به گزارش ایرنا، در حالی که مردم زنجان از بارش 286.4 میلی متر باران طی سال آبی 97- 96 و از اینکه خطر خشکسالی حداقل طی سال جاری از آنان دور شده است، خوشحال و راضی بودند، سیل هفته گذشته در این استان 250 میلیارد ریال
به بخش های مختلف استان زنجان خسارت زد و 2 نفر را راهی دیار باقی کرد.
روزهای میانی اردیبهشت بارانی که تا آن زمان، شکل آرام و بهاری داشت، یکباره چهره تند و خشن به خود گرفت و در 12 اردیبهشت نخستین خسارت را به محصولات کشاورزی 2 روستای شهرستان زنجان وارد کرد.
این بارندگی های شدید به تدریج ادامه یافت و اخبار وقوع سیل در روستاها هم استمرار داشت اما این خسارت ها چشم گیر نبود تا آنکه هفته گذشته بر اثر بارش شدید باران فقط در ماهنشان 200 میلیارد ریال خسارت بر جای ماند.
فرماندار شهرستان ماهنشان در این زمینه گفت: بیشترین خسارت وارد شده به شهر دندی و روستاهای انگوران و خائینک است.
مجتبی نوری این را هم اضافه کرد که سیل و بارش شدید باران به تمام بخش های کشاورزی، زیر ساخت های آب و برق، خانه های مسکونی و راه های ارتباطی خسارت زده است.
وی بیشترین خسارت وارد شده در این شهرستان را مربوط به بخش کشاورزی با 130 میلیارد ریال برآورد اعلام کرد و این درحالی بود که محصولات کشاورزی پیش از این حوادث، خسارت 400 میلیارد ریالی ناشی از سرما زدگی را بر تن داشتند.
نوری اما خبری از خسارت جانی نداشت و تنها خبر مرگ این حوادث در شهرستان ماهنشان به تلف شدن 200 راس دام منتهی می شد.
خسارت جانی سیل را نخستین بار فرماندار شهرستان زنجان خبر داد، خبر مرگ 2 نفر و مصدومیت نفر سوم از یک خانواده.
رضا عسگری مهمترین عامل پایین بودن میزان خسارت در این شهرستان را هشدارهای قبلی اعلام شده به روستاییان برشمرد اما مهمترین دلیل آب گرفتگی منازل مسکونی را ساخت و ساز غیر مجاز روستاییان در مسیر سیلاب ها معرفی کرد.
وی این موضوع را هم گفت که بلافاصله پس از وقوع سیلاب و آبگرفتگی، مطالعه نحوه کاهش خسارت و جابجایی منازل واقع در مسیرهای سیل و مناطق غیر مجاز آغاز شده است.
فرماندار شهرستان زنجان ادامه داد که بنا شده است از محل اعتبارات بنیاد مسکن تسهیلات ارزان قیمت و از محل اعتبارات مدیریت بحران، کمک های بدون عوض به روستاییان خسارت دیده پرداخت شود.
عسگری این را هم افزود: نکته قابل توجه در این حادثه این بود که در هر زمان که بارندگی تشدید می شود، سیل جاری شده و روستا بار دیگر خسارت می بیند که این وضعیت از نبود دقت لازم در ساخت منازل مسکونی و بخشی از تاسیسات حکایت دارد.
وی تاکید کرد: با هر وقوع سیل در این منطقه، اقداماتی انجام گرفته اما رها شده است، بنا شد مطالعه لازم برای پیشگیری از وقوع مجدد سیل و خسارت به روستاییان انجام شود.
فرماندار شهرستان زنجان گفت: مقرر شد مسیل ها شناسایی و ساماندهی شوند تا بار دیگر سیل در این مناطق رخ ندهد و برای روستاهایی که چنین شرایطی دارند اقداماتی همچون حفر و هدایت کانال و ایجاد دیواره های ساحلی انجام شود.
وی افزود: با وجود چنین ساخت و سازهای غیر مجاز همچنان می توان شاهد استمرار این حوادث در محیط های روستایی بود که اغلب هم در حاشیه رودخانه ها واقع شده اند.
عسگری این موضوع را هم گفت که در اصلاح بخش کشاورزی و جبران خسارت این حوزه، روستاییان و مردم مناطق همکاری خوبی داشتند.
این موضوع را مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان هم تایید کرد و گفت: در جریان گم شدن سه نفر در منطقه اندآباد علیای شهرستان زنجان، این مردم بودند که به کمک امدادگران آمدند و 2 جنازه و یک مصدوم را پیدا کردند.
صفی الله کرامتی تاکید کرد: مردم در تمام این حوادث با انرژی و همت خاصی به نیروهای امداد و نجات کمک می کردند و همکاری قابل تقدیری در این زمینه داشتند.
وی برآورد اولیه خسارت وارد شده سیل در کل استان را 250 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: هنوز خسارت وارد شده به روستاهای اندآباد علیا و سفلا و مهرآباد ارزیابی و به این رقم اضافه نشده است.
مدیرکل مدیریت بحران استان زنجان گفت: سیل در کل استان خسارت به دنبال داشت اما بیشترین میزان آن در ابتدا برای شهرستان ماهنشان و سپس زنجان بود و این خسارت در سایر مناطق جزئی محسوب می شد.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.