حمید احمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از راه های توسعه تجارت، اطلاع رسانی است و رسانه ها نقش موثری در این زمینه دارند.
وی یادآورشد: گمرک زنجان هم با همین رویکرد موضوع ارائه تسهیلات مختلف در زمینه واردات و صادرات را برای بهبود فعالیت اقتصادی این استان از سال گذشته مد نظر قرار داده است.
احمدی اظهار کرد: ترخیص الکترونیکی کالاها برای صادرات یکی از همین تسهیلات است که زمینه انجام غیرحضوری اقدامات لازم را برای صادرکننده فراهم کرده است.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: صادرکنندگان به آسانی می توانند کالاهای خود را متناسب با نوع آن به صورت الکترونیکی ترخیص کنند و نیازی به مراجعه حضوری و تخلیه بار در گمرک ندارند.
وی خاطرنشان کرد: برای آن دسته از واحدهای تولیدی که نیاز به مراجعه حضوری دارند به طور معمول مامور گمرک به محل بارگیری کالا اعزام می شود.
احمدی ادامه داد: همین نوع تسهیلات برای واردات کالاها هم در نظر گرفته شده است تا به این طریق تولیدکنندگان با کمترین هزینه و در سریعترین زمان بتوانند کالای خود را ترخیص کنند.
مدیرکل گمرک استان زنجان با بیان اینکه عمده محصولات وارداتی این استان را مواد اولیه و ماشین آلات خط تولید تشکیل می دهند، گفت: همین محصولات هم پس از به کار گیری و فرآوری در خط تولید منتج به صادرات می شود.
وی اضافه کرد: برای تسهیل امور واردکنندگان هم تسهیلاتی همچون فرصت استفاده از ضمانت نامه های بانکی برای پرداخت حقوق گمرکی در نظر گرفته شده است.
احمدی تاکید کرد: هم اکنون فقط واحدهای تولیدی در کشور می توانند از این ضمانت نامه های بانکی برای پرداخت حقوق گمرکی استفاده کنند.
مدیرکل گمرک استان زنجان گفت: از سوی دیگر تسهیلات ترخیص نسیه برای آن دسته از واحدهای تولیدی که نقدینگی کافی برای پرداخت کامل حقوق گمرکی ندارند هم در نظر گرفته شده است.
وی افزود: به این طریق تولیدکننده می تواند نیمی از محصول وارداتی خود را ترخیص کرده و در خط تولید به کار گیرد و نیم دیگر را در صورت کسب نقدینگی کافی ترخیص کند.
احمدی یادآورشد: در مجموع هدف این بود که تا حد امکان هزینه واحدهای تولیدی کاهش یابد و استقبالی که از این گمرک طی سال 96 نسبت به سال های گذشته شد، به همین علت بود که واحدهای تولیدی احساس کردند اینجا کالاهای خود را سریعتر، بهتر و با هزینه های کمتری ترخیص کنند.
ارزش کالاهای صادراتی از گمرک این استان طی سال گذشته 329 میلیون و 702 هزار دلار ثبت شد.
و این رقم طی 2 ماهه امسال به 90 میلیون و 500 هزار دلار رسید که نسبت به 2 ماهه سال 96، رشد 96 درصدی داشت.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.