یک پژوهشگر، محقق و مدرس تئاتر روز پنجشنبه در این ارتباط به خبرنگار ایرنا افزود: یکی از اصیل ترین مراسم های سال های نه چندان دور این استان و دیگر مناطق کشور، در آخرین شب ماه رمضان و یا به عبارتی شب عید فطر برگزار می شد.
حسین عباسی نیا افزود: در این مراسم اعضای خانواده حالتی اعتکاف داشته به این معنا که افراد پس از افطاری دور هم جمع شده و با توجه به اینکه یک ماه کامل روزه داری در ماه مبارک رمضان را به اتمام رسانده اند و برای رسیدن به فطرت انسانی دعا و شکرگزاری می کردند.
وی اظهار کرد: این مراسم حتی در مساجد برگزار می شد و عموم افراد با تجمع در این مکان تا صبح روز عید فطر به دعا و شکر بندگی یک ماه می پرداختند.
این پژوهشگر، محقق و مدرس تئاتر ادامه داد: وقتی از فطر سخن به میان می آید به نوعی از فطرت و اندرون انسانی و به کمال رسیدن حکایت دارد و برگزاری مراسم شکرگزاری نیز با این هدف بوده است.
وی بیان کرد: این مراسم سرشار از معنویت که در سال های گذشته در مناطق مختلف استان برگزار می شد هم اکنون منسوخ شده است.
عباسی نیا افزود: هدیه دادن به کودکان در سنین تکلیف نیز از دیگر مراسم های پایان ماه مبارک رمضان بود که این کار با هدف تشویق آنان به امر روزه داری، فرهنگ سازی و تداوم انجام این کار انجام می شد.
وی یادآوری کرد: کودکان در سن تکلیف روزه های 'کله گنجشکی' می گرفتند و انجام همین کار و تشویق آن از سوی خانواده ها موجب می شد این روند برای سال های آینده نیز ادامه باشد که این هنوز در میان خانواده های زنجانی اجرا می شود.
این پژوهشگر، محقق و مدرس تئاتر ادامه داد: مراسم دیگر شب عید فطر در استان این بود که افراد دور هم در یکی از منازلی که هر هفته مراسم عزاداری در آن برگزار می شد، در منقبت ائمه اطهار(ع) تا نیمه های شب دعا می خواندند.
وی بیان کرد: طبق نقل و قول های تایید نشده ای در گذشته های نه چندان دور جشن و دهل نوازی هایی در روستاها با هدف اعلام پایان ماه مبارک رمضان برگزار می شد و شور و نشاط خاصی در جمع بوجود می آمد که متاسفانه در این ارتباط هیچ گونه مدرک و سند وجود ندارد.
عباسی نیا خاطر نشان کرد: ماه مبارک رمضان از اعیاد مهم و باشکوه مسلمانان بشمار می رود که برگزاری جشن های خاص در این ایام ضرورت دارد و به این مهم باید توجه داشت.
7320/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.