به گزارش ایرنا، صنعت مسگری که در زنجان بیش از یک هزار سال قدمت دارد و طی سال های گذشته بازار آن رونق خوبی گرفته بود، آنچنان که طی سه سال چند صنعتگر آن امروز به نزدیک 2 هزار نفر رسیده است.
رونق تولید ظروف مسی آنچنان پیش رفت که در کنار فعال شدن قلم زنی پای صنعت هم به میدان آمد و به یکی از معروف ترین صنایع دستی زنجان تبدیل شد تا آنجا که معاون صنایع دستی و گردشگری استان زنجان اعلام کرد: زمانی فقط چاقوی زنجان شهرت جهانی و ملی داشت اما طی سال 96، حدود 60 درصد درآمد این استان از محل فروش صنایع دستی مربوط به ظروف مسی و 40 درصد مربوط به چاقو بود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان هم بارها این جمله گفته است که صنعت مسگری زنجان نزدیک 20 سال در رکود بود اما این روزها چنان رونق یافته که هر خانواده ای خرید سرویس کاملی از ظروف مسی برای جهیزیه فرزندان خود را ضروری می داند.
این سخن به تایید حسن ناصحی از اساتید پیر صنعت مسگری هم رسید، مردی که تا اواسط دهه 60 زندگی خود را از درآمد حاصل از مسگری کسب می کرد اما با بی فروغی بازار این صنعت، مجبور به تغییر شغل خود شد، تا آنکه از سال 90 بار دیگر به صنعت بازگشت و این روزها علاوه بر خود، پسر و عروسش هم در همین زمینه شاغل هستند.
ناصحی این جمله را هم افزود که این روزها مردم متوجه ارزش ظروف مسی شده اند و برای خرید آن رغبت پیدا کرده اند.
رحیم تاران از دیگر اساتید مسگری هم رونق بازار مس را جای خرسندی خواند و گفت: این روزها حتی جوانان هم برای اشتغال در این صنعت رغبت پیدا کرده اند و امیدوارم که این روند ادامه داشته باشد.
این دو صنعتگر مس تاکید دارند که ظروف مسی به خاطر استفاده از روکش قلع خاصیت درمانی دارند و برای سلامتی انسان ها مفید هستند، این روزها مردم متوجه این موضوع شده اند و به خاطر همین هم خریدار آن هستند.
روازنه 16 تن ظروف مسی در کارگاه های صنعتی و سنتی زنجان تولید می شود، این سخن الناز خدایی فرد معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان است که در کنار آن گفت: این روزها در کنار حرف و حدیث های نا معتبر در مورد آسیب های استفاده از ظروف مسی، دو چالش جدی گریبان این صنعت را گرفته است.
خدایی فرد اعلام کرد: نوسان نرخ ارز و صادرات مواد اولیه خام مورد نیاز مسگران، این روزها حیات این صنعت را تهدید می کند.
وی اضافه کرد: موضوع صادرات مواد خام این صنعت به خارج از کشور به سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گزارش شده است.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان هم موضوع صادرات مواد خام مسگری را تایید کرد و گفت: موضوع به تهران و به وزارتخانه منقل و اعلام شده است تا تمهیدات لازم را پیش بینی کنند.
امیر مسیبی این را هم گفت که دولت می تواند حتی از صادرکنندگان این مواد بخواهد درآمد ارزی حاصل از این فعالیت را به سیستم بانکی کشور تزریق کنند یا عوارض خروجی برای صادرات مواد خام مس تعیین کند.
وی به تاثیر نوسان نرخ ارز بر افزایش قیمت ورق و شمش مس اشاره و تاکید کرد: تمام مواد اولیه این صنعت در داخل کشور تولید می شود و نوسان نرخ ارز نباید تاثیری در قیمت آن داشته باشد.
معاون بازرگانی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان خاطرنشان کرد: امکان دارد برخی از افراد از این نوسان نرخ ارز برای افزایش بهای مس سودجویی کنند اما در حقیقت نرخ ارز نباید تاثیری در قیمت این فلز داشته باشد.
وی این احتمال را هم داد که شاید قیمت جهانی این فلز در حال افزایش باشد و این موضوع بر افزایش قیمت فلز تاثیر بگذارد اما نرخ ارز تاثیری در این زمینه ندارد.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان هم در این زمینه موضوع جدیدی را مطرح کرد و گفت: پیش از این تولیدکنندگان ایرانی قراضه مس را وارد می کردند و در مسیر تولید قرار می دادند اما این روزها همان کشورهای مبدا به خریداران قراضه مس ایران تبدیل شده اند.
غلامحسین جمیلی تاکید کرد: در سیاستگذاری ها و برنامه ریزی ها سود تمام زنجیره تولید باید در کنار هم دیده شود تا همه به سهم خود از این جریان اقتصادی منتفع شوند.
وی تصریح کرد: بیشتر مسگران کارگاه های کوچک تولیدی دارند و نمی توانند مواد اولیه را به شکل عمده تهیه کنند، این کار عقلانی هم به نظر نمی رسد و از سوی دیگر این تولیدکنندگان نمی توانند خود را با نوسانات بازار هماهنگ کنند و آسیب می بینند.
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی استان زنجان تاکید کرد: یک سازگاری باید در میان زنجیره های تولید شکل بگیرد در حالی که این روزها در بازار این صنعت، آشفتگی دیده می شود.
با این حال این روزها دغدغه بیش از 2 هزار مسگر زنجانی شده است مواد خام و قیمت ورق مس و با موضوعی که مسیبی مطرح ساخته باید امیدوار بود که این مشکل با سیاستگذاری دولت مرتفع شود.
3001/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.