به گزارش ایرنا، مسیح الله سلطانی روز پنجشنبه در جلسه شورای سالمندی استان افزود: آمار سالمندان بیانگر آن است که دستگاه های متولی امر در استان باید بیش از گذشته به نیازهای این قشر توجه و برای رفع آنها برنامه ریزی مناسب داشته باشند.
وی اظهار کرد: برنامه های بسیار خوبی در راستای بهبود وضعیت عمومی سالمندان در سالهای اخیر اجرا شده اما شرایط کنونی نشان می دهد این اقدامات ناکافی است.
سلطانی خاطرنشان کرد: جمعیت سالمندی استان در سال 65، کمتر از پنج درصد بود که امروز این میزان به 10 درصد رسیده و به عبارتی می توان گفت، شمار سالمندان در مدت 30 سال به 2 برابر افزایش یافته است.
سلطانی افزود: این آمار از رشد طبیعی جمعیت سالمندی در گذشته حکایت دارد اما در 30 سال آینده رشد چند برابری جمعیت سالمند در استان رخ خواهد داد.
وی اظهار کرد: این واقعیت را باید پذیرفت که افزایش جمعیت سالمندی در ایران و جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه بسیار چشمگیر و امری انکارناپذیر است.
این مسئول ادامه داد: افزایش جمعیت دهه 60 در ایران تبعاتی به دنبال داشت که این روند طی سال های آینده نیز افزایش شمار سالمندان را موجب خواهد شد.
وی بیان کرد: بحث انزوای اجتماعی سالمندان نیز باید مورد توجه قرار گیرد چرا که صرف تامین معیشت کافی نیست بلکه نیازها و مسائل دیگر آنان نیز باید جدی گرفته شود.
سلطانی افزود: برای پیشبرد برنامه های سالمندی انسجام، لازم و کافی در بخش های مختلف وجود ندارد و حتی کارها بصورت جزیره ای انجام می شود و این درحالی است که در صورت نهایی شدن سند جامع سالمندی و تبدیل آن به قانون، بسیاری از مشکلات مربوط به آنان رفع می شود.
مدیرکل بهزیستی استان زنجان نیز گفت: این اداره کل قصد دارد مرکز سالمندان فرزانگان را با محوریت فعالیت های این قشر در تمامی شهرستان های استان راه اندازی کند.
محمد محمدی قیداری افزود: هم اکنون مرکز سالمندان فرزانگان زنجان بصورت غیر رسمی فعالیت خود را آغاز کرده اما محدودیت های منابع مالی امکان راه اندازی آن در دیگر شهرها را با مانع مواجه کرده است.
وی یادآوری کرد: برای برنامه ریزی بهتر و ارائه خدمات مناسب به سالمندان باید از ظرفیت سازمان ها و تشکل های مردم نهاد استفاده کرد که در این خصوص بهزیستی استان گام های مثبتی برداشته است.
محمدی افزود: تشکل ها و سازمان های مردم نهاد استان در بحث های اولویت دار جامعه مثل درمان ، نیازمندی های ایتام و زنان سرپرست خانوار ورود پیدا کرده اند و با افزایش جمعیت سالمند، همیاری تشکل ها در این بخش نیز ضروری است.
این مسئول ادامه داد: برخی استانها مانند یزد برای خدمات رسانی مطلوب به سالمندان دهکده سالمندان را راه اندازی کرده اند که با استفاده از چنین الگویی و با در نظر گرفتن بخش های مورد نیاز این مهم را می توان در استان نیز انجام داد.
وی اظهار کرد: برخی اداره ها به وظیفه محوله خود در امور سالمندان عمل می کنند اما برخی دستگاه ها به ویژه شهرداری ها نگاه اجتماعی مثبتی به این موضوع ندارند.
مدیر کل بهزیستی استان زنجان ادامه داد: هم اکنون امید به زندگی در کشور به سن 76 سالگی در مردان و 80 سالگی در زنان رسیده و تا سال 1420 جمعیت سالمند کشور به تعداد 25 میلیون نفر خواهد رسید که برابر با تعداد افراد فعال جامعه خواهد بود.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از 23 هزار خانوار تحت پوشش بهزیستی استان هستند که از این تعداد هشت هزار و 200 نفر مستمری بگیر و مابقی از خدمات موردی این نهاد حمایتی بهره مند هستند.
7320/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.