به گزارش ایرنا، مجتبی اسکندری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به اینکه عملکرد متوسط این محصول در باغ های شهرستان در حال حاضر چهار تُن در هکتار است، تصریح کرد: از این میزان سطح زیر کشت، 100 هکتار بارور و 35 هکتار غیربارور است.
اسکندری تعداد بهره بردارانی که مشغول کشت و کار محصول گیلاس در شهرستان طارم هستند را 500 بهره بردار برشمرد و افزود: در سال زراعی جاری براساس پیش بینی ها 35 میلیارد ریال از راه برداشت گیلاس، نصیب بهره برداران این محصول خواهد شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان طارم با اشاره به اینکه، گیلاس شهرستان طارم از مرغوبترین گیلاس های کشور است، تشریح کرد: توسعه پایه‌های جدید گزیلا (پایه پیوندی)، استفاده از ارقام تک‌دانه جهت بازار رسانی مناسب، رعایت توصیه‌های بهداشتی در تهیه نهال شناسه دار و احداث باغ های ردیفی و بهداشتی جهت کنترل بیماری و آفات باغی، برگزاری کلاسهای آموزشی و ترویجی، رعایت توصیه‌های تغذیه‌ای مناسب جهت ماندگاری بالای میوه و بازار رسانی مناسب، اصلاح روش‌های آبیاری و استفاده از سامانه‌های نوین آبیاری در باغ ها از مهم‌ترین اقداماتی است که می‌تواند در افزایش راندمان تولید و کاهش مصرف آب تأثیرگذار باشد.
وی به باغداران استان توصیه کرد، در زمان برداشت محصول گیلاس از هیچ‌گونه سموم استفاده نکنند و در صورت لزوم و نیاز قبل از برداشت محصول از سموم کم‌خطر و کم‌دوام استفاده کنند و در محصولات باغی به خصوص گیلاس از سموم پرخطر و پردوام استفاده نکنند.
به گزارش ایرنا، برداشت گیلاس در شهرستان طارم از اوایل خرداد ماه آغاز و با توجه به زمان رسیدن ارقام مختلف تا اواخر تیر ادامه دارد.
ارقام گیلاس مورد کشت در این شهرستان شامل تک دانه، مشهدی، شبستری و محلی است.
30 درصد از باغ های گیلاس شهرستان طارم به دلیل سرمای دیررس فروردین سال جاری خسارت دیدند.
بیشترین سطح زیر کشت و تولید گیلاس شهرستان طارم در روستاهای شیت، ولیدر و زاچکان است که در سال های اخیر برخی از باغداران در روستاهای سرخه میشه و هزارود نیز به دلیل شرایط آب و هوایی مناسب این روستاها برای کشت گیلاس، اقدام کرده اند.
بهترین شرایط آب و هوایی برای رویش و رشد درخت گیلاس، نقاط معتدل سرد مانند نواحی کوهستانی است، اکثر روستاهای واقع در نقاط کوهستانی شهرستان طارم مستعد پرورش و تولید محصول گیلاس بوده و مردم این روستاها می توانند با مشاوره کارشناسان جهاد کشاورزی برای کاشت و برداشت این محصول با ارزش اقدام کنند.
گیلاس میوه قرمز رنگ و کوچکی است که دارای طعم و بویی دلپذیر، مواد مغذی زیاد و خواص آنتی اکسیدان است.
گیلاس می تواند بعضی از بیماری ها مانند بی خوابی، نقرس، آرتروز را درمان کند و باعث بهبود سلامت قلب، بهبود عضلات، تنظیم قند خون و سلامت زن باردار شود.
شهرستان طارم با 47 هزار نفر جمعیت (حدود 5 درصد جمعیت استان زنجان) در 90 کیلومتری شمال شرقی زنجان واقع شده است و با استانهای قزوین، اردبیل و گیلان همسایه است.
6085/9886
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.