به گزارش ایرنا، از سال 93، محور توسعه استان زنجان، صنعت انتخاب و اعلام و بر همین اساس هم برنامه های دستگاه های مختلف تدوین شد.
گلایه مندی گاه و بیگاه برخی صنعتگران از سختگیری مسئولان در حوزه محیط زیست و متقابل آن، نگرانی مسئولان و کارشناسان محیط زیست از توسعه بی رویه صنعتی این استان گاه بدون توجه به ملاحظات زیست محیطی و توان منابع آن، منجر به این شد تا خبرگزاری ایرنای مرکز زنجان اقدام به برگزاری میزگردی با عنوان همسویی محیط زیست با توسعه صنعتی زنجان کند.
این میزگرد با حضور سید سجاد نباتچیان، رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان و عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران، ناصر فغفوری، رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت، سید رضا موسوی، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان و رضا رمضانی فعال محیط زیست برگزار شد.
** هیچ صنعتگری مخالف حفاظت از محیط زیست نیست
رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان گفت: متاسفانه در میان صنعت و محیط زیست ارتباطی مشابه قهر برقرار شده در حالی که هیچ صنعتگر و تولیدکننده ای مخالف پاسداری از محیط زیست نیست.
سید سجاد نباتچیان افزود: هیچ صنعتگری حاضر نیست که شهر و استان وی به قیمت تخریب محیط زیست، توسعه یابد.
وی یادآورشد: امروز فناوری و تکنولوژی به درجه ای از پیشرفت رسیده که بتوان در کنار حفاظت از محیط زیست هم فعالیت صنعتی کرد.
نباتچیان با بیان اینکه محیط زیست فقط خواستار پاکیزه و سالم نگاه داشتن محیط زندگی انسان و سایر موجود است، اظهار کرد: باید طالب این فرهنگ بود که صنعتگران هم به درستی خواهان حفظ محیط زیست باشند.

** شرایط کنونی تولید صنعتی به مراتب بهتر از گذشته شده است
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: شرایط کنونی تولید صنعتی این استان در زمینه رعایت ضوابط محیط زیست به مراتب بهتر از گذشته است و با 10 سال قبل قابل مقایسه نیست.
ناصر فغفوری خاطرنشان کرد: امکان ندارد که کسی خواهان صنعت باشد اما محیط زیست سالم را مطالبه نکند و کسی با مفهوم محیط زیست سالم مخالفتی ندارد.
وی یادآورشد: باور قلبی و اعتقاد تمام صنعتگران این است که باید در کنار فعالیت های اقتصادی الزامات زیست محیطی هم رعایت شود.
فغفوری اظهار کرد: شرایط کنونی حوزه تولید و صنعت در مقایسه با گذشته متفاوت بوده و با یک رویه بهتر پیش می رود.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: اقداماتی که در خصوص رعایت الزامات زیست محیطی انجام شده چه از طریق تشدید ضوابط یا اعمال مقررات و روشهایی که صنعتگران در پیش گرفته اند، مسیر توسعه صنعتی رو به بهبود می رود و باید کمک کرد تا این مسیر بهتر پیش برود.
وی خاطرنشان کرد: آلایندگی در هر نقطه ای که باشد، مخاطرات زیست محیطی دارد و نمی توان با جابجایی یک واحد صنعتی آلاینده مدعی برطرف شدن آسیب های آن شد.
فغفوری ادامه داد: سیستمی که سرمایه گذاری برای راه اندازی خط تولید و یک واحد صنعتی وارد می کند باید الزامات مورد نیاز را داشته باشد و فناوری آن در کنار اقدامات زیست محیطی مشخص شود اما در اغلب مواقع این موضوع رخ نمی دهد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: از سوی دیگر ضوابط و مقررات کنونی برای رعایت نکات زیست محیطی مربوط به سال های گذشته است و تطابقی با وضعیت کنونی جامعه ندارد و این موضوع در مورد تمام قوانین مربوط به تولید در بخش های صنعتی، معدنی و کشاورزی صدق می کند.
وی تاکید کرد: موضوع به روز نبودن قوانین و ضوابط باعث شده حتی فعالیت های صنعتی و تولیدی که به ذات آلاینده نیستند هم آلاینده تشخیص داده شوند و با احداث آن مخالفت شود چرا که محیط زیست بر اساس قوانین دهه 70 عمل می کند.
فغفوری اضافه کرد: در کنار این موضوع باید شرایط اقتصادی جامعه را هم مد نظر قرار داد و پذیرفت که در شرایط اقتصادی نا مطلوب، تولید و صنعت هم فعالیت نمی کند و اشتغالی ایجاد نمی شود که وضعیت معیشت مردم بهبود یابد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: در این وضعیت خود محیط زیست هم اعلام می کند که نخستین قربانی، فقر محیط زیست است، در حالی که اگر هر 2 حوزه تولید و فعالیت اقتصادی در کنار محیط زیست دیده شود و افراط و تفریط هم رخ ندهد، مسائل تا حد امکان برطرف می شوند.
وی با بیان اینکه سازمان صنعت و معدن آماده کمک به به روز رسانی قوانین و ضوابط زیست محیطی است، افزود: در شرایط کنونی استان باید به دور از افراط و تفریط عمل کرد و تمام جوانب فعالیت های اقتصادی را مد نظر قرار داد.

** امروز همه، مشکلات زیست محیطی را لمس می کنند
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: مسائلی که اکنون در جامعه در خصوص محیط زیست مطرح می شود، 10 سال قبل باب نبود، امروز همه مشکلات زیست محیطی را لمس می کنند و می بینند.
سید رضا موسوی افزود: اقدامات غیر اصولی رخ داده امروز تاثیر خود را نشان می دهد، در حالی که این زنگ خطر را سازمان محیط زیست در همان روزها به صدا درآورد اما کسی به آن توجه نکرد.
وی تصریح کرد: سیاستمداران کشور در آن دوران در حال و هوای دیگری بودند و به خیال خود مسیر توسعه را طی می کردند اما این مسیر به بهای نابودی منابع تمام شد.
موسوی تاکید کرد: خیلی وقت پیش از این کشور باید ورشکسته می شد اما آنچه ایران را سرپا نگاه داشته منابع بی پایان آن از جمله جنگ، خاک و نفت است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: از سوی دیگر چون الگویی برای توسعه وجود ندارد، بدون ملاحظه ای واحدهای صنعتی در حال توسعه هستند بی آنکه کسی به توجیه این صنایع دقتی داشته باشد.
وی یادآورشد: فشارهای متعددی وجود دارد، همه می خواهند محیط زیست حفظ شود در حالی که خروجی چنین اقداماتی منجر به لطمه خوردن محیط زیست می شود.
موسوی اظهار کرد: وضعیت کنونی نسبت به گذشته بهتر شده است، چرا که همه احساس کرده اند که خطرات محیط زیست خود را نشان داده و از سوی دیگر علم محیط زیست رشد کرده و تحصیل کردگان این حوزه افزایش یافته است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: این میزان تغییر کافی نیست، چرا که هنوز از نظر نرم افزاری ضعیف هستیم، سندی تعریف نمی کنیم و به برنامه های تعریف شده عمل نمی کنیم.
وی خاطرنشان کرد: آسیب های موجود ساختاری است، نوع تفکر و قوانین موجود بخشی از مشکلات محسوب می شوند.
موسوی ادامه داد: درک درستی از داشته هایمان نداریم، یک منبع به نام تنوع زیستی داریم که وارد کردنی یا تکرار شدنی نیست، با چنگ و دندان می خواهیم آن را حفظ کنیم چرا که پایه حیات و زندگی همین تنوع زیستی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: قوانین و مقررات نیاز به بازبینی دارند اگرچه قانون هوای پاک به تازگی مطرح و ابلاغ شده است و گام مثبتی محسوب می شود اما هنوز جای تکنولوژی در تصمیم گیری ها خالی است.
وی با بیان اینکه فناوری در قانون دیده نشده است، ثمره آن را فشار مضاعف بر صنعتگران خواند که منجر به ایجاد تقابل میان صنعت و محیط شده است.
موسوی بر لزوم تبعیت از الگویی برای توسعه و عمل به آن تاکید و اضافه کرد: گاه در برخی حوزه ها بلاتکلیفی مشاهده می شود، هرکسی متناسب با برداشت خود برای توسعه اقدام می کند بدون آنکه ملاحظاتی برای آینده در نظر داشته باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان به تصمیم گرفته شده در خصوص راه اندازی شهرک صنعتی سلطانیه اشاره کرد و گفت: سال ها بعد شیرابه های صنعتی، میراث جهانی گنبد سلطانیه را نابود می کند و آن زمان مگر می توان بنای دیگری همچون آن را ساخت و به دست آورد.
وی تاکید کرد: برخی صنایع هم وضعیت خوبی دارند،این به اعتقادات خود تولیدکننده و سرمایه گذار وابسته است که اگر نگاه فقط اقتصادی داشته باشد، مسائل محیط زیست در اولویت آخر قرار می گیرد.
موسوی تصریح کرد: تولید فقط تولید صرف محصول نیست، بلکه باید سایر خروجی های آن را هم لحاظ کرد و تولیدکننده بداند که همه این موارد بخشی از این فعالیت محسوب می شوند و باید پیوست های زیست محیطی را مد نظر قرار دهد.

**مفهوم توسعه و محیط زیست کنار هم دیده شود
این فعال محیط زیست استان زنجان گفت: بزرگترین مشکلات کنونی جامعه از اینجا نشات می گیرد که 2 مفهوم توسعه و محیط زیست شناخته شده نیست و در کنار هم دیده نمی شود.
رضا رمضانی افزود: به علت نبود همین شناخت به خصوص در میان مسئولان، در میان این 2 مفهوم به هم پیوسته، دوگانگی احساس می کنند.
وی یادآورشد: توسعه، مفهوم جدید و به معنای این است که آنچه وجود دارد بدون آنکه رشدی داشته باشد، دچار دگرگونی بهینه شود.
رمضانی با بیان اینکه هم اکنون در کشور با مفاهیم 40 سال قبل کار می شود، نمود بارز این وضعیت را نبود نگرش جدید و توان پذیرش نگاه افراد یا مدیران به روز خواند.
این فعال محیط زیست استان زنجان گفت: اگر می گوییم دولت پیر است و نمی تواند به توسعه برسد به این علت است که با نگاه گذشته کار می کند.
وی اظهار کرد: مشکل اینجاست که توسعه و محیط زیست با مفهوم کنونی هیچ تناقض و تقابلی ندارند و نگاه محیط زیستی از تفکرات پیشران توسعه در جهان محسوب می شود.
رمضانی خاطرنشان کرد: در کشورهای توسعه یافته حتی محیط زیست در قالب تشکل های رسمی همچون احزاب سبز مطرح شده اند و برنامه دارند و آن را پیگیری می کنند.
این فعال محیط زیست استان زنجان گفت: آلایندگی صنایع، در گام سوم مشکلات زیست محیطی قرار دارد در حالی که گام نخست این است که چه نوع فعالیت صنعتی می تواند در این استان مستقر شود و گام دوم در کجا و با چه کیفیتی ایجاد تا به توسعه منتهی شود و گام سوم نحوه مدیریت آلودگی است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که در ایران این 2 گام نخست حذف و همواره ادعا می شود که برنامه ها برای دستیابی به توسعه است در صورتی که حتی مفهوم توسعه درک نشده است.
رمضانی با بیان اینکه در دنیای کنونی خود محیط زیست مفهومی برای توسعه است، ادامه داد: این مفهوم، شاخص ارائه می کند تا مشخص شود آنچه که در دستور کار قرار دارد، آیا به واقع توسعه بخش است یا توهمی از آن.
این فعال محیط زیست استان زنجان نتایج برنامه های کوتاه مدت را فریبنده خواند و گفت: نگاه بلند مدت می تواند مسئولان را از چنین فریبی رها کند و بگوید که شرایط رو به بهبود می رود یا خیر.
وی اضافه کرد: نمی توان ثمره اقدامات را واکنش های کنونی قضاوت کرد، باید نتایج آنها بر اساس آینده نگری قضاوت شوند تا به وضعیت مطلوب دست یافت.
رمضانی اقدامات انجام شده در دهه 80 را به بهانه اشتغال، منجر به شکل گیری وضعیت کنونی دریاچه ارومیه خواند و افزود: همان زمان هم اعلام شد که این برنامه ریزی ها و اقدامات به نام توسعه، ضد توسعه است و 15 سال بعد ثمره این بی توجهی مشخص شد.
این فعال محیط زیست استان زنجان با بیان اینکه در الگو برداری از جوامع دیگر دچار اشتباه می شویم، گفت: فقط درآمد سرانه بالا به معنای توسعه نیست، باید برای رسیدن به چنین نقطه ای، شاخص ها را متعادل و متوازن نگاه داشت و متوجه بود که با تخریب جایی نمی توان به آبادانی جای دیگر دست یافت.
وی یادآورشد: موضوع مهم دیگر، ضعف در قوانین است که جا دارد خیلی جدی به آن پرداخته شود، ریشه بسیاری از مشکلات در قوه مجریه نیست بلکه این حوزه غیر علمی بودن مصوبات قوه مقننه را به دوش می کشد.
رمضانی تصریح کرد: بسیاری از مصوبات، قوانین به روزی نیستند و ایرادهای جدی کارشناسی دارند.
این فعال محیط زیست استان زنجان گفت: آیا توانسته ایم درک کنیم که آمایش سرزمین بنا نیست از نگرش مسئولان 2 یا سه دهه قبل تبعیت کند و تصمیم گیری مدیران به حتم از منابع محسوب نمی شوند و گاه حتی مانع هم به شمار می آیند.

** دولت به تنهایی نمی تواند تغییر ایجاد کند
رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان گفت: در چنین وضعیتی چه باید کرد تا شرایط بهتر شود، مفهوم توسعه و رشد 2 مساله جدای از هم هستند و دولت به تنهایی توانایی قرار دادن شرایط کشور در مسیر توسعه را ندارد.
نباتچیان افزود: در صورتی که حتی کشور در مسیر توسعه قرار بگیرد، چهار دهه بعد تاثیر آن در کشور مشاهده خواهد شد.
وی با بیان اینکه تاکنون صنعتگران با مدیران حفاظت محیط زیست، مشکلات را رفاقتی برطرف کرده اند، یادآورشد: نظر مدیران با لایه کارشناسی بسیار متفاوت است.
عضو هیات مدیره خانه صنعت ایران گفت: مدیران مشکل را می بینند و منعطف تر برخورد می کنند اما لایه کارشناسی سخت نگاه می کند و همین موضوع منجر به تقابل می شود.
وی تصریح کرد: تمام این مسائل به یک سو، مساله اشتغال، بیکاری، بی پولی، نداشتن و نیاز مردم آنچنان به مدیران فشار وارد می کند که تقلا می کنند تا راهی باز کنند و مشکلی برطرف شود.
نباتچیان تاکید کرد: همین فشار هم منجر می شود که بتوان از مدیرکل محیط زیست خواست تا مشکل صنعتگران را درک کند و ملاحظه داشته باشد.
رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان گفت: در صورتی که بناست با فعال شدن یک واحد تولیدی تعدادی از جوانان مشغول به کار شوند و بخشی از مشکلات اجتماعی کاهش یابد، باید ملاحظاتی را مد نظر قرار داد.
وی اظهار کرد: انتظارمان از همه مدیران محیط زیست این است که خشک به قضیه نگاه نکنند، از اختیارات خود استفاده و به صنعت استان کمک کنند.
نباتچیان خاطرنشان کرد: بر اساس سند نوشته شده استان، چاره ای به جز توسعه صنعتی نداریم؛ درست است که این سند منافعی دارد اما میزان آسیب آن به مراتب کمتر از منافع آن است.
رئیس خانه صنعت و معدن استان زنجان گفت: بین صنعت و محیط زیست یک تقابلی وجود دارد، صنایع آلودگی هایی دارند، اگر صنعتگری عاشق محیط زیست باشد و بعد صنعتگر شود، امکان ندارد هیچ آسیبی به محیط زیست وارد کند.
وی ابراز امیدواری کرد روزی صنایع به این نقطه برسند که دریافت مجوز زیست محیطی برای فعالیت اقتصادی اقدامی الزامی است.

** از بخشی نگری دست برداریم
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: گاه آنچنان درک کارشناسان و مدیران ضعیف است که همه فقط بخش خود را می بینند؛ ما مقداری از واقعیت های جامعه دور هستیم.
فغفوری تاکید کرد: بخشی نگری به گونه ای است که کسی نمی خواهد از منافع خود یک گام برای رسیدن به منافع مشترک گام بردارد.
وی تصریح کرد: در صورت نبود چنین تفکری، مسئول هر بخشی راهکاری برای رفع مشکل در کنار حفظ منافع این بخش هم ارائه می کند.
فغفوری اضافه کرد: چرا همه منتظریم که معجزه رخ دهد، هر کسی چرا کار خود را به درستی انجام نمی دهد تا مشکل از همین امروز برطرف شود؟
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: همه منتظریم که نفر بعدی چه می کند، هر کدام از ما مسئولیتی داریم، ضوابط و مقررات هم در محیط زیست و هم سازمان صنعت و معدن و کشاروزی نیازمند به روزرسانی است.
وی با بیان اینکه ما در شرایطی قرار داریم که محکوم به کار کردن هستیم، ادامه داد: ظرف را ما ایجاد نکرده ایم، مجبور به تبعیت و حرکت در چنین شرایطی هستیم.
فغفوری افزود: اشتغال محصول کارخانه نیست، اشتغال تبعات یک فعالیت اقتصادی است، وقتی محصول مورد نظر، جذب نیرو می شود، تولیدکننده یا دزدی می کند یا ناشیگری، تعداد غیر معقولی نیرو جذب می کند و فرآیند ورشکستگی سرعت می گیرد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: فعالیت اقتصادی دستوری نیست، اشتغالزایی با دستور انجام نمی شود، واقعیت متفاوت با دستورالعمل است.
وی با بیان اینکه ایرادهای بسیاری به ضوابط و قوانین وارد است، به همکاری نکردن بدنه با مدیران اشاره کرد و یادآورشد: کارشناسان هنوز به این نقطه نرسیده اند که ابعاد مختلف کار را ببینند.
فغفوری مدیران را دارای مسئولیت اجتماعی خواند و اظهار کرد: اگر بخشی نگری که خود مشکل فرهنگی دارد، مرتفع شود، بسیاری از مشکلات هم رفع خواهد شد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: بخش اقتصادی هم تاثیرگذار است و تا وقتی که مشکل اقتصادی حل نشده است، مباحث فرهنگی و اخلاقی جامعه هم رو به بهبود نمی رود؛ باید کمک کرد و در کنار هم جلو رفت و افراط و تفریط هم نداشت تا بتوان جوابگو بود.

** سردرگمی شرایط کنونی، زمینه ساز فساد است
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در شرایط کنونی سیستم، واکنش های درستی نشان نمی دهد، همه این مسائل سردرگمی و زمینه فساد را ایجاد می کند.
موسوی تصریح کرد: اگر یک گام محیط زیست جلوتر برود به مسائلی محکوم می شود که چنین مسائلی وجود ندارد.
وی با بیان اینکه این مشکلات در سیستم ها جدی و آزار دهنده است، افزود: زمانی که با نوسان نرخ ارز، می توان شاهد خرد شدن صنعت بود، چگونه می توان سختگیری های لازم برای رعایت ضوابط زیست محیطی را داشت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: در چنین شرایطی اگر سختگیری های محیط زیستی هم تشدید شود، نمی توان انتظار سرپا ماندن صنعتگران و فعالان اقتصادی را داشت.
موسوی افزود: از سوی دیگر سیستم ضوابط موجود اجازه نمی دهد که ملاحظاتی را در برابر تولیدکنندگان و صنعتگران داشت و به کار گرفت.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: درست است که فقر باعث نابودی محیط زیست می شود اما باید تدبیر داشت و فکر اساسی کرد تا در کنار فعالیت صنایع منابع و محیط زیست نابود نشود.
وی اظهار کرد: کارشناسان باید نظر کارشناسی بدهند و به دنبال راه حل باشند و راهکار ارائه و در کنار آنها مدیران هم سختی ها را تحمل کنند.
موسوی خاطرنشان کرد: ایجاد توازن در میان تمام بخش ها می تواند قسمتی از این مشکلات را کاهش دهد و راهکار مناسبی باشد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: فشار و مشکلات اقتصادی همه را درگیر می کند و از همین نظر باید در راهکارها و تصمیم گیری ها توازن را برقرار کرد.
وی ادامه داد: واقعیت این است که روندها در کشور مسیر درستی را طی نمی کند، تکنولوژی های درست وارد نمی شود و آثار تحریم محیط زیست را هم درگیر می کند.
موسوی تاکید کرد: در شرایطی که تولیدکننده به سختی در برابر تحریم ها مقاومت می کند و به فعالیت ادامه می دهد به حتم سختگیری های محیط زیستی هم بیش از پیش به آنان آزار می رساند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: از سوی دیگر با وجود آنکه همه خواهان حفاظت از محیط زیست هستند اما چون نگاه ها سنتی است و یک نفر علاوه بر مالکیت، مدیریت و نظارت و سرمایه گذاری را در واحد صنعتی بر عهده دارد، نمی تواند به همه امور به درستی رسیدگی کند.
وی افزود: باید به سمتی گام برداشت که نه محیط زیست آسیب ببیند و نه اشتغال قربانی شود، امروز پاشه آشیل اقتصاد کشور اشتغال است و باید در برابر آن دست به عصا حرکت کرد.

** کشور از مشکل سوء مدیریت رنج می برد
فعال محیط زیستی استان زنجان گفت: طی دهه های گذشته سیستم بر اثر نظرات مدیران فعال بوده و در نتیجه این سیستم مدیر محور نه فقط مشکل اشتغال حل نشده که مسائل اقتصادی و فساد اداری هم رشد کرده و خود را نشان داده است.
رمضانی افزود: بزرگترین بحران کنونی جامعه، بحران مدیریتی است، نباید مصداق مشکلات ناشی از این مساله را در افراد دور از دسترس جستجو کرد، مدیرانی که هم اکنون کشور را مدیریت می کنند، چنین مشکلی ایجاد کرده اند.
وی اضافه کرد: همین بحران مدیریت هم سبب شده است که نتوانند نظرات کارشناسی را تحمل کنند در نتیجه نظرات اغلب کارشناسان توانمند بایکوت شده است.
این فعال محیط زیستی استان زنجان گفت: در صورتی که بحران کارشناسی هم در جامعه وجود دارد ناشی از همین مشکل سوء مدیریت است که به کارشناسان مستقل بها نداده است.
رمضانی با بیان اینکه الگوی تصمیم گیری باید الگوی کارشناسی باشد، تاکید کرد: در کشورهای مختلف، کارشناسان بر اساس آمار درستی که جمع آوری می شود، تصمیم سازی می کنند و برنامه می دهند و این برنامه منجر به تصمیم گیری می شود.
وی ادامه داد: در ایران ابتدا تصمیم گرفته می شود و مدیر به کارشناس ابلاغ می کند تا برای آن توجیه کارشناسی بیاورد و اگر نیازمند داده سازی است، داده بسازد.
این فعال محیط زیست استان زنجان گفت: ما آمارهای غیر قابل اطمینانی داریم که ساختگی بوده و بر همین اساس هم الگوی توسعه استان، توسعه صنعتی انتخاب شده که ایرادهای بسیاری به آن وارد است.
وی تصریح کرد: باید متوجه بود که همانگونه که فقر باعث تخریب محیط زیست می شود، به طور متقابل هم تخریب محیط زیست زمینه گسترش فقر را ایجاد می کند.
رمضانی افزود: اشتغالهایی ایجاد می شود که آینده ندارد و در نهایت منجر به ورشکستگی و فقر صاحب آن می شود؛ اگر بحران اشتغال حل نمی شود به این علت است که اشتغالزایی ها از سویی منجر به توسعه و از سوی دیگر ختم به تخریب می شود.
این فعال محیط زیست استان زنجان گفت: مفهوم توسعه و محیط زیست را درک نکرده ایم و بر همین اساس همین چرخه معیوب مدام تکرار می شود و از همین رو می گویند که محیط زیست پیشران توسعه است.
وی یادآورشد: در صورتی که مفهوم توسعه مد نظر باشد، وضعیت ما باید از شرایط کنونی بهتر شود، حفظ شرایط کنونی با مفهوم توسعه سازگار نیست.
رمضانی اظهار کرد: نگرش محیط زیستی به مسائل اجتماعی و اقتصادی می پردازد، اشتباه اینجاست که سازمان محیط زیست را معادل مفهوم محیط زیست می دانیم، در حالیکه حتی مشخص نیست مطالبات این سازمان آیا همان مطلوب واقعی محیط زیست است یا خیر.
این فعال محیط زیست استان زنجان گفت: سازمان محیط زیست اگر هنر کند، مفاهیم محیط زیست را باید درک و به آن به عنوان قانون عمل کند؛ سازمانی که تحت امر دولت است و در نهایت ناچار می شود تصمیم های آن را امضا کند، نمی تواند به مفاهیم یکسانی دست یابد.

** هیچ کس مخالف الزامات زیست محیطی نیست
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: هیچ کسی با مفهوم و الزامات زیست محیطی مخالف نیست، هر کسی بر اساس شرایط، ضوابط، مقررات و مسئولیت های خود به آن نگاه می کند و هر چه همسو شود به حتم برآیند کاری بالاتری خواهد داشت.
فغفوری افزود: ما معتقدیم در استان خودمان، باید دید که چه را از دست می دهیم و چه را کسب می کنیم، وقتی در استان حداکثر آب مصرفی صنعت استان فقط چهار درصد است، نباید توسعه کشاورزی را ارجح بر گسترش صنعت خواند.
وی یادآورشد: هیچ کسی در کشور باور ندارد که کمبود آب داریم، زمانی باور می کنیم که خودمان عامل به صرفه جویی باشیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: مصرف آب کشاورزی از یک چاه 2.5 برابر مصرف صنعت است.
وی تاکید کرد: ما به دنبال این هستیم که صنایع و سرمایه گذارانی با بیشترین منافع برای استان، جذب کنیم.
فغفوری اظهار کرد: اولویت های سرمایه گذاری را به حتم با لحاظ محدودیت های استانی اعلام می کنیم و به یقین باید ضوابط و مقررات با نگاه بین بخشی به روز شود و بخشی نباشد.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: ما می خواهیم درآمد سرانه افزایش یابد، صنعت هم گسترش یابد اما کوچکترین آسیب و لطمه ای به محیط زیست وارد نشود.
وی با بیان اینکه به گونه ای برنامه ریزی کنیم که مخاطرات زیست محیطی به حداقل کاهش یابد، خاطرنشان کرد: تصمیم های توسعه ای استان طی سه سال گذشته زیست محیطی تر از سال های ماقبل آن بوده است.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.