مجتبی اسکندری روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: در سال زراعی جاری 1600 بهره بردار مشغول برداشت محصول سیب زمینی بوده و از محل فروش این محصول درآمد کسب می کنند.
وی در مورد مقدار درآمد حاصل از فروش این محصول برای کشاورزان طارمی اظهار کرد: به علت نبود ثبات قیمت در بازار نمی توان آمار دقیقی در مورد میزان درآمد کشاورزان باقلا کار ارائه داد.
این مسئول خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه این محصول از خانواده بقولات و قابلیت تثبیت ازت در خاک را دارد، یک محصول ارزشمند در تناوب با سایر محصولات به شمار می رود.
مدیر جهاد کشاورزی طارم گفت: این محصول در شهرستان طارم به صورت خشک و به میزان جزئی به صورت سبز برداشت می گردد.
برداشت باقلا به صورت سبز در اردیبهشت و برداشت خشک در اواخرخرداد و اوایل تیر ماه صورت می گیرد.
اسکندری گفت: از جمله اقدامات صورت گرفته توسط مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان طارم در خصوص کشت و برداشت این محصول، برگزاری کلاس های آموزشی، بازدید های کارشناسی، تامین نهاده و تنظیم بازار است.
وی ادامه داد: محصول تولیدی علاوه بر مصرف در داخل شهرستان، به شهرستان های دیگر استان و سایر مناطق از جمله قزوین، تهران، گیلان و آذربایجان غربی و شرقی صادر می شود.
به گزارش ایرنا، 2 نوع باقلا وجود دارد، باقلای تازه طبعی سرد و تر و باقلای خشک طبعی سرد و خشک دارد. این گیاه سرشار از ویتامین های آ و ب و ث و املاح معدنی از جمله آهن، آهک و فسفر است. این گیاه برای درمان کم خونی بسیار مفید است.
عبور رودخانه قزل اوزن به عنوان شاهرگ حیاتی از این شهرستان توانمندیهای کشاورزی آن را دوچندان کرده و باعث رشد، توسعه ورونق اقتصادی منطقه شده است، تاحدی که به عنوان قطب کشاورزی به خصوص در زمینه تولید محصول زیتون، این منطقه را به عنوان منطقه راهبردی کشاورزی استان معرفی می کند.
سرمای دیررس فروردین ماه سال جاری به پنج درصد از محصول باقلای شهرستان طارم خسارت وارد کرد.
حدود 95 درصد مردم شهرستان طارم در کارهای کشاورزی فعالیت دارند و بیشتر محصولات زراعی این شهرستان بصورت نوبرانه در بازار مصرف داخل و خارج استان عرضه می شود.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
9886/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.