به گزارش ایرنا، بر اساس برنامه ششم توسعه، میانگین ایجاد اشتغال پایدار روستایی کشور باید به 384 هزار شغل در سال برسد. در همین راستا مجلس شورای اسلامی مرداد سال گذشته لایحه برداشت یک و نیم میلیارد دلار از صندوق توسعه ملی را جهت ایجاد اشتغال در مناطق روستایی تصویب و رئیس جمهوری نیز 19 شهریور 96 آن را برای اجرا ابلاغ کرد.
پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی با کارمزد 6 درصد به روستائیان از اواخر سال گذشته از طریق سامانه 'کارا' آغاز شده است و همچنان ادامه دارد.
به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان، سهم این استان از تسهیلات اشتغال روستایی 2 هزار و 850 میلیارد ریال است که در مرحله نخست اجرای طرح، یک هزار میلیارد ریال تسهیلات به متقاضیان پرداخت می شود.
محمدرضا یوسفی اظهار کرد: در مجموع بیش از 13 هزار طرح در استان زنجان در سامانه ' کارا' ثبت شده که این میزان 6 درصد کل ثبت نام های کشور است.
وی افزود: تا کنون 610 طرح اشتغال روستایی جهت بهره مندی از تسهیلات به شبکه بانکی استان معرفی شده است.
استاندار زنجان هفته گذشته در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان نسبت به کندی روند بررسی و معرفی طرح های اشتغال روستایی به شبکه بانکی و پرداخت تسهیلات به آنها، ابراز ناخشنودی کرد و گفت: با روند فعلی، پرونده های متقاضیان تسهیلات اشتغال در استان سه سال آینده هم بسته نمی شود و این خلاف وعده داده شده توسط مقامات وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است که نیمه اول امسال را برای اجرای این طرح اعلام کردند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی و مدیریت منابع استانداری زنجان نیز معتقد است: سامانه 'کارا' که برای تسهیل در فرایند ارائه تسهیلات اشتغال فراگیر و ایجاد اشتغال پایدار در مناطق روستایی و عشایری طراحی شده است، ضعف های ساختاری زیادی در تامین مطالبات متقاضیان دارد.
به گفته فرامرز نیک سرشت، بانک های عاملی که برای ارائه تسهیلات اشتغال روستایی به صورت ملی انتخاب شده اند، توان کارشناسی لازم را ندارند و این امر ضعف دیگری در ارائه این تسهیلات به شمار می رود.
گفتنی است بانک های کشاورزی، توسعه تعاون، پست بانک و صندوق کارآفرینی امید به عنوان بانک های عامل پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی تعیین شده اند.
معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نداشتن شعبه های گسترده این بانک ها در سطح بخش های این استان را نیز از دیگر عوامل طولانی شدن فرایند اخذ تسهیلات اشتغال روستایی عنوان کرد و گفت: متقاضیان روستایی مجبور هستند برای پی گیری امور اداری خود اغلب به مراکز شهرستان ها مراجعه کنند.
طیب جعفری افزود: از طرفی بانک های عامل با وجود اینکه مکلف هستند تا وثایق متناسب با معیشت روستایی را از متقاضیان تسهیلات اشتغال اخذ کنند ولی در عمل وثیقه های دیگری همچون سند ملکی شهری یا ضامن کارمند را از متقاضیان درخواست می کنند.
وی با بیان اینکه طرح های ثبت شده در سامانه ' کارا' به شیوه خود اظهاری است، تصریح کرد: این در حالی است که اگر ثبت تقاضاها از طریق دستگاه های اجرایی انجام می شد، غربالگری اولیه ای صورت می گرفت تا دست کم طرح های واجد شرایط چندان در صف بررسی معطل نمانند.
دبیر شورای هماهنگی بانک های استان زنجان خاطرنشان کرد: شبکه بانکی استان در اعطای تسهیلات بانکی هیچ گونه محدودیتی ندارد، اما دستگاه های اجرایی باید طرح هایی را به این شبکه معرفی کنند که به سرانجام برسد.
سعید دوست محمدی افزود: ساز و کار طراحی شده برای ثبت طرح های اشتغال روستایی در سامانه 'کارا' دچار نارسایی هایی است که این موضوع موجب بروز مشکلاتی شده است.
وی با بیان اینکه سال گذشته استان زنجان در پرداخت تسهیلات طرح رونق واحدهای تولیدی، رتبه 4 کشوری را به خود اختصاص داد، اظهار کرد: تسهیلات اشتغال روستایی باید در اختیار بانک‌ های دارای شعبه های متعدد در نقاط مختلف و نیز بانک هایی که توانایی و تجارب بالایی در این زمینه دارند، قرار می ‌گرفت.
با این وجود به گفته معاون اشتغال اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان عملکرد این استان در روند پرداخت تسهیلات اشتغال روستایی نسبت به سایر استانهای کشور وضعیت قابل قبولی دارد و مسائل و مشکلات موجود در این حوزه منحصر به زنجان نیست.
7312/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.