به گزارش ایرنا، حسین عامری روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: انتقال کشت های بهاره حبوبات به کشت های پاییزه و انتظاری، از سیاست ها و برنامه های وزارت جهاد کشاورزی است که بر همین اساس سال زراعی جاری 2 هزار و 63 هکتار از عدس کشت شده در استان به صورت انتظاری و پاییزه بوده است.
به گفته وی، زنجان به لحاظ سطح و تولید عدس جزو استان های مهم و پیشرو در سطح کشور به شمار می رود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان گفت: محصول عدس در استان بیشتر به صورت دیم کشت می شود به طوریکه امسال 12 هزار و 100 هکتار از کل سطح زیر کشت آن دیمی انجام شد.
عامری اظهارکرد: بیشترین عدس استان در شهرستان زنجان تولید می شود.
وی ادامه داد: در کشت های بهاره در مناطق مختلف استان زنجان سالانه اوایل بهار به دلیل بارش های بهاره امکان وارد شدن به مزرعه وجود ندارد و این موضوع سبب می شود بیشتر بارندگی ها از دسترس خارج شود، در حالیکه استفاده حداکثری از بارندگی‌ها، حسن و مزیت بزرگی برای کشت انتظاری و پاییزه محسوب می شود.
مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان به استقبال قابل توجه کشاورزان از کشت انتظاری و پاییزه حبوبات در استان زنجان اشاره کرد و افزود: عملکرد حبوبات در این روش نسبت به کشت بهاره از افزایش حداقل 30 درصدی برخوردار است.
عامری بر کشت مکانیزه حبوبات در استان تاکید کرد و گفت: بالاترین هزینه کشت و تولید حبوبات مربوط به برداشت آن است که با کشت مکانیزه، علاوه بر اینکه بذرها به طور یکنواخت در داخل خاک قرار می گیرد، هزینه های برداشت با این روش کاهش و با افزایش تولید در واحد سطح عملکرد مناسبی نیز حاصل خواهد شد.
وی تاکید کرد: کشاورزان برای کشت حبوبات در مناطق مختلف استان زنجان از دستگاه های خاک ورزی حفاظتی یا بذرکار مستقیم استفاده کنند.
به گزارش ایرنا، سالانه حدود سه میلیون تن انواع محصول کشاورزی در بخش های زراعی، باغی، دامی و شیلات استان زنجان تولید می شود.
7325/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.