مرمت شوند.
امیران ناظر فنی پروژه مرمت خانه های تاریخی زنجان هم اضافه کرد: در منطقه سبزه میدان و کوچه سیدلر، هر پنج خانه مسعودی، میرزایی ها و معینی به همدیگر راه داشته اند، نزدیکی در ورودی همه به همدیگر حکایت از این دارد که خانه خویشاوندان کنار هم بنا می شده تا ارتباط میان آنها جاری و مستمر باشد.
امیران ضمن آنکه از نابود شدن سردرهای قدیمی و زیبای شهر زنجان ابراز تاسف می کرد، این خبر را هم داد که بناست این سردرها بار دیگر با مرمت خانه های معینی، مسعودی و میرزایی ها کوچه های شهر زنجان را زینت ببخشند.
پایان این بازدید ها، خبر خوشی بود که رحمتی به معاون وزیر داد، عملیات مرمت خانه حکیمیان و معینی در شهر زنجان تا شهریور امسال به پایان می رسد و 2 مرکز جدید گردشگری در این شهر میزبان مسافران می شود.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.