سید رضا موسوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: بارها تاکید شده است که در زنجان نقاطی وجود دارد که مستعد تبدیل شدن به کانون ریزگردهای داخلی است، اگرچه تاکنون منشا تمام ریزگردهای وارد شده به این استان خارجی بود.
وی یادآورشد: در تبدیل شدن یک منطقه به کانون ریزگرد عوامل مختلفی از جمله آفت سطح آب های زیر زمینی، استفاده بیش از ظرفیت از مراتع، شخم زدن و کشاورزی در شیب های بالای زمین و خشک شدن رودخانه ها دخیل هستند.
موسوی با بیان اینکه مسئولیت اصلی حفاظت از مراتع و منابع طبیعی دستگاه دیگری است، اداره کل محیط زیست را متولی مناطق تحت مدیریت خود و ورود از نظر حاکمیتی معرفی کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان گفت: این اداره کل علاوه بر پیگیری جدی طرح زنجان به عنوان یکی از مناطق مستعد تولید ریزگرد، در حوزه تامین حقابه های محیط زیست هم وارد شده است.
وی خاطرنشان کرد: برخی مدیران به هیچ عنوان نمی توانند بپذیرند که مشکل کم آبی وجود دارد و حتی به فکر بهره برداری از آب های فسیلی هستند.
موسوی تاکید کرد: واقعیت این است که ایران در یک کمربند خشک و نیمه خشک قرار گرفته و موضوع کم آبی در آن یک مساله جدی است.
مدیرکل حفاطت محیط زیست تولید ریزگردها را یکی از نتایج جدی تر شدن مساله خشکسالی برشمرد و گفت: باید برای مدیریت منابع آبی برنامه های بلند مدت داشت و موضوع ایجاد کانون های تولید ریزگردها را جدی گرفت.
وی پیش از این خشک شدن رودخانه قزل اوزن را زمینه ساز تبدیل این رودخانه به یکی از کانون های تولید ریزگرد اعلام کرده بود.
قزل اوزن یکی از رودخانه های دائمی کشور به شمار می آید که طی 2 سال گذشته بر اثر کم آبی نقاطی از آن خشک شده است.
3001/6085
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.