به گزارش ایرنا، تعاونی ها به عنوان مردمی ترین بخش اقتصاد کشور، از ظرفیت های متنوع و متعددی برای فعالیت در زمینه های مختلف اقتصادی برخوردارند. یکی از این زمینه ها که در سال های گذشته توجه چندانی به آن نشده است، حوزه گردشگری به ویژه گردشگری روستایی است.
از آنجا که راه اندازی کسب و کار در این بخش مستلزم سرمایه گذاری های کلان هم نیست، می توان با ترغیب تعاونی ها برای ورود به این عرصه، زمینه اشتغالزایی و رونق فعالیت های تعاونی و گردشگری را فراهم کرد.
معاون سرمایه گذاری اداه کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان در این باره گفت: در خصوص ورود شرکت های تعاونی به اجرای پروژه های گردشگری تفاهم نامه ای بین معاونت سرمایه گذاری سازمان میراث فرهنگی و معاونت تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به امضا رسیده است که امیدواریم با اجرای آن زمینه ورود تعاونی ها به انجام پروژه های گردشگردی تسهیل شود.
محمود علیمحمدی افزود: یکی از مواردی که جزو اولویت های نخست در ارائه تسهیلات اشتغال فراگیر و اشتغال پایدار روستایی است، بخش خدمات و به ویژه در حوزه گردشگری است که با بهره مندی تعاونی ها از آن، زمینه ورود آنها به طرح های گردشگری روستایی همچون بوم گردی و طبیعت گردی فراهم می شود.
وی از راه اندازی 57 خانه بوم گردی طی پنج ماه گذشته در استان زنجان خبر داد و گفت: فهرست این اقامتگاه ها در اختیار آژانس ها و شرکت های مسافرتی و گردشگری قرار گرفته است و از این پس شاهد ورورد گردشگران بیشتری به روستاهای استان خواهیم بود.
علیمحمدی وضعیت استان زنجان در اجرای پروژه های گردشگری را مناسب توصیف کرد و افزود: اگر چه در این زمینه با وضعیت مطلوب فاصله داریم ولی زنجان در کنار استان های هم ردیف خود با سرعت قابل قبولی در حال حرکت است.
وی اظهار کرد: بر اساس مصوبه هیات دولت، از سال 94 صدور مجوز اجرای طرح های مربوط به حوزه گردشگری از جمله اقامتگاه ها، مجموعه های پذیرایی سنتی و مجموعه های تفریحی و گردشگری در کنار سدها و رودخانه ها به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری محول شده است و در این راستا مجموع میراث فرهنگی استان نیز علاقه مند است از هر ظرفیتی همچون تعاونی ها برای اجرای طرح های گردشگری استفاده کند.
معاون سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان با بیان اینکه هم اکنون 28 پروژه گردشگری در سطح این استان در حال اجرا است، گفت: بیش از 100 طرح دیگر نیز در این حوزه در شرف آغاز عملیات اجرایی است.
سرپرست مدیریت امور تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان از زمینه سازی برای حضور تعاونی ها در اجرای طرح های گردشگری در این استان خبر داد و گفت: در این راستا فهرست مصادیق ورود تعاونی ها به طرح های گردشگری و همچنین شرایط صدور مجوز آنها توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان تهیه و به اطلاع شرکت های تعاونی و یا متقاضیان ثبت چنین شرکت هایی خواهد رسید.
علی پاک منش افزود: طرح های گردشگری از جمله هتل، متل، مهمانسرا، فضاهای تفریحی و سرگرمی، سفره خانه ها، اقامتگاه های بومی محلی، خانه مسافر، مجموعه های اقامتی می توانند به تناسب توانایی ها و سرمایه تعاونی ها، مورد توجه شرکت های تعاونی قرار گیرند.
وی ادامه داد: برای این منظور ترغیب و تشویق تعاونی های توسعه و عمران شهرستانی، تعاونی های دهیاران و تعاونی های توسعه روستایی برای ورود آن ها به فعالیت های عرصه گردشگری در دستور کار است.
سید حسین موسوی، رئیس اداره تشکیل تعاونی ها اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان نیز از برنامه ریزی برای تشکیل کمیته فنی مشترک استانی برای بررسی روند ورود تعاونی ها به اجرای طرح های گردشگری خبر داد و گفت: در چند هفته آینده همایش مشترکی با حضور فعالان حوزه گردشگری و متقاضیان ورود به این حوزه جهت معرفی مناطق و روستاهای هدف گردشگری و همچنین اطلاع رسانی و راهنمایی های لازم در خصوص شرایط و ضوابط فعالیت در این حوزه از طریق تشکیل شرکت های تعاونی در زنجان برگزار می شود.
وی تعاونی های گردشگری ثبت شده، تعاونی های توسعه و عمران، تعاونی های دهیاران و تعاونی های توسعه روستایی را از شرکت های دارای ظرفیت برای ورود به اجرای طرح های گردشگری عنوان کرد و افزود: در وهله نخست اطلاع رسانی و ترغیب این شرکت ها برای ورود به فعالیت های عرصه گردشگری در دستور کار اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان است.
به گزارش ایرنا، به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان از سه هزار و 400 شرکت تعاونی ثبت شده در این استان، هم اکنون حدود 900 شرکت فعال هستند و این در حالی است که ظرفیت های بزرگی در استان برای فعالیت و توسعه تعاونی ها وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.
6085/7312
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.