محمدباقر حاج کاظمی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: فاز نخست عملیات واکسیناسیون علیه بیماری تب برفکی در سطح دامداری های صنعتی، نیمه صنعتی و سنتی مناطق روستایی استان زنجان اسفند سال گذشته انجام شد.
وی، از آغاز فاز دوم عملیات واکسیناسیون در سطح دامداری های صنعتی استان زنجان خبرداد و افزود: این عملیات توسط 29 اکیپ دولتی و خصوصی به صورت رایگان در حال انجام است.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان گفت: از ابتدای سالجاری تاکنون 25 کانون از این بیماری در شهرستان های زنجان، ابهر، خدابنده، ماهنشان، سلطانیه و ایجرود شناسایی و در این کانون ها 63 راس دام سبک و سنگین نیز تلف شد.
مدیر کل دامپزشکی استان زنجان گفت: دامداران از خرید دام سبک و سنگین از میادین و استان های همجوار خودداری کنند تا متحمل خسارت های غیرقابل جبرانی نشوند.
مدیرکل دامپزشکی استان زنجان، از دامداران خواست در صورت مشاهده هر گونه مورد مشکوک آن را با شماره 1512 گزارش دهند.
حاج کاظمی اظهارکرد: بیماری تب کریمه کنگو بیماری مشترک بین انسان و دام است که عامل ویروسی دارد و مهمترین راه انتقال آن از طریق کنه از دام آلوده به سالم و تماس انسان با بافت های آلوده دام است.
وی تاکید کرد: با شروع فصل گرما فعالیت کنه ها در جایگاه های نگهداری دام در مراکز صنعتی، سنتی و نیمه صنعتی نیز آغاز می شود که مهمترین عامل انتقال این بیماری است.
به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار استان زنجان یک میلیون راس دام سبک گوسفند و 180 هزار راس دام سنگین گاو دارد.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.