به گزارش ایرنا، محمد نفریه شامگاه یکشنبه در شیرخوارگاه شهید ثمین تاب بهزیستی استان زنجان درجمع خبرنگاران افزود: 26 هزار کودک بد سرپرست و بی سرپرست در سراسر کشور زیر پوشش سازمان بهزیستی هستند که از این تعداد 9 هزار و 800 نفر در 640 مرکز بهزیستی و مابقی در خانواده ها بصورت فرزند خواندگی، خانواده های جایگزین و امین موقت تحت پوشش قرار گرفته اند.
این مسئول اضافه کرد: نسبت کودکان بی سرپرست و بدسرپرست در سال های گذشته روند افزایشی داشته که پنج سال گذشته این رقم در مراکز تحت پوشش یک درصد رشد داشته است.
وی اظهار کرد: از مجموع 640 مرکز به جز 40 واحد آن که دولتی محسوب می شوند مابقی آن توسط نهاد و خیریه ها اداره می شوند و ماهانه مبلغی به خیریه ها برای نگهداری کودکان پرداخت می شود.
نفریه خاطرنشان کرد: این سازمان تلاش دارد کودکان را به دامان خانواده ها بسپارد و بر این اساس سالانه یکهزار و 600 کودک به فرزند خواندگی، امین موقت به اصطلاح خانواده های جایگزین معرفی می شوند.
این مسئول ادامه داد: امیدواریم با این کار کودکان بیشتری در دامان خانواده ها باشند تا در مراکز تحت پوشش پرورش یابند و کودکان باقی مانده نیز در مراکز تحت پوشش بهزیستی و در رده های سنی سه تا 6 ساله، 6 تا 12 ، 12 تا 18 سال را شامل می شود.
نفریه افزود: هم اکنون به ازای هر کودک قابل واگذاری حدود 7.5 خانواده در نوبت هستند، که این آمار در استانها از 5 تا 15 خانواده متقاضی متغیر است.
وی اظهار کرد: این سازمان تلاش دارد روند فرزندخواندگی را در کشور را تسهیل کند که قانون قبلی دراین بخش به سال 53 اختصاص داشت که خوشبختانه پس از پیگیری لازم در سال 83 ، لایحه مشترک بین بهزیستی و قوه قضائیه تهیه و به مجلس شورای اسلامی ارسال شد.
این مسئول ادامه داد: این قانون در سال 92 با 37 ماده و 17 تبصره تصویب شد و بسیاری از مشکلات در امر فرزند خواندگی را برطرف کرد، هم اکنون با اجرای این قانون متقاضیان فرزند خواندگی بیشتر شده در حالی که پیش از این روند، به خانواده هایی که فرزند نداشتند این قانون اجرا می شد که هم اکنون زنان مجرد بالای 30 سال و والدین دارای فرزند نیز مشمول این قانون می شوند.
نفریه افزود: ایرانیان مقیم خارج از کشور نیز می توانند متقاضی فرزندخواندگی باشند که در بسیاری از موارد قانون قبلی از قبیل بیمه، پشتوانه های مالی و مستمری کودکان مسکوت مانده بود که در این قانون جدید این مسائل تعیین تکلیف شده است.
وی بیان کرد: از سال 92 تاکنون 50 درصد میزان فرزندخواندگی در کشور افزایش یافته و بهزیستی تلاش دارد مراکز تحت پوشش را به مراکز کوچک تبدیل کند.
این مسئول خاطر نشان کرد: قانون جدید راهگشا بوده در حالی که در قانون قدیم فقط کودکان بی سرپرست به فرد متقاضی قابل واگذاری بودند که در قانون جدید خوشبختانه کودکان بد سرپرست نیز می تواند واگذار شوند.
نفریه، مهمترین علت های واگذاری کودکان در مراکز تحت پوشش بهزیستی را اعتیاد والدین، طلاق، بد سرپرستی، خشونیت علیه کودکان و حوادث ذکر کرد.
7320/8068
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.